Filtermaterial i Juwel...?

#1 - 23 januari 2006 19:08
Hej!

Jag köpte mitt första kar för ett litet tag sen - ett Juwel Rekord 110. Där sitter ju ett innerfilter som heter Compact nånting. Det bygger på olika svampar i nån slags klämma.

Jag har förstått att kolfiltret är onödigt att ha i alltid. Då finns där (förutom filtervadden) ett grönt för nitrat och ett blått grovt och ett blått fint. Där är dock en del plats kvar om jag tar ut kolfiltret. Kan jag fylla med nåt annat? Hur ska jag få det på plats? Det är ju inga korgar, utan snarare klämmor som sitter kring svamparna. Är det gröna nödvändigt - har inte hört nitratfilter nämnas nån annanstans... :confused:

Tack för hjälpen,
Mikael
#2 - 23 januari 2006 19:19
va gör de om den svarta svampen sitter kvar menar du?? de e ju inget negativt..
du sätter bara svamparna emellan klämmorna o trycker ner den i behållaren.. då sitter de ju på plats..
i mitt finns de ett tomt fack från början o där ska ja ha hårdpackad filtervadd.
#3 - 23 januari 2006 19:24
Hej Andreas!

På några ställen här på forumet har jag hört att kolfiltret är "för effektivt". Det tar även bort nyttiga bakterier. Därför bör det endast användas vid nystart och efter tex medicinering. En annan aspekt är att om man skulle slarva med bytena så att det blir mättat, kan det släppa alla gifter igen.

Jag funderade över om det fanns möjlighet att använda annat filtermaterial som "makaroner" eller så, som komplement till svamparna. Hur tänker du med filtervadden?

Vänligen,
Mikael
#4 - 23 januari 2006 19:29
ok. de va mer än va ja visste.. de måste ja kolla upp., o de där med makaroner vet ja inte faktiskt. många har ju de till sina ytterfilter men aldrig hört nån som har de i sina innerfilter..
hårdpackad filtervadd ska ja ha för o få bort eventuella infusorier som ja har o partiklar som filtret inte tar upp. men de ska va ordentligt packat för de ska ha någon effekt
#5 - 23 januari 2006 19:33
Stoppa dit en blå grov svamp.
Innerfiltrets huvudfunktion är som biologiskt filter
och då fungerar inte kolfiltret.
#6 - 23 januari 2006 19:38
En extra blå grov? Det låter enkelt! Är det då för att förstärka den biologiska effekten?

Tack,
Mikael
#7 - 23 januari 2006 20:22
Ja det är det.
#8 - 23 januari 2006 20:28
de står ingenting i instruktionen om att kan ska byta ut den svarta svampen efter ett tag.
#9 - 23 januari 2006 20:36
Förvirrande - visst!

Gör en sökning på kolfilter här på forumet och läs själv... Jag tror gärna på den samlade kunskapen här! :)

/Mikael
#10 - 23 januari 2006 20:47
[quote=Idrok]Förvirrande - visst!

Gör en sökning på kolfilter här på forumet och läs själv... Jag tror gärna på den samlade kunskapen här! :)

/Mikael[/quote]

ja menar inte att ja inte tror på er.. självklart tror ja på er eftersom ja inte vet själv.. skulle bara kolla om de stod nåt om de.
#11 - 23 januari 2006 20:55
Jag tog det inte alls så! :)

Tycker själva att det är lurigt att både producenter och zooaffärspersonal kan komma med ganska motstridiga uppgifter jämfört med ett oberoende forum som detta... Klurigt!

