Filterrengöring?

#1 - 12 mars 2008 09:53
Jag startade upp mitt 112 l kar för ca 3 veckor sen.
När ska jag rengöra filtret,sitter lite skräp runt???

Hur ofta ska man göra detta??
#2 - 12 mars 2008 09:56
Jag antar att du har ett innerfilter så det inte är silröret som är blockerat, att rensa insuget ska du göra så fort någonting blockerar däremot ska du inte röra filtret förrns du märker att kraften i vattenstrålen från utblåset mattats av och då kan du nöja dig med att krama ur filtermediet i akvarievatten från delvattenbytet.
Bilagor:
#3 - 12 mars 2008 10:00
Att rensa ur filtret i akvarievatten är det bästa man kan göra. Det sparar maximal mängd av de bra bakterierna.
Det funkar dock också att skölja ur filtret under vattenkranen, där vattentemperaturen är ungefär densamma som i akvariet. Gaffel har rätt, men för lata personer (ähum...;)) så fungerar det bra under kranen också. De bakterier man försvinner växer snabbt till sig.
#4 - 12 mars 2008 12:53
Jag byter delvis vatten med hink, funkar skitsmidigt att då och då ta ur filtret, peta bort blad och annat trams som fastnat i insuget, skölja ur filterbehållaren, och ibland även krama ur filtermassan i det urtappade vattnet.
En annan bra latmanslösning helt enkelt..:D
#5 - 12 mars 2008 15:14
Du och jag, Trollsvans, du och jag... ;)
#6 - 12 mars 2008 18:11
*High five*
Är man lat, så får man mer kraft över till sånt som är roligt :D
Hmm, på tal om sånt borde jag växla från att sitta som hypnotiserad framför baljorna till att faktiskt tentaplugga...
#7 - 12 mars 2008 21:12
Trollsvans skrev:
*High five*

Är man lat, så får man mer kraft över till sånt som är roligt :D

Hmm, på tal om sånt borde jag växla från att sitta som hypnotiserad framför baljorna till att faktiskt tentaplugga...

Äsch ! Skjut upp det till morgondagen! ;) Vad spelar det för roll om hundra år?
#8 - 13 mars 2008 12:26
Tackar för alla svar!!!

Annons