Filtermatta fin eller grov?

#1 - 27 november 2009 05:48
Hej.

Vilken filtermatta ska man köpa. Fin eller grov?

Har man två olika pumphuvuden så kanske det kan vara läge att köpa en PPI 10 och en PPI 30.

Eller hur funkar de. ..
#2 - 27 november 2009 10:44
Tycker nog att du ska satsa på en finare filtermatta. En med grövre så kommer du få svårt att hålla vattnet klart och fint och passar nog bäst som förstastegs filtermaterial i ytterfilter eller sump följt av finare sen.

Sen får du ett effektivare filter med större möjlighet att bryta ner skadliga ämnen med ett PPI-30.
#3 - 27 november 2009 11:05
Jag rekommenderar grov rakt igenom. De finporiga sätter bara igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 november 2009 11:13
Azur skrev:
Jag rekommenderar grov rakt igenom. De finporiga sätter bara igen.

Instämmer till 100%.
Finporiga är dåliga biologiska filter - de blir bara ett mekaniskt filter som snabbt sätts igen.

Vill man köra ett mekaniskt filter för att få bort småskit (bara ett problem om man överutfodrar eller matar med fel foder) då är det bättre att köra med hårdpressad filtervadd några timmar.
#5 - 27 november 2009 14:22
Har jag fått fel info på min tidigare beställning av filtermatta tro...

Om ni verkar rekommendera filtermatta på 10PPI och min "10PPI" som jag köpte var så pass grov att stycket på 10cm tjockt går att se igenom utan problem.
Porerna var så stora att fullvuxna räkor kunde krypa in och halvt fastna några centimeter in i mattan. Ancistrusyngel har också fastnat och fått hjälpas ut. Då hade de varit frisimmande och fått rätt färg sedan ett par veckor sedan när det hände.

Fick byta till 30PPI (fin) och ser inte att den skulle kunna sätta igen sig alls. Lagom storlek och har inte behövt rengöra min första 30-matta på 1.5år nu...

Nån som har bilder och referens så man kan avgöra om jag har fel storlek.

Ber om ursäkt ifall jag krånglat till det :(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 november 2009 14:49
Det går inte att se igenom ens en 3 cm bit med PPI10.
Foto på en PPI10-matta finns redan i Zoopets artikelavdelning på "Filter" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75 men det säger nog inte så mycket eftersom man inte kan jämföra med något - men jag tror nog att det fotot i alla fall ligger relativt nära naturlig storlek
#7 - 27 november 2009 15:15
Det går inte att se igenom ens en 3 cm bit med PPI10.

Foto på en PPI10-matta finns redan i Zoopets artikelavdelning på "Filter" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75 men det säger nog inte så mycket eftersom man inte kan jämföra med något - men jag tror nog att det fotot i alla fall ligger relativt nära naturlig storlek

Tackar :)

Då är det jag som haft fel. Det PPI10-exemplaret på bilden kan jag tänka motsvarar min "PPI30" rätt bra.

Undrar vad jag fick första gången som skulle vara 10 :)

Får tacka för all info, nu är jag rätt uppdaterad :)
#8 - 27 november 2009 19:19
PPI betyder "pores per inch". PPI 10 matta har alltså "bubblor" med snitt-diameter 2.5 millimeter. PPI 30 har porer med snitt-diameter 0.8 mm.
#9 - 27 november 2009 22:14
Hur stor filtermatta mätt i liter skulle ni sätta in.

Jag har ju en BTN Amazonas så massor med plats finns det bakom.

Ska jag fylla upp alt utrymme eller???

Är det lagom med 2 pumphuvuden. En på 2000l liter/h och en på 1000 liter/h?

Akvariumet är på 540 liter. .. .

Finns ju lite olika färger på mattorna. Spelar det någon roll vilken man köper? Skiljer ju lite i pris också.

M
#10 - 27 november 2009 22:31
Klipp filtermattan i mindre kuber och stoppa i så mycket som får plats där bak, på det viset kommer du i princip aldrig behöva rengöra filtret.

mvh Tim
#11 - 29 november 2009 15:21
Vad nu? jag sitter här och kollar på min nyinköpta 10ppi matta och visst kan jag se igenom den och den är 10cm tjock!!! Har jag blivit blåst :confused:
#12 - 29 november 2009 15:41
Om man bygger ett innerfilter med cirkulationspump och filtermatta, kan man då klä filtermattan med mossa och ormbunke?
#13 - 29 november 2009 16:24
Saturnus80 skrev:
Om man bygger ett innerfilter med cirkulationspump och filtermatta, kan man då klä filtermattan med mossa och ormbunke?

Ja, i alla fall mossa.
#14 - 29 november 2009 16:32
MattiasL skrev:
Ja, i alla fall mossa.

Nice, det kan bli riktigt snyggt. :)
#15 - 29 november 2009 19:04
Okay.

Vem har som bästa filtermattorna.

Finns ju fler på nätet som säljer, men vem säljer dom bästa???

