filtermatta vs biobollar?

#1 - 14 september 2012 15:04
Så när man ändå har fått ett ytterfilter.:d Som ''säger'' att den pumpar 2000 l/h och klarar av 1000l akvarium.:confused:

När man sedan tittar på vad som finnns inuti så är det mycket plats kvar att ha filter i.:p Frågan är om man ska ha någon matta som täcker igen eller ska man ha biobollar?[:-38]
#2 - 14 september 2012 15:26
Det beror lite på vad det är för pump, en del ska inte vara knökade med filtermedia:)...
#3 - 14 september 2012 18:19
Det är ett kinesiskt märke som kallas för sunsun...;) här finns vissa videor:
" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
:p
#4 - 14 september 2012 21:30
Sv: filtermatta vs biobollar?

Väldigt likt tetratec 1200EX. Kör både matta o biobollar. Mest matta. Att det klarar 1000 skulle jag väl ta med en nypa salt men ett 700l fixar det nog. Sunsun har väl ändå okej rykte
#5 - 18 september 2012 14:04
Jag har hört talas om biobollar som miniscade men vet inte hur bollarna ska se ut? Det finns många olika, vissa med taggar och vissa som http://www.petpassion.it/catalog/ball-p-3037.html vilka är bäst?:confused:
#6 - 18 september 2012 14:14
bor du i italien? de med taggar är inte lika bra.
#7 - 18 september 2012 14:15
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 september 2012 14:16
Rent allmänt så är oftast inte biobollar skapade för att placeras i ytterfilter utan i lite större behållare. de enda biobollar som jag vet är konstruerade för detta ändamål är Dupla Minicascade (som är lite mindre än de vanliga - som en puttekula ungefär) men de är nog svåra att få tag på i Sverige.
Sedan rent allmänt så är de biobollar som har piggar samt en platta i mitten de minst effektiva, men också billigast att tillverka.
#9 - 18 september 2012 14:57
Rent allmänt så är oftast inte biobollar skapade för att placeras i ytterfilter utan i lite större behållare. de enda biobollar som jag vet är konstruerade för detta ändamål är Dupla Minicacade (som är lite mindre än de vanliga - som en puttekula ungefär) men de är nog svåra att få tag på i Sverige.

Sedan rent allmänt så är de biobollar som har piggar samt en platta i mitten de minst effektiva, men också billigast att tillverka.

Rätt spännande tankar det här och det är kul att du tar upp det. Kajs stora behållare där han håller levandefödare över sommaren har ju ett droppfilter med biobollar och blå matta, en helt öppen filterlösning som tydligen skall fungera bra. Om de bidrar till att syresätta vattnet och på det sättet gör den biologiska filtreringen bättre så borde de inte funka lika bra i ett slutet system som ett ytterfilter.

Finns det mer läsning inom ämnet? :)
#10 - 18 september 2012 16:08
hannesc skrev:
bor du i italien? de med taggar är inte lika bra.

nej.:) bor just nu i Sverige men kan beställa från kina efterssom jag har kontakter där.:p Tog bara den länken för bilden...
#11 - 18 september 2012 16:12
Rent allmänt så är oftast inte biobollar skapade för att placeras i ytterfilter utan i lite större behållare. de enda biobollar som jag vet är konstruerade för detta ändamål är Dupla Minicacade (som är lite mindre än de vanliga - som en puttekula ungefär) men de är nog svåra att få tag på i Sverige.

Okej, men funkar de dära som jag visade bild på?:confused: Eller var får jag tag på Dupla Minicacade och hur mycket p.l (per liter):D
#12 - 18 september 2012 16:17
Aquamedic har en minivariant av sina biobollar, storleken är ungefär som en lite större ärta och dom verkar ha hyfsat med yta.
Jag har dock inte sett dessa i Sverige utan jag köpte mina från Tyskland.

