Filterrengöring

#1 - 15 september 2003 13:18
Nu har mitt akvarium varit igång i en månad. Jag "dammsuger" och byter vatten en gång i veckan. Jag funderar när det kan vara dags att göra rent filtret?
Jag har ett 70-liters med ett Fluval3+

Jag läste någonstans att man skall vänta ett tag tills man gör rent filtret första gången. Jag verkar nu ha fått ordning på bakteriekulturen i karet, är det då dags att rengöra? Något speciellt man skall tänka på när man gör rent ett sånt filter som jag har?
#2 - 15 september 2003 13:34
Hejsan

Det är nog alldeles lagom att rengöra ditt filter nu då... själv så har jag ett 80 liters akvarium och de filtret måste jag rengöra minst en gång i månaden har även ett på 180 liter men de behövs inte bytas så jätteofta det räcker med ett par gånger om året.. de sköter istort sätt sig själv pga storleken ...

lycka till MVH Anna[:-160]
#3 - 15 september 2003 16:55
På Fluval 3+ har du ju en gul liten "plopp" på överkanten som talar om när pumpen börjar avta i effekt, innan den gör det är det ingen mening att rengöra pumpen. Det enda du sköljer bort isåfall är en massa nyttiga bakterier som behövs för att ta hand om skiten. Att inte pumpen tättat igen på en månad är det ett tecken på att ditt akvarium fungerar bra och att du matar lagom... Grattis!!
#4 - 15 september 2003 20:45
Tack. Jo, det verkar funka hyfsat...men jag blir helt stressad av alla diskussioner här på forumet.
Jag antar att man som amatör med ett litet sällskapsakvarium kan bortse från en del inlägg? Det känns som om det är stor spridning på kompetensen bland deltagarna - från riktiga proffsakvarister till oroliga amatörer som jag. Jag är nog i det stadie där man läser och läser på forumet och för varje inlägg nervöst funderar "Åh herregud, tänk om JAG drabbas av det!" och "Undrar om jag också måste lära mig vad KH2PO4 är för något, tänk om fiskarna dör annars?"

Men hur som helst, nu svamlar jag. Jag lär mig nya saker varje dag här på forumet och vet inte hur det skulle ha gått annars med mitt nystartade akvarium. Ett stort tack till alla deltagare här på forumet!

All vår början bliver svår...
#5 - 15 september 2003 20:56
Eftersom jag aldrig kommer ihåg om pluppen skall vara uppe eller nere så brukar jag titta på hur pumpen pumpar.
Börjar filtret pumpa dåligt gör jag ren den.
#6 - 15 september 2003 21:11
Det är också ett bra knep Karon, men pluppen ska i alla fall vara nere när det är dags att rengöra.
Hogan! Jag förstår att det är frustrerande... Mest beror det på att vi som hållit på ett tag har anammat olika läror om man säger... En del vill hålla väldigt rent i sitt akvarium, eller har fiskar/fiskmängd som kräver det... Sedan finns det såna som jag, som försöker städa akvariet så lite som möjligt, för att få en biologisk balans i karet och på så sätt få det att sköta sig nästan själv...
Så det är nog bara att fortsätta läsa och försöka att så småningom bestämma dig för vilken "lära" du vill hålla dig till och sedan sortera inläggen efter det... det finns inget rätt eller fel, bara massor av olika åsikter...
Tyvärr finns det också de som skriver på forumet som är väldigt oerfarna men ändå svarar väldigt tvärsäkert på frågor. Jag önskar ibland att de åtminstone kunde klämma in ett litet "kanske" eller "jag tror" i sina inlägg, men säkert så tror dessa att de vet och det är väl bra med självförtroende... Därför är det bra att invänta flera svar på sina frågor, så får man välja det som verkar mest logiskt eller som passar en själv...
#7 - 15 september 2003 21:27
Pluppen funkar bara om man kör på fullt ös :)
#8 - 15 september 2003 23:05
Ursprungligen skickat av Hogan

Tack. Jo, det verkar funka hyfsat...men jag blir helt stressad av alla diskussioner här på forumet.

Jag antar att man som amatör med ett litet sällskapsakvarium kan bortse från en del inlägg? Det känns som om det är stor spridning på kompetensen bland deltagarna - från riktiga proffsakvarister till oroliga amatörer som jag. Jag är nog i det stadie där man läser och läser på forumet och för varje inlägg nervöst funderar "Åh herregud, tänk om JAG drabbas av det!" och "Undrar om jag också måste lära mig vad KH2PO4 är för något, tänk om fiskarna dör annars?"

Men hur som helst, nu svamlar jag. Jag lär mig nya saker varje dag här på forumet och vet inte hur det skulle ha gått annars med mitt nystartade akvarium. Ett stort tack till alla deltagare här på forumet!

All vår början bliver svår...

Trevligt inlägg. Du beskrev ungefär hur jag brukade känna mig i början då jag var väldigt ny på akvariehobbyn. Har haft akvarie i snart ett år (dock sålt det nu) och känner att dessa känslor börjar avta. Man börjar lära sig lite vad som gäller i olika fall och vad som man ska oroa sig för =)
Själv har jag ingen aning om vad KH2PO4 är, men ingen av mina fiskar har dött pga det :P

Mvh Fredrik

Annons