Filtermatta eller pump till Nano?

#1 - 15 juli 2010 12:25
Vilket är bäst att ha i ett nanoakvarium på ca 30 liter, filtermatta eller vanlig pump? Utrymmesmässigt låter det ju bättre med filtermatta men hur bra är det, och hur lätt är det att göra rent?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juli 2010 12:28
Vargsyster skrev:
Vilket är bäst att ha i ett nanoakvarium på ca 30 liter, filtermatta eller vanlig pump? Utrymmesmässigt låter det ju bättre med filtermatta men hur bra är det, och hur lätt är det att göra rent?

Vad menar du - en pump behövs för att få filtermaterialet att bli ett filter. Så oavsett vilket system man har så behövs både en pump och ett filtermaterial (t.ex. filtermatta)
#3 - 15 juli 2010 12:44
Hehe:P Jo, men alltså bara en vanlig pump typ Fluval eller systemet med en filtermatta :P
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 juli 2010 12:52
Vargsyster skrev:
Hehe:P Jo, men alltså bara en vanlig pump typ Fluval eller systemet med en filtermatta :P

Du menar alltså inte en vanlig pump utan ett vanligt filter?
I vanliga filter så sitter det ju i dom nästan alltid en bit filtermatta som filtermaterial.
#5 - 15 juli 2010 13:06
Nej, alltså... Det finns vissa filtersystem som har liksom en bottenplatta, under gruset, där allting sugs ner och sen pump ( i rörform) som sprutar ut det "rengjorda" vattnet.

Sen finns det sånt som JAG kallar "vanlig pump" dvs typ Rena, Fluval och så vidare.

Åter till min fråga. Vilket är mest lämpligt av dessa två?
#6 - 15 juli 2010 13:11
Alltså ett luftburet filtersystem?

Min erfarenhet av dem är att det låter förfärligt och rengör dåligt.

Eller menar du ett sådant här? Bottenfilter

Jag själv föredrar ett "innerfilter" (exempel) till ett sådans litet kar.
#7 - 15 juli 2010 13:21
Ja, precis! Bottenfilter hette det visst :P Innerfilter vet jag att det andra heter, men av gammal vana säger jag alltid "pump" eftersom att den pumpar vatten :P

Okej, för jag har sett olika typer av nanos. Både med bottenfilter och innerfilter. Men då är det alltså bättre med ett innerfilter? :)
#8 - 15 juli 2010 13:36
för mig funkar det bra med innerfilter till mitt 19L kar
#9 - 15 juli 2010 13:54
Och du känner inte att det blir trångt i det eller så? För det var mest det jag tänkte på :P Vad har du för märke förresten? På innerfiltret alltså ^^
#10 - 15 juli 2010 13:58
ne jag tycker det funkar fint, har bara lite räkor och ett par äpplesnäckor i det :) det är ett aquael fan1 filter :)
#11 - 15 juli 2010 14:00
Jag har innerfilter i min 20-liters burk och visst tar det plats, men hellre det och bättre filtrering.

Jag har ett pumphuvud, aquaclear 30, kopplatt till en liters filtervolym (blå filtermatta runt vit finare vadd).
#12 - 15 juli 2010 14:19
Aight, då vet jag att jag kan sluta fundera över det här med bottenfilter i alla fall :P Ska få hem en bok nästa vecka om just nanoakvaristik så förhoppningsvis blir jag lite klokare då :P Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor ^^
#13 - 17 juli 2010 21:35
Jag har ett tetratech ex700 ytterfilter med ett tillplattat utblåsror (till 30L), funkar utmarkt men det ar strypt. Finns som ex400 oxa. Ytterfilter spar plats. Jag laddade en korg med små keramiska kulor fran eheim som oxa bromsar lite.

Fundera på ytterfilter i alla fall.

PS tex jag kommer aldrig att behova gora rent ex700 filtret:)
#14 - 18 juli 2010 17:02
Det finns något som hette hangon/ryggsäksfilter också! har själv till ett sådan här till ett 20 liters!
Kan också hålla med Xul om ytterfillter, har ett Eheim 2211 till ett annat kar på 35 liter. Är nöjd med båda!

Men sen beror det väll också på hur och var karet står!
//
Bilagor:

Annons