Filtermattan som bakgrund

#1 - 2 september 2003 09:03
Jag har pä mina finska sidor skrivit om filtermattan som bakgrund.
Har tagit rätt många bildet om projektet!
Skulle jag eventuellt översätta det hela på svenska. Vil absolut inte översätta förgäves
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/somisteet/pienkuva.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/mat_ase8.php
Men ifall intresset finns eller frågor uppstår.

Ett par mådader gammalt (och orenad förstås!) kommer den att se ut som tät moos- eller plant-yta på någon klippa eller så.
Man slipper inom- eller utomfiltret helt. Den fär filtetypen rengörs aldrig. Hus mig har den varit i bruk från januari utan någon som helst rengöring. Tänker inte att rengöra i fortsättningen heller!
#2 - 2 september 2003 12:13
så du menar att du har växter på filret o att det är igång???

isåna fall är det riktigt häftigt... vad är det för växter?? o hur stort är karet??
#3 - 2 september 2003 13:15
Jo!
planterat filter. Hade den tidigare i 325 liters, men bytte efter 22 veckors drift utan att rena till 550 liters (200 * 55 *50 cm) med nya mattor till. Hela bakgrunden fungerar som filtret (jag har inga andra typer), så jag behöver inte alls rengöra filtret, inte i många år i alla fall.

På den växer Anubias nana, Riccia samt javamossan
#4 - 2 september 2003 13:39
Tufft! DET kan man kalla biologiskt filter...
#5 - 4 september 2003 01:28
Ser ut som det skulle kunna bli väldigt bra när växterna brett ut sig!

Vad för någon pump/pumar är kopllat till filter mattan?
#6 - 4 september 2003 08:57
Det blir väl enklast att berätta allt på en gång när jag skriver det hela på svenska. Dvs. öppnar nya sidor om mitt akvarium och dess inredning.
Det är inget normalt akvarium angående just inredning och teknik.
#7 - 4 september 2003 09:52
helt klart tufft!
men all smuts stanar ju kvar i akvariet? Filtermattan samlar ju bara ihopa skitet till en centrerad plats man måpste väl rengöra det?
#8 - 4 september 2003 10:57
ja, men växterna tar väl upp det, dem får ju näring av det... eller är jag helt ute o cyklar..=)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 september 2003 11:48
Mattan är ett biologiskt filter som bryter ner skräp - se Zoopetavdelningen om "Filter" för ytterligare info.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 4 september 2003 16:11
Mattan behövs inte alls rengöras. Inte i många år i alla fall. Det kommer inte heller att bli någonting som samlas i den. Bara bakterier samt mikrofauna till en viss mängd, som står i balans. Je mer belastat akvariet är, desto större mattan behövs.

Annons