Filtermaterial i ytterfilter?

#1 - 27 april 2007 11:51
Har ett Eheim 2224 ytterfilter. http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27523_ehen

Nu undrar jag vilket filtermaterial som är bäst. När jag köpte filtret sa de på affärn (är lite osäker på hur mycket hon jag köpte av visste) att det redan låg material i överfacket. Så jag köpte "makaroner" till underlådan. Väl hemma upptäckte jag att det övre var tomt. Så det blev "makaroner" i båda. Funkar det bra tro? Har även en Aquaclear 50 för cirkulationen i mitt 250L malawikar med en rätt stor svamp på.
#2 - 27 april 2007 12:02
ja har du pump med filter så tar ju den partiklarna för det är ju makaronerna dåliga på men dem står ju för den biologiska biten... Men nog tror jag det är bättre om du fixar matta och lägger i överfacket!
i eheim filtret går väl vattnet från botten och upp? isåfall skulle jag välja att lägga matta i botten och makaronerna överst pga då behöver jag aldrig röra dem och rubba balansen!
#3 - 27 april 2007 12:29
åheim skrev:
i eheim filtret går väl vattnet från botten och upp? isåfall skulle jag välja att lägga matta i botten och makaronerna överst pga då behöver jag aldrig röra dem och rubba balansen!

Jo det stämmer väl att vattnet går nedifrån och upp (kontruktionen tyder på det iaf :confused: ) Ok, prövar väl att lägga i filtermatta där istället. Kanske ska avvakta och se hur vattnet ser ut om några veckor (ser helt ok ut nu iaf), håller på att få igång bakteriefloran nu. Är inne på vecka 2 med 6 Hongi-yngel. Hur ofta behöver man göra rent ett ytterfilter egentligen? Stod inte något i bruksanvisningen (som inte följde med, men tack för PDF via nätet :p ). Vad är lämpligt?
#4 - 27 april 2007 12:38
rengöringsintervallen beror helt på hur mycket fisk man har och hur mycket mat man stoppar i karet men man kan kolla efter nån månad hur det ser ut i filtret och sen går man efter egen erfarenhet... beror ju väldigt mycket på hur tätt filtermaterial man använder!
#5 - 27 april 2007 12:53
Ok, antar då att ju tätare material, ju mer "skit" fastnar-princpen gäller, och behöver rengöras oftare? Det är mitt första ytterfilter faktiskt, men det blir nog inga problem att se när det blir dags och få en rutin som fugerar bra. Verkar ju smidigt att hantera dessa filter också. Men jag vill inte pula för mycket med det så här i början. Tack för dina svar!
#6 - 27 april 2007 13:21
De moderna ytterfilterna är ofta väldigt lättskötta och speciellt det du har valt;) själv kör jag med aquael unimax vilket jag är väldigt nöjd med!!
så lycka till:)
#7 - 27 april 2007 14:15
Har just skaffat mig mitt första ytterfilter, TetraTec 700, och har försökt att läsa på ordentligt via Tetras och Eheims hemsidor och manualer.

Som jag har fattat det så rinner vattnet nerifrån och upp i alla ytterfilter jag tittat på.

Både Eheims och Tetras rekommendationer är grövsta filtermaterialet underst och sedan finare och finare uppåt.
Makaronerna ska ligga i understa facket av två skäl. Dels för att fördela vattenflödet över hela filterytan och dels för att fånga upp grova partiklar som stannar i botten av filtret.
#8 - 27 april 2007 16:02
det där med makaronernas placering i filtret beror lite på vilka makaroner man använder... jag har tex väldigt porösa makaroner (bio cera max) o och de ska ligga i det fack som vattnet passerar igenom sist och fungera som ett biologiskt filter, detta blir omöjligt om det placeras i första facket! sen finns det hårda släta makaroner som inte erbjuder nån vidare biologisk rening pga att de inte har den porösa uppbyggnaden och passar bäst som förfilter och att sprida vattnet jämt över nästkommande filtermaterial.
#9 - 27 april 2007 16:24
Det var intressant, var hittar man "bio cera max" makaronerna ?
Det kanske vore nåt att prova.

