Filtermatta som planterad bakgrund

#1 - 2 september 2003 05:56
Jag har pä mina finska sidor skrivit om filtermattan som bakgrund.
Har tagit rätt många bildet om projektet!
Skulle jag eventuellt översätta det hela på svenska. Vil absolut inte översätta förgäves
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/somisteet/pienkuva.php
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/mat_ase8.php
Men ifall intresset finns eller frågor uppstår[:-17]
#2 - 2 september 2003 06:13
Jag skulle tycka att det var intressant!
#3 - 2 september 2003 06:50
Klart att du skall översätta.
MVH
Magnus
#4 - 2 september 2003 06:56
det blir ju lite som ett "stående" bottenfilter ju.. hehe
#5 - 2 september 2003 07:01
Det är bara synd att man inte kan finska, skulle varit kul att kunna läsa det som står direkt [:D]
#6 - 2 september 2003 07:27
Om möjligt vore det kul med en översiktsbild av akvariet filtret finns i - närbilderna är bra men det är svårt att få en uppfattning om hur det hela ser ut i akvariet.

Kan också berätta att jag tänker bygga ett sånt filter för mitt yngelakvarium.
#7 - 2 september 2003 09:51
Vid nästa vattenbyte (75% varje vecka) kommer jag och tar nya bilder på det hela!
#8 - 2 september 2003 11:41
Hej!

Måste bara berömma Jukkas sida den är ju kanon!

Dessutom kan jag finska så jag har full tillgång[;)] .

Mycket intressant läsning, går in lite då och då och kikar, sidan är ju rätt omfattande, härligt med såna eldsjälar!

Mvh Jari
#9 - 2 september 2003 12:29
Hej Jukka!

Jag skulle bli jätteglad om du översätter din fina hemsida till svenska.

//Annika
#10 - 2 september 2003 17:58
Hej Jukka!

Mycket intressant ide´ att täcka bakrutan på akvariet med en filtermatta! Och bilderna på riccian och javamossan som har fäst sig på filtermattan ser helt fantastiskt ut!
Jag funderar på att göra något liknande med mitt 550 liters dvärgciklid akvarium. Jag har inköpt ett par "Maxijet 1200"-pumpar från Åleds zoo och jag kommer nog att beställa filtermaterial därifrån också!

I väntan på en svensk eller engelsk översättning av din suveräna hemsida, så skulle jag vilja ställa några frågor om ditt filter arrangemang.

1. Finns det ett utrymme mellan filtermattan och bakre glasväggen, eller ligger mattan tätt mot glasrutan?

2. Sitter cirkulationspumpen framför filtermattan eller bakom denna?

3. Hur tjock filtermatta har du använt?

4. Vad har du för pump/ pumpar?

5. Hur har du fixerat filtermattan mot bakre glasrutan?

Mvh/ Per
#11 - 2 september 2003 19:34
Tack för frågorna!
Här kommer svaret:
1) Ja, bestämmt med sk. "elektriker rör" 1, 5 cm eller så.
2) både ock, jag använder fyra olika pumpar bakom ovh framför beroende an modellet.
3) 5 cm, den finaste typen
4) Eheim-1250 onådigt starkt, JBL Power head 500, 500, 750 ; Ehein compact 300.
Tillsammans 5 stk.
5) Med glaslistor och "elektriker rör"
Titta på bilderna:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/akvaario/akvarioni/suodatus/550-matto.php
text tillsvidare på finska, men jag tror att bilderna rerättar en hel del.
#12 - 2 september 2003 19:44
Mycket fina ideer som väl tål att tänkas på. Gillar verkligen både belysningsuppfinningarna och även denna fyndiga akvariebakgrund gjord av filtermatta som får en bra funktion också!!

En fråga bara...kommer inte växterna i bakgrunden växa in i den och genom detta eventuellt kunna förstöra den? Finns ingen risk till detta så är det en kanon idé...tack för tipsen du delar med dig!
#13 - 2 september 2003 20:34
Svaret på den frogan:
Rötterna kan väl växa genom den, men inte förstöra den. Materialet är ju bara tre-dimensionelt nät och inget annat. Vattnet kan lätt rinna genom; presis som genom sil. Det finns mycket trådar dvs. yta för bakterier att växa på. Allt organiskt material bryts ned till näring för plantor. Detta innebär att allt blir vattelösligt, så det kommer att finnas nästan ingenting i mattan för att kunna renas! Blir mattan gammalt efter många år, so byter man den helt enkelt mot nytt.
#14 - 2 september 2003 22:01
Ett par dumma frågor till! Jag har tittat på bilderna och de förklarar en hel del. Men jag förstår fortfarande inte hur du fäster filtermattorna mot bakrutan? Limmar du "elektriker-rör" -bitarna på mattan och sedan limmas rörbitarna mot bakrutan?
På ett par av bilderna ser man vita "plastpinnar" som går igenom mattan, vad är de till för?

Mvh/ Per
#15 - 3 september 2003 06:16
Vilka bilder menar du.
Jag har silikonerad "elektriker-rör" -bitarna på mattan, med mattan är bara spänd mellan glaslistorna. Mattan är en aning (5 mm eller så) för stor och sitter fastständ på plats. Vattendrycket hjälper till så mattan sitter stadigt.
#16 - 3 september 2003 07:12
Hej

Bilden; "viilto2"

Mvh/ Per
#17 - 3 september 2003 07:46
Hej Jukka, vilka kanongrejor du uppfinner!!!! Hoppas bara att din sida blir översatt till svenska, jag längtar sååå efter att få läsa om hur du löst allt runt filtermattan... Finns det ingen här på Zoopet som kan hjälpa till med översättningen, som tack för att vi får all underbar info????
En sak som jag undrar över är om det finns någon speciell orsak till att du byter 75 % av vattnet???
#18 - 3 september 2003 09:57
Översätta till sk. svenska kan jag. T.ex. Du kan sen hjälpa till att korekturläsa det, så ändrar jag texten! Enkelt, va?
#19 - 3 september 2003 10:20
Korrekturläser gärna din text om du vill, jag är faktiskt svensklärare, får jag bara texten någorlunda förståelig så...
Jag skickar ett mail till dig via Zoopet nu...
#20 - 3 september 2003 13:10
Heja Tant Nancy, och heja Jukka! Jag ser fram emot översättningen!
#21 - 3 september 2003 17:33
En liten fråga bara....

Om nu allt bryts ner till "växtgödning", varför byta 75% varje vecka, det låter mycket.
#22 - 3 september 2003 17:53
Allt bryts ned, det stämmer, men av kväveomsättningen blir som resultat i syrerika miljön nitrater. Dom blir man av bara med vattenbyte! Allting nedbryts inte heller pä en gång, utan med tiden. Vissa eventuelt skadliga? ämnen uppsamlas, om vattnet inte byts. Plantorna använder knappast alla näringsämnen, som man som fiskmat stoppar i karet.
#23 - 3 september 2003 19:26
pelle frågade efter "pastpinnar sån går genom mattan"
på bilden "viilto2"

Don är vanliga tändstickor, som jag använde för att markera de fickorna, som jag senare stoppade anubias plantorna i. Efter planteringar top jag träbitarna bort.
#24 - 4 september 2003 10:01
Aha....Finurligt!

Mvh/ Per

Annons