filtermatta/biobollar i btn

#1 - 29 oktober 2003 20:28
har precis monterat en btn i mitt 720L akvarium o funderar på om man skulle kunna fylla baksidan med biobollar istället för filtermatta,anledningen till funderingen är att filter mattan har blivit restnoterat på samtliga ställen där jag har beställt den,så nu börjar jag bli desperat & vill få igång burken snarast möjligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 oktober 2003 20:32
Det funkar utmärkt med biobollar.
Tänk dock på att dom flyter så du bör lägga i dom innan du fyllt på med vatten samt ha någonting högst upp som trycker ner dom så att de inte ploppar upp.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 29 oktober 2003 20:33
"funderar på om man skulle kunna fylla baksidan med biobollar istället för filtermatta,"

Utmärkt idé! Personligen hade jag kombinerat Biobollarna med filtermatta för att få bättre mekanisk filtrering.

Vad kostar biobollar per liter?

Mikael
#4 - 29 oktober 2003 20:35
o släng dit filtermatta senare.. så har du ett megastort filter..
satte själv runt 20Dm2 bakom min BTN i ett 375..
#5 - 29 oktober 2003 20:36
"Tänk dock på att dom flyter"

Då kanske det är smartare med keramikmakaroner?

Mikael
#6 - 29 oktober 2003 20:42
ok, tack för dom snabba svaren,biobollar kostar ungefär en krona styck har jag för mig.
#7 - 29 oktober 2003 20:47
verkar som filtermattan är efterfrågad då... mest slut över...hihi
#8 - 30 oktober 2003 02:11
Det finns olika storlekar och former på dem, mina är ca 2.5cm i diametern och kostar 133:-kr (225st biobollar).

mvh
Mi
#9 - 30 oktober 2003 08:54
Vad jag har förstått så är biobollar till för att slå sönder vattnet för att tillföra syre och för att underlätta för nyttiga aerobiska mikroorganismer. Det sker väl endast om vattnet får rinna igenom ett filter med bollar och inte om de ligger helt nedsänkta (anaerobt) i vatten?.
Den enda nyttan då som jag kan se att man får av biobollarna är en viss mekansikt filtrering.

Jag har själv en BTN bakgrund med en liknande filterlösning som det tips som visas på den här sidan (under montering av BTN bakgrund) och jag funderade på att slänga i biobollar först men bestämde mig för att inte göra det p.g.a mitt resonemang ovan.

Bara en tanke.... jag kan ju ha fel.....

//Eric
#10 - 30 oktober 2003 09:13
Ursprungligen skickat av Eric

Vad jag har förstått så är biobollar till för att slå sönder vattnet för att tillföra syre och för att underlätta för nyttiga aerobiska mikroorganismer. Det sker väl endast om vattnet får rinna igenom ett filter med bollar och inte om de ligger helt nedsänkta (anaerobt) i vatten?.

Den enda nyttan då som jag kan se att man får av biobollarna är en viss mekansikt filtrering.

Även om du inte får med lika mycket syre som i ett droppfilter så skapar ju, precis som filtermattan, bollarna en otroligt stor yta för nerbrytningsbakterierna.
#11 - 13 november 2003 19:37
Hej!
Eric,nog hade jag väl tänkt att vattnet skulle cirkulera genom bollarna,förstår inte riktigt hur du menar,precis som med filtermattan så skulle väl allt vatten passera genom bollarna , i mitt fall ca 2000l i timmen (borde väl räcka till ett 720 med uteslutande regnbågs fiskar i)
Mvh
#12 - 17 november 2003 06:30
Hej Uffe!

Inlägget jag skrev präglades mest av det jag sett och läst om saltvattensakvarier där biobollar används i droppfilter för att gynna aerobiska mikroorganismer, samt att syresätta vattnet. Därför så tyckte jag inte biobollarna fyllde så stor funktion och gör det fortfarande inte. PP10 borde ju ge lika, om inte större yta för bakterier att fästa på. Men jag är inte den som är den, så jag tänkte skicka i biobollar tilsammans med filtermattebitar bakom bakgrunden när jag startar upp mitt andra 720. Borde få plats med en hel del filtermaterial bakom BTN bakgrunden.
Som man brukar säga.... det är ju aldrig för sent att lära sig nåt nytt!!

//Eric

Annons