Filterräkor?

#1 - 11 augusti 2012 21:31
Hej! Jag funderar på att köpa crystalräkor och kanske filterräkor om de går bra tillsammans. :) Om de gör det undrar jag vart man kan få tag på filterräkor lite billigare för i djuraffären är de ganska dyra...
#2 - 11 augusti 2012 23:12
Om det är filtrerarräkor du menar så går de bra tillsammans, möjligen kan de små räklingarna bli mat, men jag tror faktiskt inte det.
Du kan höra med någon akvarieklubb i närheten om de har auktion eller så, men jag har faktiskt aldrig sett en filtrerarräka säljas på auktion. De sonm säljs i affärer är förmodligen vildfångade, och därmed blir de dyra. Bara att :Dspara ihop av veckopengen!!
#3 - 12 augusti 2012 06:44
Filterräkor?

Har hört att det bara är vildfångade som sälj eftersom de är svåra att föda upp, är väl därför de kostar en del.
Kan verkligen rekommendera att ha filtrerare dock, har två stycken och de är väldigt trevliga och roliga att titta på. Våra börjar bli rejält stora nu typ 1,5 cm om man kollar från sidan.
Tänk bara på att de vill ha ett bra utblås att sitta och filtrera vid så se till att det finns en rot/sten/växt de kan sitta på vid pumputblås.
Har inga andra räkor i karet där de går men om de har ett bra ställe vid utblåset att sitta vid så vandrar de sällan runt på botten utan sitter bara still på sin favoritplats och då borde de flesta små räklingar vara trygga, så länge de inte lyckas flyga rakt in i "parabolen".

Lycka till!
#4 - 12 augusti 2012 10:08
Okej, tack för svaren! Men jag har hört att de måste ha en speciell mat som de kan filtrera, annars så dör de... Är det så?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 augusti 2012 10:15
fhems98 skrev:
Okej, tack för svaren! Men jag har hört att de måste ha en speciell mat som de kan filtrera, annars så dör de... Är det så?

Nej - det är OK med mycket smått foder.
Du hittar en del info i Zoopets räkartikel - där kallas de för solfjädersräkor
#6 - 12 augusti 2012 11:34
Okej, tack! Hur är det med kardinalräkor? Är de svåra? Om inte, är de dyra och svåra att få tag på? I så fall satsar jag bara på filtrerarräkor och crystal. :)
#7 - 12 augusti 2012 11:46
Filterräkor?

Vi ger inte våra filtrerare något speciellt foder. De fångar upp allt smått som blir kvar av de andras foder (matar med flingfoder, pellets och tabletter).
#8 - 12 augusti 2012 11:48
Okej, bra tack! Satsar nog på filtrerare och crystal! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 augusti 2012 12:23
fhems98 skrev:
Okej, tack! Hur är det med kardinalräkor? Är de svåra? Om inte, är de dyra och svåra att få tag på? I så fall satsar jag bara på filtrerarräkor och crystal. :)

Kardinalräkor är både dyra och svåra och de och andra Sulawesi-räkor kräver mycket varmare vatten än de övriga räkorna
#10 - 12 augusti 2012 13:13
Okej, då satsar jag på crystal och filtrerarräkor. :) Men är det säkert att filtrerarräkorna inte kommer att dö om de inte får speciell mat? Vill ju inte att de ska dö, speciellt inte eftersom att de är så dyra...
#11 - 13 augusti 2012 18:06
Filterräkor?

Våra har överlevt i flera år utan specialkost men kan ju inte säga med 100% säkerhet att alla gör det därför...

Annons