/Mikael
#12 - 23 januari 2006 20:57
jepp de e lustigt.. fast många gånger tror ja mer på dom här inne på forumet än dom i djuraffärerna. ja e absolut ingen expert, snarare tvärt om , men ibland låter de som dom i djuraffärerna inte vet va dom pratar om alls
#13 - 23 januari 2006 21:12
[quote=andreassofus]jepp de e lustigt.. fast många gånger tror ja mer på dom här inne på forumet än dom i djuraffärerna. ja e absolut ingen expert, snarare tvärt om , men ibland låter de som dom i djuraffärerna inte vet va dom pratar om alls[/quote]
Håller med!
#14 - 23 januari 2006 21:23
Har haft Juwelkar med deras svampar ett bra tag tidigare, utan några problem.
Mitt råd är att fortsätta med svamparna och skippa alla funderingar på makaroner o.dyl.
Vad man däremot kan rekommendera är att INTE använda Juwels vita förfilter (som skall sitta överst i filtert). Lägg istället dit vanlig filtervadd, lite tjockare och lite luftigare blir det naturligtvis. Du lär dig hur tjockt du behöver, undersidan skall vara vit när du byter (byt vadd när du gör delvattenbyte).
Betydligt billigare och bättre. Juwels eget "geggar igen" betydligt fortare och pumpeffekten minskar avsevärt. Mycket vatten genom filtret är A och O.

Kolfiltert gör ingen nytta efter ett par veckor, plocka bort det (ersätt med grov-svamp 10ppi om du vill)!

Om du med tiden som jag går över till större kar och därmed troligen ytterfilter, då är det dags för makaroner.

Är du osäker på vilka svampar du skall ha var och inte har någon manual så finns de att ladda ner på Juwels hamsida.
Rekord 110: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=16
#15 - 23 januari 2006 21:29
[quote=Lacustris]Har haft Juwelkar med deras svampar ett bra tag tidigare, utan några problem.
Mitt råd är att fortsätta med svamparna och skippa alla funderingar på makaroner o.dyl.
Vad man däremot kan rekommendera är att INTE använda Juwels vita förfilter (som skall sitta överst i filtert). Lägg istället dit vanlig filtervadd, lite tjockare och lite luftigare blir det naturligtvis. Du lär dig hur tjockt du behöver, undersidan skall vara vit när du byter (byt vadd när du gör delvattenbyte).
Betydligt billigare och bättre. Juwels eget "geggar igen" betydligt fortare och pumpeffekten minskar avsevärt. Mycket vatten genom filtret är A och O.

Kolfiltert gör ingen nytta efter ett par veckor, plocka bort det (ersätt med grov-svamp 10ppi om du vill)!

Om du med tiden som jag går över till större kar och därmed troligen ytterfilter, då är det dags för makaroner.

Är du osäker på vilka svampar du skall ha var och inte har någon manual så finns de att ladda ner på Juwels hamsida.
Rekord 110: http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=16[/quote]

de där med att de vita filtret som följer med inte va bra hade ja ingen aning om , tack för de tipset. vad är "grovsvamp 10ppi" för nåt??
#16 - 23 januari 2006 21:30
Tack Lacustris!
#17 - 23 januari 2006 21:46
[quote=andreassofus]de där med att de vita filtret som följer med inte va bra hade ja ingen aning om , tack för de tipset. vad är "grovsvamp 10ppi" för nåt??[/quote]

10 ppi är hur grov svampen är.
Vill man inte köpa Juwels egna färdigklippta svampar kan man köpa en matta på 0,5x0,5 meter, 5 eller 10 cm tjock.

Själv kör jag filtrering bakom bakgrunden i de stora karen och då går det åt lite matta. Man kan passa på att ta undan lite då.
Har man inte matta hemma är det säkert ändå billigare att köpa Juwels "dyrgripar".
#18 - 23 januari 2006 22:35
ok. då vet ja de.. ska testa o byta ut den svarta till en blå o, o så ska ja byta ut den vita som är längst upp
#19 - 23 januari 2006 22:40
Jag har tagit bort den vita vadden helt, den satte igen så fort. Kör ner i den grova svampen direkt och det kleggar inte igen för det.
Har haft det säkert 6 månader nu utan att rengöra det
#20 - 23 januari 2006 22:44
vad "kör du ner i den grova" menar du?
#21 - 24 januari 2006 19:43
[quote=greken]Jag har tagit bort den vita vadden helt, den satte igen så fort. Kör ner i den grova svampen direkt och det kleggar inte igen för det.
Har haft det säkert 6 månader nu utan att rengöra det[/quote]

Nästa logiska steg vore då att ta bort allt filtermaterial, så slipper du garanterat att rengöra filtret!

