Filterpump med tillhörande slang?

#1 - 30 november 2007 18:46
Hejsan, är en relativt nystartad akvarist, köpte ett färdigt paket för ungefär 3-4 veckor sedan och allting går utmärkt, 54l, tillhörande filterpump doppvärmare etc.

Var idag och handlade en luftpump som jag då skulle ha till en syresten i akvariet men dom i butiken hade ingen slang, men då kom jag ihåg att jag fått med en slang till min filterpump så jag köpte luftpumpen o drog hem.

Frågan är nu att även till min filterpump fick jag med olika "munstycken" varav ett med ett extra hål att sätta slangen i, samt i änden av slangen satt en liten svart makapär med ett lufthål i. när jag kopplade slangen till munstycket o sen in i filterpumpen så kom då önskade bubblor utan att ens använda syrepumpen jag köpte.

Så min fråga är, är det farligt? alltså eftersom luften ej går igenom någon pump utan bara rakt in i vattnet från mitt rum då alltså?

Tack för svar//Blbftw
#2 - 30 november 2007 19:02
nä, et ska väl inte vara nån fara...en luftpump tar ju också bara luft direkt från rummet väl?
#3 - 30 november 2007 19:04
Jag vet inte faktiskt, inte säker på om det går igenom något luftfilter med en luftpump.

//Blbftw
#4 - 30 november 2007 20:11
Den pumpar bara luften som finns i rummet direkt. Lite nyfiken på varför du skaffade en luftpump. :P
#5 - 30 november 2007 21:12
Av helt fel anledning tydligen, eftersom det inte alls har med att det kommer bubblor, som då syresätter. utan rörelsen i vattnet bubblorna skapar.
#6 - 30 november 2007 21:15
verkade dessutom vara totalt onödigt eftersom jag inte behöver en då slangen till filterpumpen jag har redan skickade ut bubblor bara jag kopplade slangen, förstår dock inte meningen alls med bubblorna, blir ju knappast mer rörelse i vattnet om bubblorna kommer från pumpen där ändå vattenströmmen kommer ut, dessutom har jag användt mig av andra tillbehör till pumpen som byger upp mynningen lite ovanför vattenytan för maximalrörelse i vattnet. Antar det blir för dekoration bara den seperata luftpumpen.
#7 - 30 november 2007 22:42
blbftw skrev:
förstår dock inte meningen alls med bubblorna

Bubblorna hjälper till med att binda upp den feta hinna som ibland uppstår vid matning osv. Själv kör jag hellre med mer ytcirkulation så hinnan virvlar ner i vattenmassan, då jag stör mig på bubblorna.

B!
#8 - 1 december 2007 08:59
Skaffa ett luftdrivet filter så får du ju bra dubbelverkan.
#9 - 1 december 2007 13:54
har du tänkt ha mycket växter så använd inte slangen för att få bubblor och ha utblåset under vattenytan, annars driver det ut för mycket koldioxid som växterna älskar.

Annons