Filtermedia

#1 - 23 augusti 2010 11:45
Hejsan, tänkte rengöra mitt ytterfilter i veckan, hittade lite billiga Bio-bollar här i stan. Kan man köra med lite vadd/filtermatta i första korgen sen köra biobollar i de resterande två korgarna, eller bör man ha nått mer i? Jag har hittills kört, vadd/filtermatta, kol och sen biobollar.
#2 - 24 augusti 2010 08:34
Formulerar om frågan: Vad kör ni i era ytterfilter?
#3 - 24 augusti 2010 08:49
vadd ska du nog inte ha först utan sist istället för att plocka de minsta partiklarna. jag kör makaroner-filtermatta-filtermatta-biobollar-filtermatt-vadd
#4 - 24 augusti 2010 09:16
hannesc skrev:
vadd ska du nog inte ha först utan sist istället för att plocka de minsta partiklarna. jag kör makaroner-filtermatta-filtermatta-biobollar-filtermatt-vadd

Menar att jag kör det sist, skrev det i ordningen korgarna står i filtret men vattnet går åt andra hållet ;) hehe så kan det gå när man inte tänker när man skriver :)

Funderar på att köra två korgar med filterkuber/biobollar blandat och sen filtermatta och vadd i sista. Kan det bli bra?
#5 - 24 augusti 2010 09:24
funkar nog bra!
Bilagor:
#6 - 24 augusti 2010 10:02
Jag hade struntat i vadden det sätter igen för fort ett ytterfilter med biobollar och grov filtermatta kommer funka länge om man struntar i vadden.
#7 - 24 augusti 2010 14:46
Klotte skrev:

Funderar på att köra två korgar med filterkuber/biobollar blandat och sen filtermatta och vadd i sista. Kan det bli bra?
Jag skulle inte blanda matta och bollar i samma korg av den anledningen att vattnet tar gärna den lättaste vägen och då blir det genom biobollarna och inte så mycket genom mattan och det inte så effektivt!
#8 - 24 augusti 2010 16:01
antar att klotte menar att korgarna står på varann. så att vattnet går nereifrån o upp.
#9 - 24 augusti 2010 17:18
Hoppa över biobollarna, i dropp eller öppna filter som syresätts rejält funkar det säkert ok men tycker inte det funkar något vidare i ett slutet ytterfilter.
Kolla på färdiga filterkit vad dom innehåller.
Ehiems köpte jag senast till en 2080 funkar klockrent.
Sitter ett förfilter (grovfilter) grov filtermatta, sen 4l. ehfimech (makaroner), 8l. ehfisubstrat pro och en tunn lite finare filtermatta.
#10 - 24 augusti 2010 17:54
mjaaaoo men jag tycker mina biobollar funkar bra. jag har bra värden i mina kar med biobollar. vad är det som skulle gå dåligt? visst jag förstår vad du menar med ett rejält syresatt filter att det kanske skulle funka bättre. men jag tror inte att det är dåligt att ha dom. o ehims filtermaterial är ju rätt bra dyrt oxå.
han hade ju kommit över biobollar billigt så varför inte?
#11 - 24 augusti 2010 18:19
Biobollar tar upp stor yta fast det inte är så stor yta på bollarna som bakterier kan sätta sig på, smartare att gå på ett mer kompakt material så får du ut mer av ditt filter.
Tog bara Eheim som ett exempel.
Vanlig lite grövre råda grus (2-4mm) funkar och är även billigt. Körde med det i en 60l tunna med en Eheim 1060 för många år sen och det är nog det bästa filtret jag har haft. Tror iofs. att volymen på filtret gjorde att det blev så bra.

Annons