Det normala är ju att dom ligger i botten som ni säger för att främst sprida vattnet.

t8257 / Du har gjort ett bra filterval, jag har ett likadant och är helnöjd.
Jag har filtervadd längst upp i det som jag byter efter ca 3 månader, det övriga sköljer jag bara lätt i en hink vatten var sjätte månad ungefär.
#10 - 27 april 2007 17:18
Låter bra. Jag har bara haft TetraTec'en några veckor. Så här långt är jag helt nöjd. Verkar vara bra kvalité och funkar jättesmidigt att plocka ihop och isär.

En orsak att jag valde det var att det följde med en uppsättning filtermaterial och bra dokumentation på Tetra hemsida om hur det är tänkt att det ska fungera.
#11 - 27 april 2007 19:03
albjohn skrev:
Det var intressant, var hittar man "bio cera max" makaronerna ?

Det kanske vore nåt att prova.

https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=14197&langId=-1&parent_category_rn=10619
här är dem och du får kolla med "din" butik om de säljer den eller liknande....
#12 - 27 april 2007 20:35
Hittade en bra länk till Tetra:

http://www2.tetra.de/ex_filter/index.cfm?lang_id=2&ident=einzelteile

Själv så har jag plockat bort skumplasten i nedersta lådan och fördubblat mängden makaroner. Den skumplasten använder jag istället för kolet i översta lådan.

"bio cera max" makaronerna verkar vara mycket porösare än Tetras. Kanske nå't för framtiden.
#13 - 27 april 2007 21:04
Jag kör vare sig med filtermatta eller vadd i något av mina ytterfilter, jag kör biobollar, makaroner, plasttrassel och torv och går på maximalt biofilter. Men jag sätter en filterpatron på insugningsröret, då får jag ett kombinerat mekaniskt filter och biologisktfilter som inte behöver göras rent så ofta då det inte suger in så mycket skit.
#14 - 28 april 2007 00:03
Ursäkta om jag snyltar lite på denna tråd, men jag funderar på att skaffa
mig ett Eheim 2224 och undrar om det får plats i mitt skåp som är 350 mm
från golv till tak. Jag vet att filtret anges till 340 mm höjd
så det borde fungera tycker man, men ibland räknas inte utskjutande
delar in i sådana mått. Och sedan pekar ju slangmunstyckena snett uppåt?

Vore lite surt om det inte passade så jag blev tvungen att ha det utanför.

Erik
Bilagor:
#15 - 28 april 2007 11:57
Personligen tycker jag det bara är bra att hålla samma sak i samma tråd (Eheim 2224). Mätte precis mitt filter. Får det till 355 mm med högsta utskjutande del. Slangarna var inget problem att böja ned lite (de fortsätter ju uppåt naturligt). Kollade igen, det är "slangklämman" som följer med som sticker upp. Den borde gå att sätta lite längre ned än vad jag gjort. Så måttet ska nog vara högsta utskjutande del, och då borde det gå. Du får väl ta öppet köp på och testa. Eller såga ut ett hål i botten annars! ;)
#16 - 28 april 2007 14:58
Kollade upp mina makaroner nu, de verkar vara av standardtyp hård. det är i alla fall inga bio cera. Så då får jag väl lägga matta i överfacket istället. Eheim har själva nån sorts små porösa kulor de vill sälja på en i det facket (översta). Fast det kanske är bättre med bio cera och göra tvärtom på ordningen?
#17 - 28 april 2007 15:36
hej!!

ja det där undrar jag med
har ett Eheim 2213, gammalt med fungerade

underst har jag makaroner, sedan en filtermatta, rätt så grov

köpte ett vitt filtermaterial i dag i affären, som jag nu lagt ovanpå det gamla blå

undrar hur det blir då?
förhoppningsvis bra!!

lycka till

Kristoffer
#18 - 28 april 2007 23:16
Tack!

