Filtermaterial till juwel

#1 - 11 juli 2010 21:34
Ni som har juwel akvarium hur gör ni med den vita filtervadden längst upp? Behåller ni den eller går det att ersätta den med något mer långvarit alternativ?
Och den gröna nitrit svampen ska man behålla den eller ersätta den med något annat? Det står att den bara är effektiv ett tag.
#2 - 11 juli 2010 22:07
Jag kör enbart med blå filtermatta jag klipper till själv.
#3 - 12 juli 2010 08:54
Vita filtervadden bytte jag ut till en blå grov bit filtermatta för ett tag sedan. Har kört på samma gröna svamp i snart 2år när jag tröttnade på att byta ut den. fungerar lika bra som alltid.
#4 - 12 juli 2010 09:25
Jag läste lite om den där vita filtervadden, den gör ju ett bra jobb men samtidigt måste man då byta ut den väldigt offta för att den ska vara effektiv! Och sätta dit en grov förstör väl hela förfiltrerings grejen? finns det inget annat som man kan stoppa dit så det blir samma effekt men att den håller lite längre?
#5 - 12 juli 2010 09:40
Har du så mycket skräp i vattnet att du behöver förfiltrering så får du hålla på att byta den. Det var många år sedan jag slutade med det och det funkar minst lika bra om inte bättre.
#6 - 12 juli 2010 09:45
Om du inte vill köpa vita filtermattebitar från juwel kan du alltid köpa filtervadd i akvariebutiken och använda överst istället... även om du byter varje dag borde det bli billigare än juwels vadd...

vaddet klarnar up lite, men det bästa att ha i ett juwelfilter är den grova blå mattan...
#7 - 12 juli 2010 09:47
lillfrasse skrev:
Har du så mycket skräp i vattnet att du behöver förfiltrering så får du hålla på att byta den. Det var många år sedan jag slutade med det och det funkar minst lika bra om inte bättre.

Hela deras uppbyggnad av filter är ju genomtänkt så, jag vet inte om jag behöver det eller inte men biologin i filtret blir ju bättre. Tänkte om det fanns något annat alternativ som har samma effekt men håller lite längre bara. Så har du också en grov där istället?
#8 - 12 juli 2010 09:57
Vandal skrev:
Om du inte vill köpa vita filtermattebitar från juwel kan du alltid köpa filtervadd i akvariebutiken och använda överst istället... även om du byter varje dag borde det bli billigare än juwels vadd...

vaddet klarnar up lite, men det bästa att ha i ett juwelfilter är den grova blå mattan...

Ok. Vaddet är väl inte så dyrt men jag vill bara inte sitta och byta ut det varanan vecka. jag vet inte hur jag ska göra alla har så olika åsikter i akvariebutiken sa dom åt mig att jag inte skulle byta ut det vita för då förstör man hela biologin. vad krångliga juwel ska vara nu då:P.
#9 - 12 juli 2010 15:29
sissi. skrev:
Hela deras uppbyggnad av filter är ju genomtänkt så, jag vet inte om jag behöver det eller inte men biologin i filtret blir ju bättre. Tänkte om det fanns något annat alternativ som har samma effekt men håller lite längre bara. Så har du också en grov där istället?

Den vita filtervadden har ingen eller väldigt liten biologisk filtrering där är den vanliga blå ppi10 filtermattan överlägsen.
#10 - 12 juli 2010 15:57
sissi. skrev:
Ok. Vaddet är väl inte så dyrt men jag vill bara inte sitta och byta ut det varanan vecka. jag vet inte hur jag ska göra alla har så olika åsikter i akvariebutiken sa dom åt mig att jag inte skulle byta ut det vita för då förstör man hela biologin. vad krångliga juwel ska vara nu då:P.
Den vita kan du byta 10ggr om dagen om du vill utan att påverka övriga filtret!! Finessen med den vita vadden i juwels filter är att filtrera bort i stort sett alla fasta partiklar vilket i sin tur gör att övriga filtret kan arbeta väldigt bra biologiskt! Tyvärr orkar väl ingen hålla på och riva i filtret i parti o minut, då kör du istället med grov matta rakt igenom och det kommer också funka jättebra och du behöver väldigt sällan rengöra det!
#11 - 14 juli 2010 00:38
Instämmer med åheim. Det var helt enkelt inte värt att byta den vadden dag ut och dag in så den slutade användas här.
#12 - 14 juli 2010 07:44
Istället för den där kolsvampen kör jag med ett grovt filter sen resten her jag juwels uppsättning.
kan jag ha en grov där uppe och resten juwels uppsättning blir det bra? Eller blir kanske en fin bättre där uppe?

Annons