Filtermedia

#1 - 17 juli 2008 10:18
Tjenare, jag skulle göra rent och fixa lite med ena pumpen idag, efter jag gjort rent byt koll och så så fungerade den inte.. Sen testa jag min Fluval 2 plus, funkade inte heller..

Så jag undrar om 1 Fluval 4 Plus Räcker för att hålla igång ett 300 liters akvarium?
#2 - 17 juli 2008 10:42
Hur stor filtermedia bör man ha på sitt kar? Finns de nån uträkning för det?
#3 - 17 juli 2008 13:24
nja det är så individuellt beroende på belastning och vattenbyten men om man siktar på att ha en filtervolym som är 1% av den totala akvarievolymen så ligger man bra till! och då kan man snabbt räkna ut att de flesta har för lite filtervolym och därför så många trådar om sjuka fiskar;)
#4 - 17 juli 2008 14:43
åheim skrev:
nja det är så individuellt beroende på belastning och vattenbyten men om man siktar på att ha en filtervolym som är 1% av den totala akvarievolymen så ligger man bra till! och då kan man snabbt räkna ut att de flesta har för lite filtervolym och därför så många trådar om sjuka fiskar;)

Okok, så om man har 1% av akvariets volym så ligger man bra till, ok. :)

Jag vet inte hur mycket filtermedia en Fluval 4 Plus rymmer. Någon som vet? Hade tänkt mig köpa en till på måndag när jag handlar nya växter och så.
#5 - 17 juli 2008 15:08
åheim, vad baserar du 1% på?
#6 - 17 juli 2008 17:11
Gaffel skrev:
åheim, vad baserar du 1% på?

Gaffel hur mycket filtermedia tycker du ett 300 liter ska ha då?
#7 - 17 juli 2008 17:26
Tja, i mitt tycke ska filtervolymen vara baserad på cirkulationshastigheten, jag har pillat en del sedan Lasses inlägg om "en liter filtermatta per 1000 liter vatten och timma" och ju mer jag provar olika varianter desto klarare verkar det, så om du bygger ett eget filter så ta en cirkulationspump med en kapacitet på 3000 l/t
och montera detta i ex ett stort plaströr(avloppsrör) med lock och fyll upp med ppi10 filtermatta så har du ett supereffektivt självrenande evighetsfilter, jag menar varför ska bra ljus och hög cirkulation vara förbehållet saltvattenakvaristerna? ;)
#8 - 17 juli 2008 17:40
Hmm de där lätt ganska lite faktist, 1 liter filtermatta på 1000 liter?

En fluval 4 plus innehåller väl ca 2-2,5 Liter filtermatta?

Jag har iaf tänkt att köra 2 fluval 4 plus brevid varandra för att få en kraftig ström i karet. Tanken är ju att föda upp ancistrus. :)
#9 - 17 juli 2008 17:52
fast din teori haltar gaffel! antal liter filtervolymen ska först och främst anpassas efter hur mycket och vilka fiskar man har och inte efter pumpens styrka, formen på filtret avgör också hur fort vattnet passerar genom filtermaterialet! 1% baserar jag på uträkningen, alltså 1L per hundra liter och är en väldigt bra "regel" att följa eftersom du omöjligt kan veta exakt hur mycket filtermassa dina fiskars skit och foderrester och växtdelar behöver för att brytas ned! jag har ifrågasatt de där med antal liter L/tim och filtervolym och exempel på hur olika mått på filtermaterialet påverkar hastigheten men varken du eller idolen;) lasse (som förvisso kan väldigt mycket) kommenterat mina teser!? Så låt höra:)
#10 - 17 juli 2008 17:57
beerzon skrev:

Ja därför faller den teorin! Ett exempel: vi har 2 st rör med samma diameter som är fyllda med filtermassa MEN ett rör är 10cm högt medans det andra är 40cm högt, vattnet dras igenom röret med en pump på 1000L/tim i vilket rör passerar vattnet fortast;)
#11 - 17 juli 2008 18:01
beerzon skrev:

:)
Oj! nej snarare 4-5 dl! Du mäter h x b x d på filtermediet sen delar du det med 1000 så får du fram filtervolymen;)
#12 - 17 juli 2008 18:06
Inte för att jag har mätt, men enligt mitt öga så är måtten ca 30x7x7/1000 = 1470, Oj jag trodde de skulle vara mer. :/ Aja, ska iaf köpa ett till fluval 4 plus, de bör räcka.
#13 - 17 juli 2008 18:10
beerzon skrev:
Inte för att jag har mätt, men enligt mitt öga så är måtten ca 30x7x7/1000 = 1470, Oj jag trodde de skulle vara mer. :/ Aja, ska iaf köpa ett till fluval 4 plus, de bör räcka.
är verkligen de 2 mattorna 7cm tjocka tillsammans? Sen tror jag också att det funkar men jag tror också att det kommer bli alldeles för strömmt för slöjstjärtar eftersom de är otroligt dåliga simmare och vill ha ett lugnt vatten!
#14 - 17 juli 2008 18:16
Jag har inga sjöstjärtar. Haha :D jag skulle aldrig kunna skaffa en sån fisk, så tråkiga. :P

Jag har ancistrus och guppys i just nu.
#15 - 17 juli 2008 18:21
beerzon skrev:
Jag har inga sjöstjärtar. Haha :D jag skulle aldrig kunna skaffa en sån fisk, så tråkiga. :P

Jag har ancistrus och guppys i just nu.
jaha my mistake:D fast guppy vill också ha ganska lugnt vatten... jag kollade xtra och såg att du endast kört med fluval 2+ (2dl filtervolym för kar upp till 90L) vilken var den andra pumpen?
#16 - 17 juli 2008 18:24
Jag har ett Fluval 4 plus i just nu, har en fluval 2 plus liggandes, den vägrade starta förut.

Så tanken är att ha 2 st Fluval 4 plus. Dock så kommer jag nog inte att köra de på max eftersom de kommer bli väldigt strömt.
#17 - 17 juli 2008 19:34
åheim skrev:
fast din teori haltar gaffel! antal liter filtervolymen ska först och främst anpassas efter hur mycket och vilka fiskar man har och inte efter pumpens styrka, formen på filtret avgör också hur fort vattnet passerar genom filtermaterialet! 1% baserar jag på uträkningen, alltså 1L per hundra liter och är en väldigt bra "regel" att följa eftersom du omöjligt kan veta exakt hur mycket filtermassa dina fiskars skit och foderrester och växtdelar behöver för att brytas ned! jag har ifrågasatt de där med antal liter L/tim och filtervolym och exempel på hur olika mått på filtermaterialet påverkar hastigheten men varken du eller idolen;) lasse (som förvisso kan väldigt mycket) kommenterat mina teser!? Så låt höra:)

Nu tycker jag att ni ska läsa igenom Lasses inlägg innan börjar hosta ur er en massa konstigheter, själv har jag genomfört kortvariga prov med dels 1250 pumpen med en liter filtermedia samt en 1260 med två liter filtermedia, bägge kanistrarna byggda av gråa avloppsrör i pvc, och det intressanta med båda dessa filter är att dom inte verkar samla mulm och exkrementer.

Och för att sen kullkasta din tanke åheim så är det självklart att cirkulationshastighet samt filtervolym till stor del är beroende av varandra om man vill ha en optimerad rening, precis som man anpassar filtrets styrka efter belastningen, prova att byta ut en universal 1260 mot en universal 1048 på ett 2260(naturligtvis med nedkrympta slangar)så får du ett mögfilter som inte orkar cirkulera vattnet jämnt genom filtermattorna och tillsätta tillräckliga mängder syre som bryter ner filtergojset.

Alltså, hög genomströmmning genom rätt utformad filterkanister fylld med rätt sorts filtermedia.

Sen vilka teser är det som du vill ha kommenterade, styrk dina påståenden innan du kallar dom för regler.
#18 - 17 juli 2008 19:38
Jag funderar på att köpa en stor filtermatta istället och sätta runt om pumpen. Vad tror du om de gaffel?
#19 - 17 juli 2008 19:45
Otillräcklig genomströmmning, funkar om du ska yngelsäkra.
#20 - 17 juli 2008 20:16
Nu bara svammlar du gaffel! Jag har läst lasses inlägg som du referar till så spar på sarkasmerna;) gaffel Nu vill jag att du hänvisar och styrker den fakta som redogör för vilken omkrets canistern skall hålla för att 1000L/tim ska ge optimal nitrifikation genom 1L filtermaterial!

Sen menar du alltså att ett rör med 10cm i diameter har samma biologiska kapacitet som ett rör med samma diameter men dubbelt så långt, alltså dubbel filtervolym?! tänk innan du svarar;)
#21 - 17 juli 2008 20:23
... sen vidare pratar du om 2260? den har väl ca: 23L filtervolym och jag vill se dig trycka 23000L/tim genom den... tror inte din tes håller;)
#22 - 17 juli 2008 22:22
Till en början så tolkar jag Lasses observation på följande sätt, filter med tillräckligt hög genomströmmning håller en högre nivå syre, alltså optimerars bakteriernas förutsättning att i snabb takt sköta nedbrytningsprocessen.

Vad du sysslar med är hårklyveri och ett dåligt duckande, du har ju ännu inte svarat på min fråga var du hittar belägg för den där procenten, inte för att jag någonstans hävdar att du kan ha fel, jag vill bara att du klargör varifrån du tagit det talet.

Att sen uppskatta hur mycket nedbrytningsbakterier som behövs för ett specifikt antal fiskar som matas med ett viss mått foder är antagligen redan gjort, inte för att jag ännu hittat den informationen men det är ovidkommande, är andelen bakterier bara tillräckligt hög så klarar dom av sin uppgift, är dom sen för många är inte detta heller ett problem eftersom de som inte deltar i denitrifieringen svälter och bidar sin tid, ett problem är dock om en filterkanister med ett nitrosomas och nitrobactbefäst filtermedium har för låg genomströmmning eftersom dessa bakterier riskerar att dö vid nivåer lägre än 0,5mg/l(löst syre).

