Filtermoduler i 540 liters kar

#1 - 22 september 2009 20:49
Hej, jag har precis skaffat ett 540 liters kar med 2 filtermoduler ( BTN modul R och modul T), och i dom har jag två pumphuvud, 1500 respektive 1000l/h. Nu har jag några frågor:

Vad ska jag fylla modulerna med, grovporig filtermatta, biobollar, vita "keramikrör", eller något annat?

Bör jag sätta en finare filtermatta för insuget för att förhindra stora partiklar från att komma in i modulen?

Kan jag lägga doppvärmare i modulerna (Dom kommer komma i direkt kontakt med filtermediet)?

Och är det något annat jag bör tänka på?

uppskattar snabba svar :)
mvh Tim
#2 - 23 september 2009 13:11
jag skulle ha satt biobollar först sedan liltermatta.
#3 - 23 september 2009 14:24
Jag skulle föreslå att du sätter en hel bit filtermatta direkt innanför insuget som samlar den mesta skiten och är lätt att ta bort och rengöra (eller en bit intryckt i insuget som du själv nämnde)! Doppvärmaren måste sitta fritt och får inte bäddas in i filtermatta!
#4 - 24 september 2009 22:53
Nu har jag varit och köpt små biobollar (22mm), och försäljaren sa att jag skulle låta dom flyta uppe vid ytan, är det en bre idé eller ska jag tvinga ner dem med en bit filtermatta så att det blir som olika skikt i modulen?

Han sa även att jag kunde lägga en syresten längst ner i varje modul för att förse dom nyttiga bakterierna med luft, någon som har några tankar eller erfarenhet om detta?

mvh Tim
#5 - 26 september 2009 07:33
Och kan jag ha filter runt hela pumphuvudet (powerhead) eller behöver det sitta fritt?

mvh Tim
#6 - 27 september 2009 21:15
Det börjar nu närma sig uppstarten av karet. Jag får sanden på tisdag och då ska jag förhoppnings få igång det :) Dock är jag fortfarande lite osäker på hur jag ska göra med mina filtermoduler, är det ingen som har någon erfarenhet av det alls eller har ni gjort på något helt annat vis än vad jag har tänkt?
Skulle verkligen uppskatta lite svar då jag vill få ett så bra fungerande filter som möjligt :D

mvh Tim

Annons