Filtermaterial

#1 - 3 november 2008 18:06
Hej igen.

Nu kommer det en ny fråga rörande mitt ärvda akvarium. Det är på 240l och till det finns ett Fuval 405. det sitter idag 4 "skumgummi" patroner, 2 påsar aktivtkol, en med någontyp av filtervadd, samt en med vita "kalkpelets"
Frågan är nu om jag har rätt uppsättning eller om det finns andra alternativ som är bättre:confused:
Hur ofta behöver man göra rent filtret:confused:

Jägarn
#2 - 3 november 2008 18:29
Skumgummi är väldigt bra. Aktivt kol behövs bara i vissa fall, tex efter det att man medicinerat fisken i karet och vill få bort läkemedelsrester. Filtervadd som man byter en gång per månad är bra för att sila bort små partiklar som kan göra vattnet grumligt. Om kalken nu är kalk, så är det nog för att göra vattnet hårdare. Filtrets skumplast skall bara kramas ur när det behövs, när filtret håller på att sätta igen och man märker att flödet på pumpen är dåligt.- Ofta bara någon gång i halvåret, men det beror på hur skitigt vattnet är. Det bästa är att inte rengöra alla skumpatronerna på en gång. Skölj tex två och vänta en vecka för de övriga två.
Rengör dem bara genom att krama ur dem i vatten och tillsätt inga rengöringsmedel eller hett vatten.
#3 - 3 november 2008 18:31
kolpåsarna skulle jag skippa. Sätter du ett förfilter på insuget och inte belastar akvariet så hårt finns chansen att du klarar dig från att rengöra stora filtret på flera år. Förfiltret kan bestå av "filtermatta", det tar inte lång tid att rengöra. Filtret ska alltså rengöras först när flödet blivit sämre.
#4 - 3 november 2008 18:32
Jag skulle nog köra med efisubstrat i åtminstone en av filterkorgarna.
Skippa det aktiva kolet.
#5 - 3 november 2008 18:34
Filtermatrialet rengörs helst i gammalt akvarievatten.
#6 - 3 november 2008 18:34
Jag skulle nog köra med efisubstrat i åtminstone en av filterkorgarna.

Skippa det aktiva kolet.

Tack för svaren. en liten fråga till, vad är efisubstrat:confused:
#7 - 3 november 2008 18:38
MattiasL skrev:
Om kalken nu är kalk, så är det nog för att göra vattnet hårdare.

Det är nog keramikrör jag far efter.

J
#8 - 6 november 2008 10:39
Det vita kanske just är keramikrör!!? De fungerar som fysiskfilter och för att sprida vattenflödet i filtret vilket innbär att det ska sitta först! kör sen grovfiltermatta,(här emellan kan man ha biobollla) sen filtervadd.
#9 - 6 november 2008 10:42
Keramikrören ska sitta först och fungerar främst som mekaniskt fileter samts för att sprida vattenflödet i filtret. Detta ska sitta först!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 november 2008 10:45
Själv hade jag använt filtermattekuber i alla korgar
#11 - 6 november 2008 11:34
TheRoblin skrev:
Keramikrören ska sitta först och fungerar främst som mekaniskt fileter samts för att sprida vattenflödet i filtret. Detta ska sitta först!!!
Antar att det är fluvals porösa makaroner och de ska vara i den sista korgen vattnet passerar igenom;)
#12 - 6 november 2008 13:24
Lyssna på Kjell, släng allt och kör på en medium grov filtermatta i korgarna.
#13 - 6 november 2008 13:55
:D
Jo dessa filterkuber funkar optimalt.

Synd bara att man inte kan köra med k1 eller k3 eller biochip i ett ytterfilter under optimala förhållanden.

http://www.majestickoi.com/subcat534.html
Eller ovanstående för att använda som biofiltermedia.
Jag använder ju ovanstående material till dammarna och där funkar dessa betydligt bättre än filterkuber eller filtermatta(oavsätt ppi).
#14 - 6 november 2008 14:00
:D

Jo dessa filterkuber funkar optimalt.

Synd bara att man inte kan köra med k1 eller k3 eller biochip i ett ytterfilter under optimala förhållanden.

http://www.majestickoi.com/subcat534.html

Eller ovanstående för att använda som biofiltermedia.

Jag använder ju ovanstående material till dammarna och där funkar dessa betydligt bättre än filterkuber eller filtermatta(oavsätt ppi).

Vad är det för storlek på filterkanistern/hastighet på genomströmmningen?
#15 - 6 november 2008 18:24
Den funkar med allt mellan 1000-20000l/h.
Kanistern har legat på 5-50liter den minsta o 200liter den största.
#16 - 6 november 2008 20:24
Själv hade jag använt filtermattekuber i alla korgar

Blir det effektivare filtrering om filtermattan är klippt till kuber....eller är det något annat som gör att man väljer småbitar istället för hel matta i korgarna?

