filtermaterial till fluval 404

#1 - 12 juli 2009 15:39
Fick hem ett akvarium med ett fluval 404 idag...
mor hade köpt filtermaterial till det men vet inte om det kommer funka.
hon köpte:
makaroner
filtertrassel
och aktivt kol

hur länge kan jag ha i det aktiva kolet?
behövs det något annat än filtertrassel?
#2 - 12 juli 2009 15:46
Det jag kör i samtliga av mina fluval ytterfilter är grov blå filtermatta (10ppi) klippt i kuber, sen har jag även ersatt den befintliga kasetten med samma filtermatta, tillskuren lika stor. Aldrig provat annan kombination men det aktiva kolet kan du lägga i en låda och använda efter medicinering eller dyl.

MVH Johan
#3 - 12 juli 2009 15:59
Johanski skrev:
Det jag kör i samtliga av mina fluval ytterfilter är grov blå filtermatta (10ppi) klippt i kuber, sen har jag även ersatt den befintliga kasetten med samma filtermatta, tillskuren lika stor. Aldrig provat annan kombination men det aktiva kolet kan du lägga i en låda och använda efter medicinering eller dyl.

MVH Johan

Gubben på akvarieaffären sa till morsan att det var det bästa man kunde ha. lurad igen av akvarieaffärer som bara vill ha ut massa pengar:mad:

Ska till min lokala akvariebutik imorgon, ska jag köpa lite grov filtermatta?
Funkar det med makaroner och grov filtermatta?
#4 - 12 juli 2009 18:42
wallström skrev:

Ska till min lokala akvariebutik imorgon, ska jag köpa lite grov filtermatta?

Funkar det med makaroner och grov filtermatta?

Är det porösa eller släta makaroner? Är det porösa så ha de längst upp i en korg och 10 ppi blå filtermatta i övriga, det funkar fint.
Bilagor:
#5 - 12 juli 2009 18:50
Johanski skrev:
Är det porösa eller släta makaroner? Är det porösa så ha de längst upp i en korg och 10 ppi blå filtermatta i övriga, det funkar fint.

dom är släta:D
#6 - 12 juli 2009 18:59
Ursäkta att jag avbryter men vad är skillnaden mellan porösa (gropiga/räffliga/ojämna) makaroner och släta?
#7 - 12 juli 2009 19:03
Aleks skrev:
Ursäkta att jag avbryter men vad är skillnaden mellan porösa (gropiga/räffliga/ojämna) makaroner och släta?

Ingen aning, är n00b på det här med ytterfilter...

Annons