Om man inte hittar något på kommunens hemsida kan man ringa sitt kommunala vattenverk direkt men som tumregel kan man anta att de flesta kommuner tillsätter det därför att det är mer eller mindre standard. Alla behöver kanske inte det men i allmänhet kan/bör man anta att de gör det. I vissa kommuner kan man till och med känna klordoften i vattnet. I mitt lokala vatten kan man inte det men däremot vet jag att de tillsätter det då jag kollat upp det någon gång för hundra år sedan.
Dock anser jag att speciellt nybörjare inte ska chansa, höfta och gissa med saker och ting. Vattenberedare ställer inte till med skada men däremot kan uteslutande av det göra det om man inte är hundra säker på att ens vatten är fritt från ämnena.
Öht tycker jag att man som nybörjare ska ta det säkra före det osäkra vad gäller allt - och börja i basic ände och sedan modifiera saker och ting efter hand om man så önskar :)
Sleaper t.ex. som inte använder vattenberedare - har väldigt lång erfarenhet (om jag förstått saker rätt utifrån andra trådar etc) - och då tycker jag att det absolut är så att man kan skräddarsy saker och ting utifrån sina erfarenheter, kunskaper och preferenser - men som absolut nybörjare, vilket du ju är, TS - tycker jag att du ska vara försiktig och helt enkelt göra saker ABC på säkrast möjliga sätt, tills du känner att du har tillräckligt med kunskaper för att kunna modifiera saker med finlir.
För så länge du inte är riktigt haj på grunderna och inte heller har pejl på din kommuns vatten - bör du anta att det har tillräckliga mängder av klor och kloramin som kan ha ihjäl dina invånare. Att lufta bort kloret som cambru nämnde, är ju också ett alternativ - men om du eventuellt (sannolikt) behöver få bort kloraminerna med vattenberedningsmedel, oavsett - finns det ju ingen jättepoäng med att lufta bort kloret först. :)
Huruvida man väljer kranvatten eller ej för att rengöra filtermaterial, kan man ju dock diskutera. Jag påstår definitivt inte att jag absolut har rätt i saken för jag är inte utbildad mikrobiolog eller kemist - men det är ju iallafall ett rent faktum att klor dödar filterbakterier och personligen vill jag inte göra av med några i onödan om jag inte måste. I ett nystartat kar är det ännu viktigare för som jag förstår det är ditt kar tämligen nytt och har sannolikt inte genomgått en cykel heller? Och då har du inte mycket till bakterieflora öht så då bör du hålla hårt i det du har. I ett väl etablerat kar har man en uppsjö av det och har råd att bli av med lite grann - men i början har du inte mycket att röra dig med och de är viktiga. Och tills dess tycker jag definitivt inte att du ska rengöra saker och ting med kranvatten. Men det är jag det :)
Men återigen, även i den här aspekten - tycker jag att som nybörjare bör man skaffa sig basic koll på ungefär hur saker fungerar och tills dess köra så simpelt och säkert som möjligt och inte experimentera med saker som kan gå snett om man inte är säker på att man kan hantera eventuella situationer som kan uppstå. Att erfarna akvarister ibland/ofta gör på andra sätt är ju för att de har hållt på länge och vet vad de sysslar med, och kan avväga hur de väljer att göra själv.
Har du gjort någon som helst cykel med ditt kar? Eller du har bara satt i vatten och fiskar direkt? Det låter lite grann som att det kan tänkas vara på det sättet, utifrån hur du uttryckte dig och att du inte verkade förstå riktigt hur det medlet fungerar eller för vilket syfte. För om du bara har startat upp allting utan att tänka på den biten, så är det väldigt instabilt i början och hänger mycket på din kontroll och skötsel. Bakteriefloran växer med tiden men tills den är stor nog, kan avfallet fiskarna producerar inte hanteras och de giftiga ämnena samlas i allt större koncentration.
Jag tycker att det viktigaste du kan göra just nu - är att läsa på från grunden så att du förstår den biologiska processen med hur avfallet tas om hand av nitrifikationsbakterierna i karet (som behöver växa till och inte existerar från början), vad som är farligt för vattenlivet och hur du bör sköta karet. När du sedan förstår grunderna kan du börja botanisera bland andra lösningar om du vill det. Man ser alltför ofta att djurbutiker skickar hem nybörjare med kar och medel och säger att allt blir finfint och att det går bra att sätta i fisk direkt. Det funkar inte så.
Och OM det är så att ditt kar är helt nystartat, du inte har förberett det alls i förväg (det kan ta så lång tid som upp till två månader att få en fungerande biologisk cykel men sällan under en månads tid iallafall. När man väl stoppar i fisk går det lite fortare men då måste man också ha stenkoll på vattnet tills man byggt upp bakteriestammarna) - tycker jag att du bör införskaffa vattentester omedelbart och testa dagligen - och vidta åtgärderna man behöver göra, t.ex. täta vattenbyten och städ - tills du vet stensäkert att cykeln är klar. Efter det kan du slappna av och sköta karet på "normalnivå".