//NiXoN
#13 - 18 september 2012 16:18
Sen var det en till sak...[:o] ungefär hur många liter är 40 st sånna hära biobollar:http://maiyu8.cc/index.php?app=search&cate_id=64
Bilden längst till höger.[:-57]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 september 2012 16:22
the philip skrev:
Okej, men funkar de dära som jag visade bild på?:confused: Eller var får jag tag på Dupla Minicacade och hur mycket p.l (per liter):D

Vilka har du visat på bild?
Sedan rent allmänt så är det svårt att se på ett foto om de har en vettig konstruktion - rent allmänt dock så skall de inte vara större än en puttekula. Normalstorlek är ju "pingpong-storlek" och de är för stora för ytterfilter.
Duplas minibiobollar kan du köpa via någon nätbutik i Tyskland - det står angivet på förpackningen hur många liters akvarium de funkar för (och borde därmed också stå angivet på nätsidan).
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 18 september 2012 16:24
NiXoN skrev:
Aquamedic har en minivariant av sina biobollar, storleken är ungefär som en lite större ärta och dom verkar ha hyfsat med yta.

Jag har dock inte sett dessa i Sverige utan jag köpte mina från Tyskland.

//NiXoN

Dogman är generalagent för Aqua Medic i Sverige och deras biobollar borde därmed kunna köpas via någon affär som köper av Dogman.
#16 - 18 september 2012 16:33
Vilka har du visat på bild?

Sedan rent allmänt så är det svårt att se på ett foto om de har en vettig konstruktion - rent allmänt dock så skall de inte vara större än en puttekula. Normalstorlek är ju "pingpong-storlek" och de är för stora för ytterfilter.

Duplas minibiobollar kan du köpa via någon nätbutik i Tyskland - det står angivet på förpackningen hur många liters akvarium de funkar för (och borde därmed också stå angivet på nätsidan).

Jag menade dem som jag hade länkat till
#17 - 18 september 2012 16:34
Dogman är generalagent för Aqua Medic i Sverige och deras biobollar borde därmed kunna köpas via någon affär som köper av Dogman.

Så ungefär hur mycket räknas som billigt om man tex vill ha http://www.aquaristic.net/ab-Aqua-Medic-Miniballs-1-l.html
#18 - 18 september 2012 18:11

Jo jag vet, men det gick nog snabbare o billigare o ta direkt från en handlare som hade varan på hyllan.
Det verkar ju inte vara nån storsäljare direkt, även om jag tycker att dom små bollarna var nästan lite gulliga ;)

//NiXoN
#19 - 18 september 2012 20:20
så som jag har fattat det så ska dem vara så små som möjligt när det gäller biobollar i ytterfilter.[:-55] Finns det typ någonting som man kan öppna i biobollen? Behöver man rena dem? Tvätta dem? Ska man ha den desiginen som http://www.aquaristic.net/ab-Aqua-Me...balls-1-l.html för att den renar bäst?:confused: Bara några frågor för detta är nytt för mig...
#20 - 18 september 2012 20:24
Ju mer yta desto effektivare är dom, förutsatt att vattnet kan flöda igenom ordentligt och dom inte sätter igen.
Jag behöver inte rengöra mina speciellt ofta, då när jag körde sötvatten så brukade jag göra en sanering vid jul ;)

//NiXoN
#21 - 18 september 2012 20:31
NiXoN skrev:
Ju mer yta desto effektivare är dom, förutsatt att vattnet kan flöda igenom ordentligt och dom inte sätter igen.

Jag behöver inte rengöra mina speciellt ofta, då när jag körde sötvatten så brukade jag göra en sanering vid jul ;)

//NiXoN
Av precis den anledningen så föredrar jag dessa med piggar http://www.google.se/imgres?q=bio+balls&hl=sv&client=opera&hs=Bzk&sa=X&rls=sv&channel=suggest&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=CI0lP1Vmd2sOvM:&imgrefurl=http://www.healthykoi.co.uk/index.php%3FcPath%3D39_160&docid=FjF_JAWgemoX3M&imgurl=http://www.healthykoi.co.uk/images/bioballs.jpg&w=278&h=278&ei=GdlYULzQAsj44QTg_YCgAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=548&vpy=47&dur=458&hovh=222&hovw=222&tx=160&ty=111&sig=107433312683531753048&page=2&tbnh=159&tbnw=159&start=12&ndsp=16&ved=1t:429,r:10,s:12,i:145&biw=1007&bih=687
istället för dessa http://www.google.se/imgres?q=bio+balls&hl=sv&client=opera&hs=Bzk&sa=X&rls=sv&channel=suggest&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=RcQMlBUgOTRkRM:&imgrefurl=http://www.made-in-china.com/showroom/lin-danhong/product-detailHetEjuUlHwkR/China-Aquarium-Bio-Balls.html&docid=eLzTDbBTzEnWqM&imgurl=http://image.made-in-china.com/2f0j00wjRQUrMlhTkA/Aquarium-Bio-Balls.jpg&w=501&h=361&ei=GdlYULzQAsj44QTg_YCgAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=273&vpy=228&dur=1471&hovh=190&hovw=265&tx=91&ty=77&sig=107433312683531753048&page=2&tbnh=148&tbnw=205&start=12&ndsp=16&ved=1t:429,r:13,s:12,i:155&biw=1007&bih=687 som sätter igen efter visserligen en lång tid men ändå. Jag tycker de med piggar bättre fångar upp fasta partiklar, vilket är av vikt för mig då jag har dem som första filter bakom en slimline. Den släta bollarna har en tendens att släppa förbi skräp i mellanrummet mellan bollarna där flödet blir högre.
#22 - 18 september 2012 21:40
Jag använder den här typen av bio"bollar", har haft dom sen damm tiden. Kallas Helix och säljs av Sibo.nl (jag köpte av Koi huddinge på den tiden). Sätter aldrig igen och kostar 100€ för 100L.

