Hej.
Vilken filtermatta ska man köpa. Fin eller grov?
Har man två olika pumphuvuden så kanske det kan vara läge att köpa en PPI 10 och en PPI 30.
Eller hur funkar de. ..
Azur skrev:Jag rekommenderar grov rakt igenom. De finporiga sätter bara igen.
Kjell Fohrman skrev:Det går inte att se igenom ens en 3 cm bit med PPI10.
Foto på en PPI10-matta finns redan i Zoopets artikelavdelning på "Filter" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75 men det säger nog inte så mycket eftersom man inte kan jämföra med något - men jag tror nog att det fotot i alla fall ligger relativt nära naturlig storlek
Saturnus80 skrev:Om man bygger ett innerfilter med cirkulationspump och filtermatta, kan man då klä filtermattan med mossa och ormbunke?
bong skrev:Vad nu? jag sitter här och kollar på min nyinköpta 10ppi matta och visst kan jag se igenom den och den är 10cm tjock!!! Har jag blivit blåst :confused:
malawifisken skrev:Kanske Kjell glömde glasögonen när han kollade:d
bong skrev:Haha när han läser detta blir du bannad gosse :D
malawifisken skrev:Kanske Kjell glömde glasögonen när han kollade:d
Svetsaren skrev:Undrar vad den grövsta blå kakan jag köpte på Hornbach är? Stod inte på hyllan eller lappen. Det är ju mycket grövre porer än vad det är i Eheims blå matta. (är det 10 eller mindre på Eheims blåa, för det borde ju vara "tysk standard"?) Se igenom 10 cm av min Hornbachmatta kan jag inte, dock. Men en fullvuxen körsbärsräka eller Ancistrusyngel skulle nog inte kunna knöla sig vilse i den massan.
bong skrev:Jag var nere i odlingslokalen ikväll och jämförde den gamla ppi 10 (blå) mattan mot den nya ppi 10 (svart) mattan och jag kan ju säga som så att den svarta har dubbelt så stora porer!!! Förbannade nätbutik säger jag bara! [:(!][:(!][:(!]
Kjell Fohrman skrev:Skall ju till Malmö och hålla föredrag nästa vecka (till Oslo i januari) och ni som skall till dessa möten kan gärna ta med en bit matta så kan jag åtminstone tala om ifall det är PPI 10 som ni har.
bong skrev:Kunde jag gärna ha gjort men jag slarvade bort bilen bland porerna i filtermattan så jag kommer tyvärr inte ;)
Kjell Fohrman skrev:Du får väl göra som jag - ta tåget;)