M
#16 - 29 november 2009 21:49
bong skrev:
Vad nu? jag sitter här och kollar på min nyinköpta 10ppi matta och visst kan jag se igenom den och den är 10cm tjock!!! Har jag blivit blåst :confused:

Kanske Kjell glömde glasögonen när han kollade:d
Bilagor:
#17 - 29 november 2009 21:54

Haha när han läser detta blir du bannad gosse :D
#18 - 29 november 2009 22:32
bong skrev:
Haha när han läser detta blir du bannad gosse :D

tror du inte han förstå sig på våran humor?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 november 2009 10:39

På kort håll så ser jag bättre utan glasögon;)

Nej uppriktigt sagt - man kan inte se igenom en filtermattebit som har ett PPI på 10
#20 - 30 november 2009 11:57
Undrar vad den grövsta blå kakan jag köpte på Hornbach är? Stod inte på hyllan eller lappen. Det är ju mycket grövre porer än vad det är i Eheims blå matta. (är det 10 eller mindre på Eheims blåa, för det borde ju vara "tysk standard"?) Se igenom 10 cm av min Hornbachmatta kan jag inte, dock. Men en fullvuxen körsbärsräka eller Ancistrusyngel skulle nog inte kunna knöla sig vilse i den massan.
#21 - 30 november 2009 14:11
skall jag vara ärlig så tycker jag nog att det är en bedömmnings fråga vad var och en menar med att se igenom.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 30 november 2009 14:17
Svetsaren skrev:
Undrar vad den grövsta blå kakan jag köpte på Hornbach är? Stod inte på hyllan eller lappen. Det är ju mycket grövre porer än vad det är i Eheims blå matta. (är det 10 eller mindre på Eheims blåa, för det borde ju vara "tysk standard"?) Se igenom 10 cm av min Hornbachmatta kan jag inte, dock. Men en fullvuxen körsbärsräka eller Ancistrusyngel skulle nog inte kunna knöla sig vilse i den massan.

Det är 20-25 på mattan i Eheimfiltren.
Mattan har inte sitt urprung i Tyskland utan i Belgien. De första för akvariebruk i Sverige tog jag in under 80-talet
#23 - 30 november 2009 14:52
Bilden på blå matta som Kjell länkade till är ungefär 1:1.
10 ppi betyder 10 pores per inch, dvs snittstorleken på "bubblorna" i mattan är i storleksordningen 2.5 mm; spannet är -grov gissning- från 0.5 upp till 8-10 mm. Man ser inte igenom 3 cm tjock 10 ppi matta.
#24 - 30 november 2009 16:32
Någon som har tips på vart man kan köpa filtermattor på nätet?

Man vill ju inte köpa "mindre bra" som man ser igenom.

M
#25 - 30 november 2009 17:39
Jag var nere i odlingslokalen ikväll och jämförde den gamla ppi 10 (blå) mattan mot den nya ppi 10 (svart) mattan och jag kan ju säga som så att den svarta har dubbelt så stora porer!!! Förbannade nätbutik säger jag bara! [:(!][:(!][:(!]
#26 - 30 november 2009 20:49
bong skrev:
Jag var nere i odlingslokalen ikväll och jämförde den gamla ppi 10 (blå) mattan mot den nya ppi 10 (svart) mattan och jag kan ju säga som så att den svarta har dubbelt så stora porer!!! Förbannade nätbutik säger jag bara! [:(!][:(!][:(!]

Hehe. då är vi 2 som blivit lurade då :)

Min "felbeställda" matta är också svart. Den var något billigare än blåa.
#27 - 1 december 2009 11:47
Hmm. I snitt bedömer jag porerna att vara 4 mm i min grova Hornbachmatta och de ser ut att ha väldigt lika storlek. Skar en tunn skiva, så det skulle vara lättare att se. Det innebär att det får plats lite drygt 6 st porer på 25.4 mm (en tum). Det är alltså en 6 PPI-matta skulle man kunna säga. Men den funkar bra som filterklossar på insugen till ytterfiltren i alla fall...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 1 december 2009 11:49
Skall ju till Malmö och hålla föredrag nästa vecka (till Oslo i januari) och ni som skall till dessa möten kan gärna ta med en bit matta så kan jag åtminstone tala om ifall det är PPI 10 som ni har.
#29 - 1 december 2009 20:57
Skall ju till Malmö och hålla föredrag nästa vecka (till Oslo i januari) och ni som skall till dessa möten kan gärna ta med en bit matta så kan jag åtminstone tala om ifall det är PPI 10 som ni har.

Kunde jag gärna ha gjort men jag slarvade bort bilen bland porerna i filtermattan så jag kommer tyvärr inte ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 1 december 2009 21:07
bong skrev:
Kunde jag gärna ha gjort men jag slarvade bort bilen bland porerna i filtermattan så jag kommer tyvärr inte ;)

Du får väl göra som jag - ta tåget;)
#31 - 1 december 2009 21:19
Du får väl göra som jag - ta tåget;)

Jag hade på känn att du skulle kontra med något sådant :p Har tyvärr ingen tid till att åka någonstans, annars hade jag gjort det :)

Annons