Filter, såväl inner som ytter renar på två sätt, dels mekaniskt (förfilter, den vita filtervadden) och bioligoskt (de grova svamparna).
Det som det mekaniska filtret skulle fångat upp har du nu alltså kvar i karet och detta skall brytas ner biologiskt.
Nu har du alltså mer att bryta ner och säkert nedsatt biologisk rening/nedbrytning.

Du kan ana åt vilket håll det går eller?
#22 - 24 januari 2006 19:46
[quote=Lacustris]Nästa logiska steg vore då att ta bort allt filtermaterial, så slipper du garanterat att rengöra filtret!

Filter, såväl inner som ytter renar på två sätt, dels mekaniskt (förfilter, den vita filtervadden) och bioligoskt (de grova svamparna).
Det som det mekaniska filtret skulle fångat upp har du nu alltså kvar i karet och detta skall brytas ner biologiskt.
Nu har du alltså mer att bryta ner och säkert nedsatt biologisk rening/nedbrytning.

Du kan ana åt vilket håll det går eller?[/quote]

rekomenderar du alltså o låta den vita tunna filtret sitta kvar o ha allt som det är från början??
#23 - 24 januari 2006 19:57
Byt ut Juwels vita filterplatta mot vanlig filtervadd, ta bara lite tjockare, billigare och bättre.
Sätter inte igen lika fort men renar ändå bättre.
Enkelt och snabbt att byta, man hinner gott med det när man ändå tömmer ut vatten vid delvattenbyte.

Se tidigare inlägg.
#24 - 24 januari 2006 20:24
Juwel Rekord 110

Juwel`s filtercombo är genomtänkta för ändamålet, följ bara bruksanvisningens rekommendationer som de olika filterna ska ligga, så blir det inga problem. Pumpen suger både från ytan och mitten(närmre botten), därav mellanrummet mellan korgarna som innehåller filtermaterialet. Jag har ett RIO 400 med Malawi-ciklider och ett REKORD 110(precis som du) som växtakvarium med 3x18w, Co2, mycket växter och 20-talet fiskar. Originalfiltret fungerar perfekt med alla "mattorna" i. Det enda som jag inte använder original är filtervadden överst, då jag byter denna varje vecka vid vattenbytet. Använder vanlig filtervadd i storpack som jag sköljer i ljummet vatten innan jag lägger i en tunn bit över filterkorgarna. De andra filtersvamparna rör jag inte. Det är klart, rent vatten och ingen "oljehinna" på ytan. Börjar du exprimentera med detta filter, så kommer det inte att fungera lika bra!
#25 - 24 januari 2006 20:57
om man nu har infusorier i vattnet har ja hört att man kan ha hårdpackad filtervadd i filtret för o få bort de.. kan man byta ut någon av svamparna ett tag tills vattnet är klart eller hur ska man göra ??

(hoppas de går bra om ja frågar de i denna tråd)
#26 - 25 januari 2006 12:05
Nu vet jag inte vad infosorier är, men om du fått tips om packad filtervadd så är Juwel`s egen filtervadd tätare än storpacks-vadd. Det viktiga är att inte ändra på de andra filtermattornas storlek och placering för att filtret ska fungera optimalt. Du kan ju inte "proppa" filterbehållaren full med vadd! Synd, att jag inte känner till infosorier, och var de kommer ifrån. Det måste kunna lösas på annat sätt?
#27 - 25 januari 2006 18:12
[quote=HQI]Nu vet jag inte vad infosorier är, men om du fått tips om packad filtervadd så är Juwel`s egen filtervadd tätare än storpacks-vadd. Det viktiga är att inte ändra på de andra filtermattornas storlek och placering för att filtret ska fungera optimalt. Du kan ju inte "proppa" filterbehållaren full med vadd! Synd, att jag inte känner till infosorier, och var de kommer ifrån. Det måste kunna lösas på annat sätt?[/quote]

infusorier är små organismer som lever i vatten, äter tydligen mat o förökar sig väldigt fort.. vattnet blir vitaktigt o inte alls klart o fint.. om man kollar noga ser man att de är små små prickar i hela vattnet..

går o ta bort med uvc filter men de e ju så dyrt.. har testat o mata minde. o ja har testat mörkläggning, och ett medel som ska binda ihop dom .. allt utan resultat..

funderar på om de kanske inte är infusorier utan något annat, vet inte va de skulle kunna vara annars... :confused:
#28 - 25 januari 2006 19:24
kanske sediment som yr omkring
#29 - 25 januari 2006 21:54
Jag kör standard uppsättningen i mina Juwel kar.

