Hejsan!
Jag ska starta upp ett 190l akvarium nu snart och undrar vad som är bäst?
Använda sig utav någon typ av "bakteriekultur" bara låta det stå eller både och?
Och någon som har tips på dom bästa märkena isf? :)
jag använder inte det så ofta. visst det snabbar väl på processen lite o gör det lite säkrare, men vet man vad man gör så kan man starta ett kar utan sånt.
viktigt är att om du häller i bakteriekutur i karet måste du med ha några fiskar där.annars kommer bakterierna bara dö om det inte finns nån skit för dom att äta av
allra bäst är att fixa fram ett väl ingånget filter, krama ur i karet, låt pump suga in gojset
nummer två på listan är att starta så långsamt att man inte behöver nått
dvs starta upp kar med liiiiite liiite fisk, och sakta över en period på 3-6 månader
bygga upp fiksbeståndet
sist på listan är att ha en massa kemikalier / flytande bakterier
okej!
Jag har ett 100l akvarium som vart igång ett tag nu. men jag har haft problem i det. fiska dör utan anledning. så tänkte att jag skulle undvika så gått det går att ta saker ur det utan att typ koka först. Vill inte ha samma problem i det nya.
Ja jag har ett 100l akvarium sen innan och ett 25l
Men uppenbarligen så är det något som är fel eftersom fiskarna dör :(
Skulle vilja göra rätt från början!
Det bästa alternativet här är nog att ta och krama ur ett gammalt inkört filter i det nya karet,
jag gjorde så med min fx5a, fast jag tog från min damm pump som står och tuffar på i källaren nu över vintern och den har varit igång i 2år nu så i den finns allt man kan behöva för att starta ett kar. Där kan man snacka om bakteriekultur :D lycka till