Jag är lite rädd att miljön ska bli för syrefattig för bakterierna och att pumpen inte ska orka pumpa runt. Har köpt filtermatta, men ska göra ett hål i den tror jag, som om det vore ett rör i. Vad tror ni om det?
Tror inte att detta skall vara nödvändigt. En anledning till att jag köpte på mig ett gäng Fluval en gång i tiden var att man kunde köra med lite olika filtermaterial om man plockade bort burken med filterpatron och rör. Dessutom kan man köra med torv eller kalk för att reglera vattenvärdena. Jag har aldrig haft några större problem med detta.
Nu vet jag faktiskt inte hur de nya Fluvalen ser ut invändigt om det är en sådan du har. Men risken att det skulle bli syrefattigt i ditt innerfilter är minimal även om filtret skulle bli igensatt.
Idealiskt är om man får ett jämnt fördelat flöde över hela filterytan men vattnet tar ju den enklaste vägen, gör du ett hål i filtermatten kommer vattnet strömma den kortaste vägen genom filtermaterialet. Risken är alltså att filtermaterialet inte utnyttjas på effektivaste sätt. Jag placerar alltid filtermattan någon centimeter ifrån pumpens insug samt ovanför filterbehållarens insug. Detta fungerar väldigt bra.
Jag skulle rekommendera dig att prova först utan att göra ett hål, fungerar det inte så kan du ju alltid göra hålet senare. Du kan också lägga lite makaroner (keramik) i botten för att fördela vattenflödet bättre.