Det vita förfiltret rengjör jag varje vecka och byter ca 1 gång i månaden, det fungerar dock säkert lika bra med annan filtervadd här och blir säkert lite billigare om man gillar att ägna tiden åt att klippa till filtervaddfyrkanter. Jag kom dock fram till att även med Juwels filterfadd där ett 5-pack räcker ca 4-5 månader så är 10:-/månad inte speciellt mycket pengar (ett 5-pack kostar 45:- om jag minns rätt). Finns andra saker till akvariet som kostar betydligt mer än filtervadden.

Angående kolsvampen så har jag bytt den mot en blå grov svamp i det ena karet. I det andra frågade jag på akvarieaffären och fick svaret att kolsvampen fungerar annorlunda första 1-2 månaderna men att den efter det har precis samma funktion som en vanlig blå grov svamp. Utifrån detta så valde jag att ha kvar kolsvampen i det andra karet och aldrig byta den mot något annat.
#30 - 25 januari 2006 22:03
[quote=sunkan aspidoras]kanske sediment som yr omkring[/quote]

vad är de o hur får man bort de?
#31 - 26 januari 2006 11:31
Har ett Standard H i mitt Rio 240.
Det är ganska nystartat och jag har ny börjat titta på filterbytena.
Har sett här att man kan byta ut kolsvampen men hur är det med den gröna "nitratsvampen"? I bruksanvisningen rekomenderaras det att bytas var 6:e vecka. För övrigt rekomenderas det ocksås att byta kolsvampen var 3-4:e vecka.
Om man kan byta ut kolsvampen, kan man då byta ut även nitratsvampen?
Jo, teoretiskt kan ju det självklart, men är det ett bra alternativ?
#32 - 26 januari 2006 12:48
[QUOTE=makrillen]Har ett Standard H i mitt Rio 240.
Det är ganska nystartat och jag har ny börjat titta på filterbytena.
Har sett här att man kan byta ut kolsvampen men hur är det med den gröna "nitratsvampen"? I bruksanvisningen rekomenderaras det att bytas var 6:e vecka. För övrigt rekomenderas det ocksås att byta kolsvampen var 3-4:e vecka.
Om man kan byta ut kolsvampen, kan man då byta ut även nitratsvampen?
Jo, teoretiskt kan ju det självklart, men är det ett bra alternativ?[/QUOTE]

Ja, visst kan man byta ut det. Det är viktigt att använda originaluppsättningen tills det är riktigt inkört, för det är trots allt ett speciellt innerfilter. I mitt Rekord 110 som är 2-3 månader gammalt och fullt med växter, kör jag bytena med originalprylar förutom vadden(har ett stort paket liggande,därför). I mitt RIO 400 har jag bytt ut den gröna och svarta mot blåa som har samma storlek på porer för den uträknade genomströmningens skull. Det sistnämnda akvariet har en besättning på 20-talet m`bunas(malawiciklider) och har varit igång över 1 år. Jag har den största juwel-pumpen som du kan beställa som tillbehör. Detta räcker för att cirkulera och rena vattnet. Även här byter jag 50% vatten en gång i veckan(använder inte beredningsmedel), och gör rent filtret var 4:de månad, men då endast sköljer genom det.P.S Jag bytte även den tunnaste blåa mot grövre blå, sedan jag uppdaterat pump-cirkulationen.D.S
#33 - 26 januari 2006 12:53
[QUOTE=andreassofus]infusorier är små organismer som lever i vatten, äter tydligen mat o förökar sig väldigt fort.. vattnet blir vitaktigt o inte alls klart o fint.. om man kollar noga ser man att de är små små prickar i hela vattnet..

