Filtermateriel till ytterfiltret

#1 - 7 januari 2005 23:07
Som ni kan se på min zoon, har jag endast lite keramikringar (?) i mitt ytterfilter. Vad vore lämpligt att ha i utöver detta - kanske något dylikt http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=668 ?

Edit: Stavfel x2
#2 - 7 januari 2005 23:37
[QUOTE=ICEBOX]Som ni kan se på min zoon, har jag inte endast lite keramikringar (?) i mitt ytterfilter.[/QUOTE]
Vad e det mer du har då?

Det kan vara bra att komplettera med sånna, för att få mer mekanisk filtrering också.
#3 - 8 januari 2005 09:20
Ojdå, det hamnade ett "inte" som inte skulle vara där - jag skyller på den sena timmen =)

I en annan tråd angående filtermaterial som jag nyss såg, skriver signaturen nilssonnet: "Vill du köra enligt Eheims rekommendationer kan du ha ca 2 liter (tror jag det var) makaroner i botten, filtermatta (kan använda vanlig grov filtermatta, 3 cm), ehfisubstrat och övers fin filtermatta."

Jag antar att mina "ringar" är "makaroner", samt stenarna ehfisustrat.

Filtret är ett Eheim 2213, och är fyllt till cirka 1/3 med material. Trots rekommendationen i citatet ovan, antar jag att det går lika bra att ha de båda materialen blandade...

Borde jag köpa till makaroner eller ehfisubstrat, eller tror ni att det räcker att bara ha filtermatta överst?
#4 - 8 januari 2005 15:43
Makaroner och substrat bör separeras med makaroner i botten, filtermatta eller trassel (Ehfifix) mellan ringar och substrat och eventuellt en finfiltermatta eller vadd på toppen.
Det finns de som tycker att ett lager filtervadd i filtret sätter igen för fort, men för mig fungerar det bra.
De olika filtermatrialen fungerar på olika sätt.
Skiljer ut smutspartiklar av olika grovlekar, finare partiklar för varje lager och de grövre bör skiljas bort innan de hamnar bland Ehfisubstratet.
Filtermatta skuren i bitar lär också vara bra. Prova dig fram till vad som funkar bäst för diog och ditt akvarium.

Annons