Filterräka

#1 - 2 september 2007 12:18
Jag har ett gäng filterräkor och ser nu att en av dem går med rom. Eftersom jag inte är goldmedlem och då inte kan läsa mer om just filterräkan kanske någon vänlig själ kan berätta för mig om filterräkor ens kan få fram ungar i sötvatten samt hur det hela går till :)
#2 - 2 september 2007 13:26
På denna sida http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=atyoida_pilipes_dvaergfilterraeka, står det att avkomman behöver bräckvatten för att utvecklas från larvstadiet.. :/
Det gällde dvärgfilterräkor, men kanske samma sak med dina.. vet inte..

Kanske hon/han som heter "Radioaktiva räkor" här som skrivit det på sidan tror jag :)
Men du får nog svar här om det snart :)
#3 - 2 september 2007 18:56
Han och Hon - Radioaktiva räkor ;)

Vad är det för filterräkor du har? Både Atyoida pilipes och Atyopsis moluccensis är ju "endast Goldmedlemmar".

Dock behöver båda arternas yngel bräckvatten för att utvecklas. Finns en GRYMT bra guide för det, http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm - dock gällande Amanoräkor men om jag förstått det rätt så borde samma sak gälla samtliga räklarver med bräckvattensbehov.

//C
#4 - 2 september 2007 19:15
tack för svaret, vet inte vad för sort jag har, vet bara att de är filterräkor ;D
#5 - 2 september 2007 19:21
Men men men, vilken färg är det på dom?

//C
#6 - 2 september 2007 19:36
Han och Hon - Radioaktiva räkor ;)//C

Ja, jag läste det sen på sidan tror jag att ni var en av varje :D

Intressant med Amanoräkorna också, jag tackar också för infon! personligen tror jag inte att jag skulle orka hålla pyssla med sånt, men kul att läsa.

Hoppas det löser sig för dig Raur också!
#7 - 3 september 2007 04:54
Bruna med beige rand längd med kroppen :)
#8 - 3 september 2007 16:42
MEN GOD DAMNIT! Hur har du lyckats få rom på en Atyopsis moluccensis?!

LANGA HIT BILDER :D

//C
#9 - 3 september 2007 17:21
MEN GOD DAMNIT! Hur har du lyckats få rom på en Atyopsis moluccensis?!

LANGA HIT BILDER :D

//C

Det har de lyckats fint med själv ;D Ska försöka ta nån bilder, det är svårt då de sitter och filtrerar vid vajande lotus-stjälkar :P Men är det som folk säger att de bara kläcks i bräckt vatten?
#10 - 3 september 2007 17:24
HAr tagit kort nu, får se vad det blir av dem, lägger upp här om en 10 minuter :)
#11 - 3 september 2007 17:36
Nästan så man skulle starta upp ett akvarium med bräckt vatten för att se om man kan få upp nån räkor ;D
#12 - 3 september 2007 17:42
Detta är den bästa bild jag kunde ta, tyvärr :/

http://raur.se/filterrakrom.jpg
#13 - 3 september 2007 17:43
Eh, ja du MÅSTE försöka kläcka dom. Det är lixom en ganska svår räka att odla sägs det.

//C
#14 - 3 september 2007 17:46
haha, vilken press ;D
Men då bör jag väl vänta med att flytta honan med rom tills det är dags för henne att kläcka dem? Eller kan dessa räkor också leva i bräckt vatten utan problem så jag kan flytta henne tidigare? Har ju ett 50 liters jag kan köra ca 1% salthalt i. Bräkt ligger väl på mellan 0,03 och 3,5% om jag inte läst min wikipedia fel :P Så 1% salthalt borde väl vara nåt bra lagomting :)
#15 - 3 september 2007 18:15
Nej nej nej, du ska inte flytta honan med rom - tror inte dom mår så bra i bräckvatten som vuxna. Du ska flytta äggen när dom kläckts, det är vid första ömnsningen larverna behöver bräckvatten. "30-35 ppt" ska tydligen vara bra salthalt.

//C
#16 - 3 september 2007 18:16
Vad har du för vattenvärden?
#17 - 3 september 2007 18:19
Det ligger på 7,2 i PH och 0 i nitrit, resten vet jag tusan inte, de går just nu i mitt discuskar så :P

Hur mäter jag ppt?

Känns bara som om att larverna kommer vara svåra/omöjliga att hitta då de är kläckta
#18 - 3 september 2007 18:27
"ppt, amerikansk engelska för "parts per trillion", det vill säga biljondel, är en enhet som ibland används inom kemin." - wikipedia

Det är samma som ppm, dvs 1 ppm = 0,000 1%. Resten av matten får du räkna själv ;)

Larverna kan vara lite svåra att se ja, och har du otur tror diskusarna att det är levandeföda...

//C
#19 - 3 september 2007 18:37
Ja, vilken äventyr :P

Känns ju som att risken finns för att de kommer bli mat, om jag inte försöker flytta över honan till lilla 18litern när hon verkar vara klar med dem, låta dem gå där sen och sen stegvis salta på det...

Funderar på att införskaffa ett aquatic nature Evolution ändå att köra mina körsbärsräkor i. Då kan man ju använda denna lilla AN cocoon på 18 liter till bräcktvatten kanske...

Borde väl finnas saltmätare att mäta salthalt med på ställen där man handlar saltvattensgrjer?
#20 - 3 september 2007 18:45
Borde det här inte funka?

Starta upp ett kar, i med honan där.
Honan släpper rommen, larverna kläcks.
Ut med honan, i med salt.
Minska salthalt enligt guiderna.

Vore kul och höra om folk som fött upp Amanoräkor hade nåt att tillägga.

//C
#21 - 3 september 2007 19:04
Låter som en bra idé ja!
Får försöka fixa lite här hemma då så man kan få ett kar över :P

Ska försöka hålla dig uppdaterad med vad som händer!
#22 - 3 september 2007 19:41
Du förstår nog att jag är nyfiken på ev. avkomma också :)

//C
#23 - 14 december 2007 23:10
Hur gick det?

Annons