Filtermedia i Tetratec EX 1200

#1 - 30 juni 2008 07:32
Får förhoppningsvis mitt 375-literskar inom någon vecka men har redan införskaffat ett Tetratec EX 1200 för filtreringen. Man får filtermedia på köpet men jag undrar om jag kanske behöver byta ut någonting av det mot vanlig grov filtermatta. Det är fyra korgar i filtret med följande filtermedia (underifrån och upp):

Korg 1: Makaroner + svart filtermatta
Korg 2: Svart filtermatta
Korg 3: Biobollar
Korg 4: Svart filtermatta + kol + tunn vit fin filtermatta

Kolet och den fina mattan i översta korgen hade jag tänkt byta ut men bör jag även byta ut biobollarna eller funkar de bra?

Har tänkt ha SA-fiskar i karet (Scalare, Vinkeltetra, Ancistrus, Corydoras, Apistogramma) och förhoppningsvist ganska god växtlighet och gödning med PMDD och EC.

Det här är mitt första kar på över 15 år och mycket har hänt inom akvaristiken sedan dess så alla tips emottages tackssamt. :)
#2 - 30 juni 2008 07:38
Jag har inte kolet eller den tunna vita mattan i mina, gjorde rent 2st för 2 dagar sedan efter 1år och 4 månader och de har gått perfekt. Nu är det 4 kvar som vi får se när de behöver rengöras.
#3 - 30 juni 2008 08:42
rsoderberg skrev:
Jag har inte kolet eller den tunna vita mattan i mina, gjorde rent 2st för 2 dagar sedan efter 1år och 4 månader och de har gått perfekt. Nu är det 4 kvar som vi får se när de behöver rengöras.

Ok, så bara att byta ut kolet och den vita mattan mot vanlig grov filtermatta så bör allt funka bra? Tack för det svaret. :)
#4 - 30 juni 2008 16:36
lite nyfiken bara hur mycket rymmer korgarna i 1200.an? jag har bara 700.an och dem korgarna rymmer ca: 1L
#5 - 2 juli 2008 11:24
I mitt EX700 tog jag bort kolet efter ett par veckor, flyttade upp filtermattan från korg 1 till korg 4 och fyllde på mer makaroner i korg 1. Detta eftersom det mesta av det grövre gegget hamnar i botten.

Sedan har jag korg 2 och 3 i omvänd ordning.

Numera så har jag torv och en filtermatta i korg 4.

Den tunna vita filtermattan funderar jag på att sluta med. Hittills så har jag bytt ut den ca var 3.e - 4:e månad.

EX1200'ans korgar är väl på 2 liter ?

Annons