går o ta bort med uvc filter men de e ju så dyrt.. har testat o mata minde. o ja har testat mörkläggning, och ett medel som ska binda ihop dom .. allt utan resultat..

funderar på om de kanske inte är infusorier utan något annat, vet inte va de skulle kunna vara annars... :confused:[/QUOTE]

Lever dessa i ditt kranvatten, annars kan du byta vatten och rengöra allt, även sätta i nya filterkuddar och börja om från början. För de där låter inte alls trevliga!
#34 - 26 januari 2006 13:15
[quote=HQI]Lever dessa i ditt kranvatten, annars kan du byta vatten och rengöra allt, även sätta i nya filterkuddar och börja om från början. För de där låter inte alls trevliga![/quote]

ja har bytt vatten ca 70% då blev de bra men redan dan efter så va vattnet vitt igen.. syns bara när man kollar på kortsidan.. ska testa med hårdpackad vadd i filtret nu så får ja se om de försvinner
#35 - 26 januari 2006 15:43
[quote=HQI]Ja, visst kan man byta ut det. Det är viktigt att använda originaluppsättningen tills det är riktigt inkört, för det är trots allt ett speciellt innerfilter. //
I mitt RIO 400 har jag bytt ut den gröna och svarta mot blåa som har samma storlek på porer för den uträknade genomströmningens skull. Det sistnämnda akvariet har en besättning på 20-talet m`bunas(malawiciklider) och har varit igång över 1 år. Jag har den största juwel-pumpen som du kan beställa som tillbehör. Detta räcker för att cirkulera och rena vattnet. Även här byter jag 50% vatten en gång i veckan(använder inte beredningsmedel), och gör rent filtret var 4:de månad, men då endast sköljer genom det.P.S Jag bytte även den tunnaste blåa mot grövre blå, sedan jag uppdaterat pump-cirkulationen.D.S[/quote]

Tackar för svar. :)
#36 - 18 mars 2006 03:30
har någon mer prövat fylla juwel pumpen på det här sättet med 1 liter Sera Siporax (makaroner med mikroporer kolla länk http://hem.bredband.net/stemik/240m/240_maqualawi.htm
#37 - 19 mars 2006 00:03
[quote=andreassofus]ja har bytt vatten ca 70% då blev de bra men redan dan efter så va vattnet vitt igen.. syns bara när man kollar på kortsidan.. ska testa med hårdpackad vadd i filtret nu så får ja se om de försvinner[/quote]

Har precis samma problem som du:confused:
Hur har det gått, har du testat m. vadden än?
#38 - 19 mars 2006 00:16
[quote=Zuz]Har precis samma problem som du:confused:
Hur har det gått, har du testat m. vadden än?[/quote]

njae inte helt bra men.. byter ja inte vatten på ett tag så blir de bättre.
filtervadden ja har i gör varken till eller från.
ska ändå göra en omstart av hela karet o köpa ytterfilter eftersom ja ska ha discus. så ja hoppas att de blir bättre då. ska även köpa ett uvc filter. då ska nog mina problem försvinna hoppas ja
#39 - 19 mars 2006 00:25
[quote=andreassofus]njae inte helt bra men.. byter ja inte vatten på ett tag så blir de bättre.
filtervadden ja har i gör varken till eller från.
ska ändå göra en omstart av hela karet o köpa ytterfilter eftersom ja ska ha discus. så ja hoppas att de blir bättre då. ska även köpa ett uvc filter. då ska nog mina problem försvinna hoppas ja[/quote]

Ja *suck* UVC- filter blir det nog här med. Trodde aldrig att detta med akvarium skulle skena iväg, törs inte räkna efter hur många tusenlappar jag har lagt ut:( Då behöver jag inte tänka på filtervadd, spar i alla fall in nån tjuga då:)
#40 - 19 mars 2006 11:05
ja de blir ett par kronor kanske. men ja tycker det är kul ja så för mig gör de ingenting.

lycka till i alla fall

Annons