Ehum. Jag har svårt för att göra en lång historia kort, I know!
Jag har 54 liter med ett Aquael Fan1 plus filter. I detta går 8 yngliga/tonåriga guppy samt 4 st unga Ancistrus och otaliga Malaysier. Jag har rätt tidigt haft problem med att det inte känns som att filtret tar hand om tillräckligt mycket av partiklarna i vattnet, och efter att jag upplevt att det förbättrats en tid så känns det som att det kommit tillbaka till det igen.
Jag är absolut medveten om att Ancistrusarna bor för trångt - svärfar förivrade sig med Ancistrusgåvan ifrån sina Ancistrusöverbefolkade akvarier - men eftersom jag haft sjukdom i akvariet vågar jag inte ännu försöka skänka bort dem. (Mitt akvarium har behandlats mot Camallanus Cotti där slutbehandlingen utfördes för drygt en månad sedan, alltså känner jag mig absolut inte säker på att ha blivit av med skiten än.)
Till saken hör också att jag övermatar. När jag är hemma får de lagom med mat, men när jag är borta (3-10 dagar i stöpet, likaså hemma 3-10 dagar) så överlåter jag matandet åt en foderautomat. Tyvärr är dess minsta inställning inte litet nog för 8 små yngel, vilket om inget annat märks på hur bra Malaysierna trivs. Tanken att tillsätta lite Endlers finns (när jag är säker på att sjukdomen är borta dvs), men även om det minskar övermatningen så lär det ju inte minska belastningen...
Det återstår nog säkert ett halvår om inte mer innan jag byter upp mig till ett ca 160-liters, men jag funderar på om jag kan hjälpa filtret tills dess. Vattenvärden tycks inte vara något problem (dropptest och stickor är överens om det), det är just smutsen som jag skulle vilja ha hjälp att bli av med.
Så fort Ancistrusarna busar runt lite på botten yr det upp en hel del skräp och det håller sig i rörelse lite för länge för att jag ska vara nöjd med det. Jag har filtret på maxfart vilket säkert hjälper smutsen att hålla sig igång längre, men vågar inte ställa ned då jag upplever att ytrörelsen blir för dålig. Dessutom upplever jag nog att det är för mycket skräp även på grusytan, trots mina duktiga Malaysier.
Efter att jag försökt läsa på lite så har jag förstått att tätt packat filtermaterial skulle kunna hjälpa!? Hur vet jag om det är rätt typ av material och att det passar till just mitt filter? ...ELLER behöver jag byta till större filter?