Hej!
Här kommer en liten sammanställning:
Börja att läs zoopets avdelning om filter, Det känns onödigt att dubbelarbeta.
Jag utgår från vanliga akvariefilter och behov.
Bakterierna behöver syre, sen kvittar det var dom sitter. Det finns bakterier både på glasen och i akvariegrusen och övriga inredningen. Därför funkar vanliga innerfilter utmärkt i många inte allt för stora akvarier för innerfilter har stort flöde.
Viktigt är också att sila bort partiklar mekaniskt så inte dessa ligger och ruttnar i vattnet = bra förfilter som måste rensas.
Detta ämne ska ta upp pris / verkningsgrad.
Detta är nästan omöjligt för det finns ingen standard för att mäta.
Tex: 1 liter filtermassa, 100 liter vatten, 200lit/timme, hur många gram flingfoder om dagen tål detta innan nitriten kommer upp i 10 mg om man startar med en bactozym?
Större filteryta ger inte automatiskt mer bakterier. Bakterierna måste matas, det finns så många som maten räcker till.
Kramfors använder filtertunnor till sina dammar inne och ute. Ett år tog han in fiskarna till innedammen, men lät ena filtertunnan gå en vecka extra i utedammen. Bakterierna dog och han fick göra omstart.
Större filteryta kan ha fördel för det finns mer uppsamlingsplatser för bakterier vid variationer i karet och vid nystart. alltså bättre marginaler.
Större filteryta kan uppnås genom antingen mer filtermassa, eller bättre filtermassa. Problemet är vilket pris man är beredd att betala för dimensionering över rekommenderade mängder. Akvariet funkar kanske alldeles utmärkt med bara ett innerfilter.
Ska man fylla ett fluval 204 med dyraste biobollarna så kostar dom lika mycket som hela filtret. Då vill man kanske välja att uppnå samma effekt genom att ta ett billigare filtermaterial och köpa ett 204 till. Kanske ha det ena till bara partikelfiltrering eller ha kalk, torv co2 eller nåt annat, även om detta inte ger dubbla antalet bakterier. Om man nu behöver det...
Moderna filtermaterial är inte förbrukningsvara, tex biobollar slits aldrig ut, och då är det kanske inte dyrt. Dom håller tills det kommer ut nåt bättre som man vill ha, kanske 2 år, kanske 50 år.
Här följer en liten ungefärlig vägledning av hur mycket filtermassa det rekommenderas i förhållande till mängden vatten. Det är viktigt att genomströmningen är god, ca 2 ggr vattnet per timme:
Akvariegrus och liknande: ca30-50%
Keramikrör eller sönderklippta plastdetaljer: ca 15%
"Billiga" biobollar: ca 1-5%
Grovporig filtermatta: ca 1% ca 15 kr/liter
Biobollar minicascade: ca 0,5% ca 200 kr/liter
Filtermatta går alldeles utmärkt att ha även i ytterfilter om man vill.
Jag har inte tagit med zeolit och aktivt kol för vill man ha dessa materials speciella egenskaper så finns det inget att välja på. Bara köp!
Själv har jag fluval 3+ som pumpar 400 lit/timme upp i en hembyggd filterlåda ovanpå akvariet som innehåller 4 liter filtermatta. Jag tycker att detta har fungerat suveränt bra till mig och mina fiskar med sina 150 liter vatten.
Som ni märker, inga rätt och fel, gör vad ni tror på, ha inte för mycket fisk och byt vatten.
Urban