/ Göran
#17 - 7 november 2008 07:15
Tackvare att du får hög genomströmning eftersom det är vissa mellanrum bland kuberna så är kub funktionen optimal.
Eftersom filterbakterierna är beroende av mat iform av nitrat ex. och syre så gör en hög genomströmning att de starkaste bakterierna överlever och förökar sig eftersom de får mera mat och syre.

Sålunda så är kub alltså bättre än hel matta då den hela mattan kan orsaka nedsatt flöde relativt snabbt pga igen sättning.
#18 - 7 november 2008 08:26
... och sen är den biologiska aktiviteten högast de första centimetrarna i filtermaterialet och kuben erbjuder mer yta eftersom vattnet kommer åt runt om så att säga! Detta är min teori iallafall!
#19 - 7 november 2008 08:33
Ok.....känns som om man då skulle börja byta ut det gamla materialet mot detta. Och eftersom där är tre korgar i filtret så är det väl bäst att byta ut en i månaden istället för alla tre samtidigt.
Eller skall man ha något annat i någon av korgarna?
#20 - 7 november 2008 10:12
Bluesman- vad har du för filtermaterial idag då?
Menar att om du har filtermatta i helbit idag så är det egentligen bara att du klipper den i kub bitar.
Sen så kostar ju inte filtermatta 3 eller 5cm tjock grov värst mycket.

Ex. Bauhaus har 5*40*60 svart filtermatta grov för 109kr och den räcker nog om du klipper till små kuber.

Upplever filterkuber som mjuka biobollar.

Fördelen med det jag förslog gällande http://www.majestickoi.com/subcat534.html så är det samma princip, dock så får du ju större biologiskverkningsgrad då 3-4st sådana bitar kan koloniseras av filterbakterier motsvarande i 8st 2*2 filterkuber, samt att de tar samma plats i filterbehållaren som 2st filterkuber. UNGEFÄR!

Så jag tycker nog att det optimala borde vara filterkuber, http://www.majestickoi.com/subcat534.html, filterkuber om ytterfiltret har tre filterkorgar.
#21 - 7 november 2008 10:39
Jag har hört att just mjukheten i filtermattebitar är en fördel när det gäller att inte få deras porer igentäppta. Hårda filtermaterial kan förlora sin höga effektivitet när porerna täppts till på tex filtermakaroner. Detta är dock inte fallet med mjuka material som bara är att krama ur och så är de som nya igen.
#22 - 7 november 2008 10:43
Jag har ett Fluval FX5 som jag precis har arrangerat om och bytt ut mitt material i korgarna enligt följande:
I den översta kammaren har jag vanliga makaroner som tar lite grövre partiklar ("pre filter")
I den mellersta har jag "trassel" (gröna plasttrådar)
I det understa har jag i botten ca. 1.5 liter porösa makaroner och liggande ovanpå dessa makaroner har jag något som Fluval kallar för "fine fliter pads".

I Fluvals manual för ditt filter kan man på sidan 14 läsa om olika filtermaterial som rekommenderas för olika ändamål.
http://www.hagen.com/pdf/aquatic/Fluval_series5_manual.pdf

(Det verkar som vattenflödet i 405:an är tvärtom gentemot FX5 - så om jag skulle haft ett 405 i stället för ett FX5, skulle jag alltså fått vända på ordningen ovan för att få samma resultat).
#23 - 9 november 2008 12:44
Bluesman- vad har du för filtermaterial idag då?

Menar att om du har filtermatta i helbit idag så är det egentligen bara att du klipper den i kub bitar.

Sen så kostar ju inte filtermatta 3 eller 5cm tjock grov värst mycket.

Ex. Bauhaus har 5*40*60 svart filtermatta grov för 109kr och den räcker nog om du klipper till små kuber.

Upplever filterkuber som mjuka biobollar.

Fördelen med det jag förslog gällande http://www.majestickoi.com/subcat534.html så är det samma princip, dock så får du ju större biologiskverkningsgrad då 3-4st sådana bitar kan koloniseras av filterbakterier motsvarande i 8st 2*2 filterkuber, samt att de tar samma plats i filterbehållaren som 2st filterkuber. UNGEFÄR!

Så jag tycker nog att det optimala borde vara filterkuber, http://www.majestickoi.com/subcat534.html, filterkuber om ytterfiltret har tre filterkorgar.

Jag har ett Rena XP3 filter där jag i understa korgen har grova "makaroner"...Ehem tror jag. Och i mellankorgen har jag avklippta slangbitar som skall fungera som biobollar (ett tipps som jag fick som jag ju inte gentligen vet om det fungerar) och i översta korgen filtermatta medium och fin som följde med filtret. Sen använder jag yttefiltret till CO2 diffusor också....vilket tyvärr verkar göra att filtret inte är riktigt vattenfyllt.

/ Göran

Annons