filterstorlek?

#1 - 30 januari 2006 15:49
har köpt mitt akvarium begagnat, o det följde med en pump, men det står inte på hur många liter/timme det är. det står fluval 1 ovanpå iaf, o mitt akvarium är på 60 liter.
#2 - 30 januari 2006 16:17
[QUOTE=Lilla_Cilla]har köpt mitt akvarium begagnat, o det följde med en pump, men det står inte på hur många liter/timme det är. det står fluval 1 ovanpå iaf, o mitt akvarium är på 60 liter.[/QUOTE]

om det är utan + så ger det 180l/h.

JAg tycker att det är i minsta laget för akvariet, kanske inte l/h , men filtervolymen...
#3 - 30 januari 2006 18:05
[quote=MagicFingers]om det är utan + så ger det 180l/h.

JAg tycker att det är i minsta laget för akvariet, kanske inte l/h , men filtervolymen...[/quote]

vad är det för skillnad mellan l/h o filtervolym då:confused: jag är ny på det här[xx(]
#4 - 30 januari 2006 18:54
Hej!

l/h betyder liter i timmen och menar hur mycket vatten som strömmar genom fitret i timmen.
Filtervolym är hur mycket filtermaterial som finns i filtret. I ett innerfilter brukar det vara en en eller två skumgummibitar, beroende på hur det är utformat inuti.
#5 - 30 januari 2006 18:55
ok. i mitt är det inga skumgummibitar, det är som den där stoppningen som brukar vara i gosedjur, typ.
#6 - 30 januari 2006 19:18
L/h är hur pas mycket vatten den pumpar i timmen = Liter i timmen
Filtervolymen är ju själva "skummgummit" i detta fall ... eller vad man ska kalla det

Ditt filter har ju 2 funktioner i akvariet
Ena är ju att rena vattnet från skräp
Den andra är den viktigaste . i filtret bildas bakterier som bryter ner Amoniak som bildas i ditt akvarium av all avföring o mat osv .. den bryts ner till Nitrit som är giftigt för fiskar ... och det i sin tur bryts ner till Nitrat som växterna tar upp .....

Fins många trådar ang Nitrit och nitrat ....
#7 - 30 januari 2006 19:19
[QUOTE=Lilla_Cilla]ok. i mitt är det inga skumgummibitar, det är som den där stoppningen som brukar vara i gosedjur, typ.[/QUOTE]

Filtervadd med andra ord.

Du skall nog behöva skaffa några filtermatt bitar till filtret. Finns i akvarie affären :)

Eller så slår du till och köper ett fulval 2+.
Som e lite mer passande för din storlek av akvarium :)

Bara ett förslag.. du gör precis som du själv vill.
Bilagor:
#8 - 30 januari 2006 20:11
varför köpa filtermatrial när han redan har filtervad ?

Byt till filtermatrial om du märker att du får för mycke nitrit i akvariet

tänk på o starta upp det långsamt .... o inte ha i massa fiskar direkt o inte heller alla på en gång
#9 - 30 januari 2006 20:35
[QUOTE=mayday]varför köpa filtermatrial när han redan har filtervad ?

Byt till filtermatrial om du märker att du får för mycke nitrit i akvariet

tänk på o starta upp det långsamt .... o inte ha i massa fiskar direkt o inte heller alla på en gång[/QUOTE]

nå det e ganska mycket bättre med filtermatta än filtervadd
#10 - 30 januari 2006 20:44
och det baserar du på?

räkna ut totala ytan som bakterier kan sättas sig på

tror nog vadd e snäppet bättre dock sätter de kanske igen lättare
#11 - 30 januari 2006 20:51
Jag bytte ut min gamla filter vadd o satt dit el rör och en mycket större filtermatta istället o det funkar mycket bättre behöver inte göra rent det lika ofta som när dom var orginal.
#12 - 30 januari 2006 21:23
jag har ett fluval1plus till mitt yngelkar.
Det är rekommenderat till akvarium på max 45 liter. Så det är nog lite i underkant till ditt 60l
#13 - 31 januari 2006 12:10
det jag har är inte fluval 1+, det står bara fluval 1 på mitt.
#14 - 31 januari 2006 21:23
[quote=mayday]och det baserar du på?

räkna ut totala ytan som bakterier kan sättas sig på

tror nog vadd e snäppet bättre dock sätter de kanske igen lättare[/quote] filtervadd är inte att föredra som enda filtermaterial eftersom det sätter igen på nåra dar!! = inga nyttobakterier! grövre filtermatta kan man köra i månader utan att dem sätter igen = många nyttobakterier!! så enkelt är det mayday
#15 - 31 januari 2006 21:56
Håller med.. Körde lite vadd i mitt filter ihopp om att få renare vatten.. Men de satte ju igen på mindre än 1v typ... Ren skit enligt min erfarenhet..
#16 - 1 februari 2006 00:31
Men om filtret blir fyllt med skit har det ju trots allt gjort vad man ville att det skulle göra, avlägsna partiklarna från vattnet ;)
Det kanske är så att man får välja, partikelfrånskiljning eller nedbrytning av skadliga ämnen till mer harmlösa.
Har man ett ganska grovt förfilter till ett ytterfilter blir intervallerna mellan tillfällena man måste rengöra det (ytterfiltret alltså) längre så att säga att det är ren skit med ett vaddfilter är kanske inte helt korrekt men mycket pyssel blir det ju :D

Annons