Filtermaterial vid hög belastning

#1 - 19 november 2012 17:18
Ehum. Jag har svårt för att göra en lång historia kort, I know!

Jag har 54 liter med ett Aquael Fan1 plus filter. I detta går 8 yngliga/tonåriga guppy samt 4 st unga Ancistrus och otaliga Malaysier. Jag har rätt tidigt haft problem med att det inte känns som att filtret tar hand om tillräckligt mycket av partiklarna i vattnet, och efter att jag upplevt att det förbättrats en tid så känns det som att det kommit tillbaka till det igen.

Jag är absolut medveten om att Ancistrusarna bor för trångt - svärfar förivrade sig med Ancistrusgåvan ifrån sina Ancistrusöverbefolkade akvarier - men eftersom jag haft sjukdom i akvariet vågar jag inte ännu försöka skänka bort dem. (Mitt akvarium har behandlats mot Camallanus Cotti där slutbehandlingen utfördes för drygt en månad sedan, alltså känner jag mig absolut inte säker på att ha blivit av med skiten än.)

Till saken hör också att jag övermatar. När jag är hemma får de lagom med mat, men när jag är borta (3-10 dagar i stöpet, likaså hemma 3-10 dagar) så överlåter jag matandet åt en foderautomat. Tyvärr är dess minsta inställning inte litet nog för 8 små yngel, vilket om inget annat märks på hur bra Malaysierna trivs. Tanken att tillsätta lite Endlers finns (när jag är säker på att sjukdomen är borta dvs), men även om det minskar övermatningen så lär det ju inte minska belastningen...

Det återstår nog säkert ett halvår om inte mer innan jag byter upp mig till ett ca 160-liters, men jag funderar på om jag kan hjälpa filtret tills dess. Vattenvärden tycks inte vara något problem (dropptest och stickor är överens om det), det är just smutsen som jag skulle vilja ha hjälp att bli av med.

Så fort Ancistrusarna busar runt lite på botten yr det upp en hel del skräp och det håller sig i rörelse lite för länge för att jag ska vara nöjd med det. Jag har filtret på maxfart vilket säkert hjälper smutsen att hålla sig igång längre, men vågar inte ställa ned då jag upplever att ytrörelsen blir för dålig. Dessutom upplever jag nog att det är för mycket skräp även på grusytan, trots mina duktiga Malaysier.

Efter att jag försökt läsa på lite så har jag förstått att tätt packat filtermaterial skulle kunna hjälpa!? Hur vet jag om det är rätt typ av material och att det passar till just mitt filter? ...ELLER behöver jag byta till större filter?
#2 - 19 november 2012 17:29
Tätt packat filtermaterial hjälper knappast om du anser det är för mycket mulm (skit) i karet. Då är det antingen fundera över fiskantalet, matningen eller byta pump/filtreringsmetod.
Jag skulle personligen i ditt fall gå ner med matningen, ett par tre dagar klarar sig fiskarna utan foder och är du borta längre tid kan du sätta in foderautomaten men med kanske ett annat foder som inte ges så flödigt. Funkar inte det så är det kanske läge att skaffa en annan foderautomat...eller gobbe:)
#3 - 19 november 2012 18:01
Tazzrat, du kanske ska överväga att limma i en slimline och ha filtermatta bakom eller kanske skaffa ett mindre ytterfilter typ eheim 2211, 2213?
#4 - 19 november 2012 18:21
Ansjo: Jag försöker hitta en foderautomat som ger mindre, men tror det är svårt att hitta någon som ger tillräckligt lite för bara åtta små guppy. §:o\ Påverka flödet har jag lite svårt att komma på tekniker för, men det blev klart bättre när jag skippade det usla granulatet och övergick till Tetra guppy- vilket är flingfoder i avsevärt mindre flingstorlek.

När jag vet att jag bara är borta någon dag eller så så brukar jag faktiskt stänga av automaten. På samma sätt hoppar jag ofta över matning när jag är hemma. Det skulle det vara enklare om jag visste för var gång hur länge jag blir borta men det gör jag sällan. §:o\

Fiskantalet är svårt att påverka utan att välja att avliva fisk, åtminstone tills jag vet alldeles säkert att de är fria från sjukdom. Så byta filter eller filtermaterial var det jag trodde låg närmast till hands. Ett större filter skulle jag också kunna tänka mig bara den passar karet; jag kommer ju ändå behöva något rejälare när jag byter upp till större kar så småningom.