[ATTACH=CONFIG]56015[/ATTACH]
#23 - 18 september 2012 22:09
KristianE skrev:
Jag använder den här typen av bio"bollar", har haft dom sen damm tiden. Kallas Helix och säljs av Sibo.nl (jag köpte av Koi huddinge på den tiden). Sätter aldrig igen och kostar 100€ för 100L.

[ATTACH=CONFIG]56015[/ATTACH]
Är det vad du har blivit itutad... de kallas pastahjul och ska kokas i 8 min!:d:d:d
#24 - 19 september 2012 18:36
#25 - 19 september 2012 18:57
ok, skalla mig om jag har fel nu men jag tror att matta är bättre i ett ytterfilter och då jag är ingen fan av matta.. biobollarna är ju mer anpassade för filterlösningar med högre syretillförsel, typ droppfilter och sumpar.. ytterfiltret når ju en maxkapacitet av nitrifieringsbakterier som motsvarar den maximala syretillförseln i filtret oavsett material om man hårddrar det..

eftersom sunsunet är ett relativt litet filter skulle jag nog köpa 50/50 lavasten/ehfisubstrat och ett förfilter med filtervadd/tyg av den typen tunna genomskinliga gardiner är gjorda av som du lätt byter en gång i veckan.. men detta är ju bara om jag VERKLIGEN ville optimera kapaciteten.. vet inte hur stort ditt kar är eller vad du ska ha i det men förmodligen spelar det ingen roll om du har filtermatta eller bollar..

köp det som är billigast, ligger du på den nivån att du verkligen måste optimera har du för litet/få filter :D
#26 - 19 september 2012 19:29
the philip skrev:
:pvarför :D inte ;) bara :) klippa [:o] vanliga [8D] filtermattekuber:confused::p
#27 - 19 september 2012 20:45
åheim skrev:
:pvarför :D inte ;) bara :) klippa [:o] vanliga [8D] filtermattekuber:confused::p

+1:)
#28 - 21 september 2012 14:36
Men om man ändrar läget och säger ''Dupla minicascade'' vs ''Aqua media miniballs'' Vilket är bäst och vad är dyrt eller billigt?:p
#29 - 21 september 2012 15:33
så, nu är det här ämnet klart.. gå ner till zoobutiken och köp matta, klipp det i 2x2cm bitar och kom tillbaka när du pga ditt val av filtermaterial får byta 50% vatten varannan dag..

"men vad menar han?"

jo min vän, om du inte undrade vad jag menade så skriv då det här, annars gå ner och köp matta..
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 21 september 2012 15:42
the philip skrev:
Men om man ändrar läget och säger ''Dupla minicascade'' vs ''Aqua media miniballs'' Vilket är bäst och vad är dyrt eller billigt?:p

Tror liksom inte att någon här har jämfört dessa.
Jag har kört med Dupla minicascade i ytterfilter och det var jäkligt bra. Jag hade 3 korgar i mitt ytterfilter och i en av dom så hade jag Minicascade och i 2 klippta filterkuber och detta ytterfilter gick i 3-4 år utan att behöva rengöras.

Men Aqua Medic är också ett fabrikat av hög kvalitet och eftersom det står angivet "mini" så borde även dessa vara bra till ytterfilter.

Annons