Filtermaterial

#1 - 31 juli 2008 23:07
Har försökt läsa igenom de trådar jag hittat via sökfunktionen, men inget har förklarat nog bra för min personliga fråga, så jag hoppas det är okej att jag frågar 'igen' [:o]

Jag har nu ett fluval 405, den har ju fyra korgar med filtermaterial i sig, samt en vit filtermatta. Just nu kör jag med den vita, vill inte trixa för mycket nu när karet är så nytt. Den ska så småningom bytas ut till en 10 PPI blå filtermatta, så det problemet har jag iaf löst.

Nu till frågan:

Jag har fyllt alla fyra korgar med makaroner. De två nedersta med släta makaroner och de två översta är inte helt fyllda, men nästan, med porösa makaroner.

Jag funderar på biobollar, eller 10 PPI filtermatta klippt i kuber. Är det något jag bör göra? Och i vilken korg ska det? Och jag har ju två korgar med släta makaroner, räcker det med en?

Så mycket frågor, så lite tid ;) Mycket tacksam för svar.

MVH Johan
#2 - 2 augusti 2008 12:18
Jag tycker så här: ta bort de släta makaronerna eftersom de ändå inte ligger som första förfilter och erbjuder endast en liten yta för bakterier!
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/Namnls-4.jpg
Bilagor:
#3 - 2 augusti 2008 20:26
Tack för svaret, jag tog bort en hel korg med släta makaroner, köpte grov filtermatta och la längst upp en hel korg. Sen har jag två korgar porösa makaroner under, dock så var den översta bara halvfull, så jag fyllde på med några kuber blå filtermatta även där.

Nu har jag alltså:

------
Filtermatta i kuber
------
filtermatta i kuber
porösa makaroner
------
porösa makaroner
------
släta makaroner

Så jag ska köpa biobollar och fylla i istället för dem släta makaronerna? Några bra tips på biobollar, typ på pwss.se?

Tack!

MVH Johan
#5 - 2 augusti 2008 20:41
Vi har samma filter men vi kör blandat makaroner och biobollar och kuber.. dock övervägande makaroner. Dock i översta korgen har vi filtervadd
#6 - 2 augusti 2008 22:40
Tack för länken fanbyalperna, beställde en liter direkt. Räcker det till en korg? Borde det väl göra.

Ahlqvist, precis vad jag ska göra, ska byta ut de släta makaronerna och sätta i biobollar, fast de ska placeras lite högre upp i filtret.

Hjärtligt tacksam för hjälpen som alltid, älskar den här siten :)
#7 - 3 augusti 2008 11:07
Johanski skrev:
Tack för svaret, jag tog bort en hel korg med släta makaroner, köpte grov filtermatta och la längst upp en hel korg. Sen har jag två korgar porösa makaroner under, dock så var den översta bara halvfull, så jag fyllde på med några kuber blå filtermatta även där.

Nu har jag alltså:

------

Filtermatta i kuber

------

filtermatta i kuber

porösa makaroner

------

porösa makaroner

------

släta makaroner

Så jag ska köpa biobollar och fylla i istället för dem släta makaronerna? Några bra tips på biobollar, typ på pwss.se?

Tack!

MVH Johan
för att få den bästa effekten av de porösa makaronerna bör de ligga högst upp för att vattnet ska vara så rent som möjligt för att inte täppa till de fina porerna! sen är jag lite skeptisk till att ha filtermattan klippt i kuber i ytterfilter eftersom det lämnar mycket tomrum, eller om man packar dem så blir det istället områden utan cirkulation så därför anser jag att man ska använda hela bitar för bäst effekt:)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 augusti 2008 11:11
Själv har jag oftast bara kört med grov filtermatta i de ytterfilter jag haft igång - ibland kombinerat med biobollar, men då måste det vara små (typ storlek som puttekulor) biobolllar.

Filtermattan har jag oftast klippt i kuber - har man den hel så skall man bara ha den hel i högst en korg.
#9 - 3 augusti 2008 11:11
Tack Åheim, då fixar jag det när jag ska sätta in biobollar. Nya placeringen blir något sånthär då:

Porösa makaroner
-------
Filtermatta + porösa makaroner
-------
Filtermatta
-------
Biobollar

Det låter okej?

Jo jag förstår vad du menar, men den enda filtermattan han hade inne var liksom inte praktisk att klippa till perfekt för korgen, den var för smal på en ledd så att säga. Han hade slut av sin stora matta, så jag klippte kuber och satte in, förlorar kanske lite filtervolym men det kan jag leva med, bättre det än att packa dem iaf :)

MVH Johan
#10 - 3 augusti 2008 11:14
Kommer de med 2.5cm i diameter funka tror du Kjell? Och om inte, varför?
#11 - 3 augusti 2008 11:33

Filtermattan har jag oftast klippt i kuber - har man den hel så skall man bara ha den hel i högst en korg.
varför?? jag kör ju själv hela mattor i 3 korgar av 4 utan problem...
Har också provat kuber men då fick bara ca: 50% av mattan plats i korgen, det tycker jag var slöseri med det begränsade utrymmet[B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 augusti 2008 12:34
Johanski skrev:
Kommer de med 2.5cm i diameter funka tror du Kjell? Och om inte, varför?

Beror lite på hur stor korgen är - men jag skulle nog tro att de är något för stora.
Orsaken - de blir rätt skrymmande och de blir väl stora hålutrymmen runt om.
#13 - 3 augusti 2008 12:36
Okej, tack! Har redan beställt så jag får se hur det ser ut i korgen sen. Kanske har tur och det blir bra ändå.

Men i varje fall är det väl bättre med lite håligt ditsatta biobollar än släta makaroner, eller hur?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 augusti 2008 12:36
åheim skrev:
varför?? jag kör ju själv hela mattor i 3 korgar av 4 utan problem...

Har också provat kuber men då fick bara ca: 50% av mattan plats i korgen, det tycker jag var slöseri med det begränsade utrymmet[B)]

Själv tycker jag att man får vattnet att cirkulera snabbare och detta ger indirekt att mer syre dras in så att bakterierna arbetar effektivare.

Så jag har nog tyckt att det varit effektivare att köra med kuber - men det funkar som sagt säkert bra på bägge sätten.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 augusti 2008 12:38
Johanski skrev:
Men i varje fall är det väl bättre med lite håligt ditsatta biobollar än släta makaroner, eller hur?

Definitivt - släta makaroner är ingen höjdare.
Fast grova filtermattekuber är ännu effektivare än för stora biobollar.

Annons