Ny gobbe är väl inte aktuellt, men det skulle underlätta enormt om man vore sambo istället för särbo. Där får man för att man skaffar lammkött som velar. §;ob

Åheim: Jag har hört det där Slimline nämnas, men har inte alls förstått hur det fungerar. Finns det någon bra guide för sådant? §:oO Ytterfilter har jag också funderat över, men har inte förstått skillnaden förutom att det ena sitter utanpå och det andra inuti. [:o]

Jag vet att det låter som att jag vill ha en enkel lösning på bekymret, men jag känner mig en aning rådvill...
#5 - 19 november 2012 18:26
LIte svårt dillema du fått där... Det du bör göra är antingen byta upp dig i akvariestorlek ganska pronto, och på så vis kunna ha mer fisk som tar del av fodret, eller minska fodergivan på bågot vis. Med för mycket mat för länge känns det lite som en tickande bomb...
#6 - 19 november 2012 18:43
Så sant så sant. Jag har gjort beställning av farsgubben på en bänk som klarar 160 liters och faktiskt FÅR plats i min pyttelilla lya och så småningom skall jag leta rätt på ett sådant kar.

Det har förvånat mig att nitriten varit så icke-existerande även efter att jag slutade med både Nitrivec och Aquasafe, men nitriten är ju inte den enda obalansen som kan ställa till det. Det är lite därför jag oroligt letar tekniska lösningar på min opraktiska akvariehållning. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 november 2012 18:51
Akut:
Byt vatten tätare och strunta i matningen när du är bortrest. Fiskarna klarar sig utan mat - större chans att de dör av för mycket mat i akvariet..
#8 - 19 november 2012 19:02
Mja, nu är det ju inte akut eftersom alla värden tyder på att det är okej. Hur fiskarna mår har dock jag svårare att avgöra. (Lider av akvarieparanoia; bara häromdagen ansåg jag min största guppy vara dödsdömd pga en röd fläck på vardera sida av kroppen bara för att sedan generat konstatera att den nog bara hade den färgklicken genetiskt.)

Idag byter jag vatten var 6-10 dag; byta oftare har jag funderat över, men oroar mig för att göra eftersom jag upplever att det kan vara stressande för fiskarna. ...Eller inbillar jag mig där? Återigen så säger testerna att allt ser bra ut, så kanhända det bara är en estetisk fråga och jag oroar mig i onödan?

Tillägg; Skulle som sagt mata mer sällan om det kändes lämpligt, t ex om det alltid bara vore bara några dagar i taget och jag visste hur länge jag blir borta var gång.
#9 - 19 november 2012 20:39
tazzrat skrev:

Åheim: Jag har hört det där Slimline nämnas, men har inte alls förstått hur det fungerar. Finns det någon bra guide för sådant? §:oO Ytterfilter har jag också funderat över, men har inte förstått skillnaden förutom att det ena sitter utanpå och det andra inuti. [:o]

Skillnaden mellan ytter och innerfilter är kapaciteten. Ex. ditt aquael 1+ har en filtermängd på 1,4dl. Ett ytterfilter har en mycket större volym med filtermaterial, tex fluval 206 har en volym på ca 3,5L. Ytterfilter klarar därför av att både mekaniskt och biologiskt rena vattnet på ett helt överlägset sätt och som leder till ett vatten med biologiskt stabila värden och som gynnar dina fiskar.
Innerfilter 'klarar endast små fiskmängder pga den väldigt lilla filtervolymen och måste rengöras titt som tätt till följd av detta och det leder till svängningar i effektiviteten.

Ex. Slimline http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
#10 - 19 november 2012 21:00
Åhåhå, det är såpass stor skillnad på inner/ytterfilter alltså... §:oO Jag kommer ju så småningom ha en akvariebänk med skåp under, och då skulle det ju fungera att byta upp mig till ett sådant utan att min redan hårt pressade boyta påverkas nämnvärt.

Slimline-sidan hittade jag direkt när jag googlade; fattar inte hur jag har missat den förr. §xob Det ser mycket intressant ut, men är det alltså mer effektivt?
#11 - 19 november 2012 21:07
Ja! Sätter du slimline exakt som de gjort på BTN så får du en volym på ca 2L men du kan som jag och många andra sätta HELA slimlinen en bit ut och lägga filtermatta i hela bakgrunden och därmed få i en otrolig mängd filtrematerial. Då får du ett filter som slår ytterfilter.
#12 - 19 november 2012 21:37
Det här låter ju liksom awesome! ...Och med tanke på att det faktiskt ser riktigt schysst ut så finns det ju föga anledning att tveka. Jag saknar ju t o m i dagsläget en bakgrund, så det skulle ju slå två flugor i en smäll. §;ob Supertack för tipset! §:oD

Tack för alla råd! Vad skulle vi noviser göra utan er Zoopetare? §:o)

Annons