Filtermatta PPI 10 fungerar dåligt ?

#1 - 27 november 2004 11:28
Jag satte upp två akvarier(150l+125l) med sk "Zoopet-filter": en pelare av 1dm X 1dm x akvariets höjd av filter matta PPI10 allt enligt beskrivningarna här på zoopet. Som motorer har jag använt Eheims gamla åttakantiga(450l/h) på maxhast. Problemet är bara att vattnet inte blir riktigt klart, det är som en permanet kalkgrumling tom en vecka efter uppstart. Har ni andra haft samma problem? Måste man komplettera med en finare matta?

(Obs! ett av akvarierna var inte nyuppsatt. )
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 november 2004 11:37
Du har ju väldigt mycket filter i förhållande till pumpens kapacitet - för att skapa en bra balans med nyttobakterier så kommer det att ta väldigt lång tid.
Även i normalfallet så tar det uppåt en månad.
Jag hade nog kört ett snabbfilter med tät filtervadd något dygn - detta hade löst det akuta problemet.
#3 - 27 november 2004 11:49
Hej!
När jag startade mitt akvarium så tog det säkert 4 månader innan vatnet blev kristalklart, man kunde ana ett svagt dis om man kollade från kort sida till kort sida (men då är jag petig och det var 185 cm långt)
Körde oxå filter matta, som för övrigt funkade bra..
MVH/Lasse
Tror inte orsaken beror på ditt filter! har hört dom som fått bra resultat med aktivt kol eller UVC..
#4 - 27 november 2004 12:34
Kör med "Zoopets filter" i mitt 222L funkar hur bra som helst, gör vattnet rent på några minuter om det är grumligt efter ex vattenbyte etc. Använder mig av Aquaclear Powerhead 402, funkar hur bra som helst!

Annons