Pegrasus skrev
> Personligen tycker jag det bara är bra att hålla samma sak i samma
> tråd (Eheim 2224). Mätte precis mitt filter.

Tack, det var jättebussigt av dig! [:-106]

> Får det till 355 mm med högsta utskjutande del. Slangarna var inget
> problem att böja ned lite (de fortsätter ju uppåt naturligt). Kollade
> igen, det är "slangklämman" som följer med som sticker upp. Den borde
> gå att sätta lite längre ned än vad jag gjort. Så måttet ska nog vara
> högsta utskjutande del, och då borde det gå. Du får väl ta öppet köp
> på och testa. Eller såga ut ett hål i botten annars! ;)[/quote]

Låter som det kan bli väldigt knappt, särskilt om man vill ställa det på
ett vibrationsupptagande underlag.

I värsta fall får det väl stå utanför akvariet. :(

Men jag ska kolla om jag hittar någon modell som är snäppet mindre och
ändå har hyfsad filtervolym till mitt 164l-kar.

Tack ännu en gång för att du gjorde dig besvär.

Erik
#19 - 30 april 2007 15:48
Jo det blir nog jäkligt tight i ditt skåp. Men något dämpmaterial till detta filter behövs inte. Mitt står på ett rostfritt fat om nu nåt skulle råka läcka lite och hörs inte alls. Bara lite meditativt plaskande från återflödet i akvariet!
#20 - 30 april 2007 17:11
åheim skrev:
ja har du pump med filter så tar ju den partiklarna för det är ju makaronerna dåliga på men dem står ju för den biologiska biten... Men nog tror jag det är bättre om du fixar matta och lägger i överfacket!

Ursäkta man jag jag förstår inte logiken med den ordningen? Har jag missat något? Så här tänker jag:
1. Det filter som först sätts igen är ju filtermattan och fortare ju finmaskigare det är.
2. Om makaroner och biobollar ligger underst så fångar ju de de grövsta partiklarna innan de når filtermattan om det ligger överst.
3. Eftersom att det är filtermattan sätts igen är det ju bra om man kan rensa det utan att riva upp alla andra filterbehållare. Alltså bra om det sitter överst.
#21 - 30 april 2007 17:29
Piscator skrev:
Ursäkta man jag jag förstår inte logiken med den ordningen? Har jag missat något? Så här tänker jag:

1. Det filter som först sätts igen är ju filtermattan och fortare ju finmaskigare det är.

2. Om makaroner och biobollar ligger underst så fångar ju de de grövsta partiklarna innan de når filtermattan om det ligger överst.

3. Eftersom att det är filtermattan sätts igen är det ju bra om man kan rensa det utan att riva upp alla andra filterbehållare. Alltså bra om det sitter överst.
förstår ditt ressonemang ... det där gör man som man vill, men vill man ha tex porösa makaroner som biologisk filtermedia vilket de är grymma på pga av alla dessa små porer så måste de ligga sist annars sätts det igen väldigt fort och blir bara halvbra mekaniskt filtermedia (anser att grov filtermatta är bättre)... filtermatta kan givetsvis också rena biologiskt men inte lika effektivt och nitratsänkande som porösa makaroner! tänk på att jag hänvisar till porösa makaroner... :)
#22 - 30 april 2007 17:38
OK! Själv har jag biobollar av dyr, bra typ i botten, sedan makaroner (som känns porösa när man drar nageln över dem) och över en grov filtermatta. Har två filtermattor till, en mindre grov och en jättefin som jag med tiden har tagit bort från filtret. Tycker att de blir igensatta alldeles för fort.

Borde makaronerna vara i botten?

Annons