Fast anledningen till att det kloggar igen är ju att det fastnar en massa skit i det och det är ju liksom syftet med det. Ett mekaniskt filter är ju till för att mekaniskt rensa ut skiten och det funkar det bra för.
Nej, jag tycker faktiskt att det är exakt det som det inte gör med den fina filtervadden, fastnar skit i den. I stället fastnar skiten PÅ den, lägger sig alltså på ytan där vattnet kommer in medan vadden längre in bara fungerar som vattenbroms. I och med det så sätts det ju igen fort nog. Med grövre filtertrassel däremot, där fastnar skiten I trasslet, hela volymen nyttjas till att ta upp skräp och det tar mycket längre tid innan det blir igensatt. Sen är det ju givetvis så att det grövre materialet inte är lika bra på att fånga upp små partiklar. Å andra sidan är ett filter med igensatt vadd som det inte passerar nåt vatten igenom ännu sämre, där händer ju ingenting. Fin vadd kan ju vara bra till just sånt som Kjell skriver om, att lösa en akut situation för t ex ett utställningsakvarium där man kan ta besväret med att göra rent några gånger bara man får vattnet rent och det snabbt. Att däremot ha fin vadd långsiktigt känns i alla fall för min del som ett alldeles för omständligt projekt, så ofta som man måste rota i filtret så har inte jag lust att krångla med det.
Men som sagt det måste ju då vara lätt att då snabbt ta ut vadden för rengöring och det är det ju definitivt inte i en golvpump. Det var väl det som gjorde att golvpumparna nästan helt försvann i början av 80-talet eftersom man då fyllde sina Nuova och Eheim-ytterfilter med filtervadd och då behövde de rengöras hela tiden.
Jo just det, att göra rent ett gammalt Eheim med vadd, det var inte så kul. Därför kom ju också såna lösningar som bland annat Turbelle tog fram, en pump hängande på kanten med en burk för vadd som det gick snabbt att rengöra/byta. Det var ju smidigt men det blev ju inte mycket till biologisk effekt när man var där och rotade hela tiden. Den nya generationen ytterfilter ger ju möjlighet till bra filtrering och måttligt rengöringsbehov men man får ju använda lämpligt material så det inte sätter igen direkt, rengöra filter tröttnar man på nu likaväl som man gjorde det förr.