Filtermatta i en fluval

#1 - 30 januari 2007 09:27
Jag vill "uppdatera" mitt fluval 3+ filter som jag har i mitt 112-liters. Jag har haft två st innerfilter i detta kar, men nu behöver jag det ena på ett annat ställe. De två små remsorna "filterskumgummi" i fluvalen ser så ynkliga ut och jag tänkte testa att köpa blå filtermatta och stoppa i direkt i ytterbehållaren. Någon annan som gjort likadant? Är det något särskilt man ska tänka på? Kommer filtret att orka pumpa tillräckligt med ökad filtermassa? /Tacksam för tips!
#2 - 30 januari 2007 09:31
Fisktjejen skrev:
Jag vill "uppdatera" mitt fluval 3+ filter som jag har i mitt 112-liters. Jag har haft två st innerfilter i detta kar, men nu behöver jag det ena på ett annat ställe. De två små remsorna "filterskumgummi" i fluvalen ser så ynkliga ut och jag tänkte testa att köpa blå filtermatta och stoppa i direkt i ytterbehållaren. Någon annan som gjort likadant? Är det något särskilt man ska tänka på? Kommer filtret att orka pumpa tillräckligt med ökad filtermassa? /Tacksam för tips!
Ju mer filtermassa ju bättre pumpen kommer att orka det är när filtret blir igensatt det blir dåligt flöde
#3 - 30 januari 2007 14:43
Jag kör precis så med mitt Fluval 4+ med mycket gott resultat. Det funkar så bra att jag endast har detta filter till mitt 450 kar.
#4 - 30 januari 2007 20:19
Jag kör också så men har gamla modellen av Fluval och låter filtermattan sluta strax ovanför insugsgallret nedtill. Låter man det gå ända ned har jag märkt att det snabbt sätts igen och pumpen förlorar snabbt kapacitet.
#5 - 30 januari 2007 20:32
Låter skummt, borde ju sätta igen fortare med mindre yta exponerat mot det omgivande vattnet.
#6 - 2 februari 2007 09:27
Jag är lite rädd att miljön ska bli för syrefattig för bakterierna och att pumpen inte ska orka pumpa runt. Har köpt filtermatta, men ska göra ett hål i den tror jag, som om det vore ett rör i. Vad tror ni om det?
#7 - 2 februari 2007 09:46
Fisktjejen skrev:
Jag är lite rädd att miljön ska bli för syrefattig för bakterierna och att pumpen inte ska orka pumpa runt. Har köpt filtermatta, men ska göra ett hål i den tror jag, som om det vore ett rör i. Vad tror ni om det?

Tror inte att detta skall vara nödvändigt. En anledning till att jag köpte på mig ett gäng Fluval en gång i tiden var att man kunde köra med lite olika filtermaterial om man plockade bort burken med filterpatron och rör. Dessutom kan man köra med torv eller kalk för att reglera vattenvärdena. Jag har aldrig haft några större problem med detta.

Nu vet jag faktiskt inte hur de nya Fluvalen ser ut invändigt om det är en sådan du har. Men risken att det skulle bli syrefattigt i ditt innerfilter är minimal även om filtret skulle bli igensatt.

Idealiskt är om man får ett jämnt fördelat flöde över hela filterytan men vattnet tar ju den enklaste vägen, gör du ett hål i filtermatten kommer vattnet strömma den kortaste vägen genom filtermaterialet. Risken är alltså att filtermaterialet inte utnyttjas på effektivaste sätt. Jag placerar alltid filtermattan någon centimeter ifrån pumpens insug samt ovanför filterbehållarens insug. Detta fungerar väldigt bra.

Jag skulle rekommendera dig att prova först utan att göra ett hål, fungerar det inte så kan du ju alltid göra hålet senare. Du kan också lägga lite makaroner (keramik) i botten för att fördela vattenflödet bättre.
#8 - 2 februari 2007 17:05
Det finns ingen "botten" på de nya Fluval innerfiltren. Det som är botten försvinner när man tar ur filterpatronerna, men jag kan av egen erfarenhet säga att det bara är att stoppa i blåfiltermatta i hela filterhuset. Man ska ju inte packa in men en stor bit som tar upp hela utrymmet blir kanon
#9 - 2 februari 2007 18:01
heeke skrev:
Det finns ingen "botten" på de nya Fluval innerfiltren.

Där ser man, de var bättre förr alltså ;)
#10 - 2 februari 2007 18:49
Allt är ju relativt ;)

Annons