Efter att själv ha provat först drygt 1000 liter per timma i en 1 liters pvc kanister och sen 2000 liter per timma i ett dubbelt så långt rör (2 liter) skulle jag nog vilja hävda att det är hugget som stucket även om motståndet i två liters kanistern blev högre, så länge man använder
bra cirkulationspumpar från EHEIM. :D

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1121436&postcount=20
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1151479&postcount=11

Jag har inte sagt att Eheim 2260 Classic är fulländad som filter, men visst en 23m³ cirkulationspump hade jag inte gråtit över, till saken hör då att den i så fall antagligen hade fått agera filter i Kjells 3000 liters kar fyllt med praktbotia, vem jag nu skulle behöva mörda för att få råd med ett sånt projekt.. ;)
#23 - 17 juli 2008 22:29
Till en början så tolkar jag Lasses observation på följande sätt, filter med tillräckligt hög genomströmmning håller en högre nivå syre, alltså optimerars bakteriernas förutsättning att i snabb takt sköta nedbrytningsprocessen.

Vad du sysslar med är hårklyveri och ett dåligt duckande, du har ju ännu inte svarat på min fråga var du hittar belägg för den där procenten, inte för att jag någonstans hävdar att du kan ha fel, jag vill bara att du klargör varifrån du tagit det talet.

Att sen uppskatta hur mycket nedbrytningsbakterier som behövs för ett specifikt antal fiskar som matas med ett viss mått foder är antagligen redan gjort, inte för att jag ännu hittat den informationen men det är ovidkommande, är andelen bakterier bara tillräckligt hög så klarar dom av sin uppgift, är dom sen för många är inte detta heller ett problem eftersom de som inte deltar i denitrifieringen svälter och bidar sin tid, ett problem är dock om en filterkanister med ett nitrosomas och nitrobactbefäst filtermedium har för låg genomströmmning eftersom dessa bakterier riskerar att dö vid nivåer lägre än 0,5mg/l(löst syre).

Efter att själv ha provat först drygt 1000 liter per timma i en 1 liters pvc kanister och sen 2000 liter per timma i ett dubbelt så långt rör (2 liter) skulle jag nog vilja hävda att det är hugget som stucket även om motståndet i två liters kanistern blev högre, så länge man använder bra cirkulationspumpar från EHEIM. :D

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1121436&postcount=20
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1151479&postcount=11

Jag har inte sagt att Eheim 2260 Classic är fulländad som filter, men visst en 23m³ cirkulationspump hade jag inte gråtit över, till saken hör då att den i så fall antagligen hade fått agera filter i Kjells 3000 liters kar fyllt med praktbotia, vem jag nu skulle behöva mörda för att få råd med ett sånt projekt.. ;)
#24 - 18 juli 2008 08:38
Tycker tråden börjar gå lite överstyr, jag får inte svar på mina frågor och ni fortsätter att hacka på varandra..

1. Hur stor filtervolym har en Fluval 4 Plus (hittar inte)?
2. Räcker de att ha 1% av akvariets storlek i filtervolym?
3. Kan jag köpa filtermedia (10ppi t.ex) och sätta runt om/bakom filtret för att få större filtervolym?
#25 - 18 juli 2008 08:54
Som svar på fråga 2-3:

Ett filter är som jag skrev tidigare bara effektivt om det har en tillräcklig genomströmmning.
#26 - 18 juli 2008 09:06
beerzon skrev:

Jag har iaf tänkt att köra 2 fluval 4 plus brevid varandra för att få en kraftig ström i karet. Tanken är ju att föda upp ancistrus. :)

Såg faktiskt inte att du missuppfattade mitt inlägg tidigare, 1 liter filtermatta per 1000 liter vatten i timmen i cirkulationshastighet, inte akvarievolym, men du vill veta hur många lite filtermatta det ska vara till ett 300 liters akvarium, men det är inte det avgörande, det avgörande är att du har tillräckligt hög cirkulation genom din filtermatta, använd tex inte ppi 10 filtermatta om du ska proppa ett slött ytterfilter fullt för då är inte förutsättningarna tillräckligt bra för att filtermattan ska fungera optimalt.
#27 - 18 juli 2008 09:17
Gaffel, jag tyckte inte de var något bra svar på 2-3, eftersom de inte direkt var den frågan jag ställde.

Fluval 4 plus drar 1000 L/h.

1. Hur stor filtervolym har en Fluval 4 Plus (hittar inte)?

2. Räcker de att ha 1% av akvariets storlek i filtervolym?

3. Kan jag köpa filtermedia (10ppi t.ex) och sätta runt om/bakom filtret för att få större filtervolym?

Annons