Filterrengöring - hur ofta? Innerfilter(fluval)

#1 - 29 december 2004 19:25
Att man inte ska tokskölja filtret och koka det har jag förstått sedan länge. Men hur ofta bör man göra rent det? Ni som använder fluval, sköljer ni någonsin dom där kuddarna som sitter inuti, filtret helt enkelt? Och hur intensivt/svagt och i vilken temp gör ni detta?
Alla tips/råd/erfarenheter är välkomna.
#2 - 29 december 2004 19:30
till mitt minsta kar gör jag rent filtret en gång i veckan (har en liten bit filtervadd längs ner jag byter ut helt och det grova filtret sköljer jag v´bara bort slam ur i akvarievatten)

har du kolpåsar så skall de bytas helt (men behövs egentligen inte alls om du inte har medicinerat elelr om du vill klara up vattnet pga rötter som missfärgar)

du får titta efter, är det mycket slam elle rom pumpstyrkan minskar så gör rent det.

vad har du för material i? jag bytte ut kolet i mitt ytterfluval mot filtervadd
#3 - 29 december 2004 19:30
Vilken storlek på Fluval har du? Mina erfarenheter av de absolut minsta är att de måste rengöras varje vecka för att inte slamma igen. Man får hålla lite koll, när flödet minskar är det dags att rengöra. Då tvättar man ur filterkuddarna i ljummet kranvatten eller lite akvarievatten om man är rädd för klor i kranen (är sällan ett problem). Jag brukar tvätta ur dem ordentligt, men inte helt. Lite skit ska vara kvar.
#4 - 29 december 2004 19:42
Ursprungligen skickat av hasse_h

Vilken storlek på Fluval har du? Mina erfarenheter av de absolut minsta är att de måste rengöras varje vecka för att inte slamma igen. Man får hålla lite koll, när flödet minskar är det dags att rengöra. Då tvättar man ur filterkuddarna i ljummet kranvatten eller lite akvarievatten om man är rädd för klor i kranen (är sällan ett problem). Jag brukar tvätta ur dem ordentligt, men inte helt. Lite skit ska vara kvar.

Hejsan. Jag har det störta inerfiltret som finns. Är det 405 det heter?
Använder inget filtermaterial, utan kör på de prylar som medföjde, det vill säga två st kuddar. Har aldrig rengjort dom hitills, har haft igång mitt kar i 2veckor (lite mer) nu. Hur ofta tycker du jag börja skölja igenom det? Ska man bara skölja kuddarna lite försiktigt och sedan krama ur dom lätt eller? Har ju noterat att detta filter sugen in det mesta. Foderrester/växtdelar osv.
#5 - 29 december 2004 19:48
Jag tycker du kan rengöra dem var 3:e vecka om det funkar utan att flödet minskat för mycket innan dess. Beror ju lite på hur mycket fisk o växter du har dvs hur mycket skräp och avfall som produceras i ditt akvarium. Rengör aldrig samma dag som vattenbytet, krama ur kuddarna lätt och skölj ur filterhuset, rensa ev. galler osv.
#6 - 29 december 2004 20:55
Mig veterligt står de flesta innerfilter enbart för rent mekanisk filtrering, då de är för små för att ha någon effektiv biologisk funktion, det borde innebära att han kan göra mest vad han vill med skumpatronerna för att få dem så rena som möjligt, ochpå så vis optimera pumpens prestanda i ett par dagar... Jag har dock bara innerfilter i min karantänbalja, som "alltid" är tom. (bytter filter pattron i det filtret varje gång, för att låta den patron som suttit i de senaste månaderna torka, och senare åka tvättmaskin, som ny nästan jämt - det ena filtret finns det rester av numera utrotade sniglar i, ett minne från en period med snigel invasion)

B!
#7 - 30 december 2004 16:34
Ursprungligen skickat av Mr B

Mig veterligt står de flesta innerfilter enbart för rent mekanisk filtrering, då de är för små för att ha någon effektiv biologisk funktion, det borde innebära att han kan göra mest vad han vill med skumpatronerna för att få dem så rena som möjligt, ochpå så vis optimera pumpens prestanda i ett par dagar... Jag har dock bara innerfilter i min karantänbalja, som "alltid" är tom. (bytter filter pattron i det filtret varje gång, för att låta den patron som suttit i de senaste månaderna torka, och senare åka tvättmaskin, som ny nästan jämt - det ena filtret finns det rester av numera utrotade sniglar i, ett minne från en period med snigel invasion)

B!

Ditt svar låter vettigt. Den biologiska funktionen borde ju egentligen finnas i akvariet som sådant, inte i pumpen, precis som du säger. Aja, jag vet inte riktigt vad man ska tro. Effekten i pumpen är kanonbra än sålänge åtminstone. Får väl göra rent den var 3:e veckan. Tack för svaret. Och till er andra också.

Annons