Filtermaterial till ytterfilter

#1 - 5 oktober 2002 10:54
Hej Alla!
Jag tänkte börja använda mitt gamla ytterfilter av typen Eheim (390 l/h tror jag) igen. Akvariets storlek är 250 liter. Anser ni att det behövs ett innerfilter eller räcker det med enbart ytterfiltret?
Tanken är att sänka ph-värdet från 7,5 till ca 6,5-7 och skaffa några dvärgciklider samt discus. Jag har köpt torvkulor för detta. Min fundering är hur man ska "bygga" upp ett fungerande biologiskt filter, dvs vilka skikt ska man ha och var i filtret skall torven placeras? Någon som har några ideer?

mvh Perra

#2 - 5 oktober 2002 17:17
Du kommer förmodligen att ligga på den undre gränsen för vad filtret är dimentionerat at klara, men kompletera med ett pumphuvud med filtermatta så grejar det sig.
Lägg torvgranulatet i mitten av filtret, makaroner i botten, trassel ovanpå det och vadd eller filtermatta på toppen. Blir det plats över kan du ha i Ehfisubstrat el. dylikt.

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 oktober 2002 08:07
Hej,
Jag tror nog att ditt ytterfilter räcker om du matar förståndigt i akvariet.
Lämpligt filtermaterial är minibiobollar och filtermatta. Detta har jag i pumpen till mitt tanganyikaakvarium och det har nu funkat 1.5 år utan att jag behövt rengöra det.
I ditt akvarium kan du gärna komplettera med lite torvgranulat av hög kvalitet eftersom du vill sänka pH-värdet något.
Först placeras biobollarna, sedan filtermattan och sist torven.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons