Filtermaterial

#1 - 4 januari 2005 18:55
Har tänkt att skaffa ett ytterfilter Eheim 2217, vad ska jag ha för filtermaterial i det?
#2 - 6 januari 2005 21:16
Jag har i mitt i botten grov filtermatta och övers ca 2.5 liter ehifsubstrat pro. I början körde jag med makaroner och substrat och hade substratet i en filterpåse (som tyvärr gjorde att filtert fick dålig genomströmning) så det rekommederar jag inte alls (filterpåse). Vill du köra enligt Eheims rekommendationer kan du ha ca 2 liter (tror jag det var) makaroner i botten, filtermatta (kan använda vanlig grov filtermatta, 3 cm), ehfisubstrat och övers fin filtermatta.
#3 - 8 januari 2005 08:54
Filtermaterial

Ok då vet jag lite mer. Jag får kolla lite priser innan jag handlar.
#4 - 8 januari 2005 09:45
Filtermaterial

Jag har ett 350 L kar, ska jag köpa Eheim 2215 eller 2217?
#6 - 8 januari 2005 17:19
Filtermaterial

Ok, hur funkar dubbelkranar? Är det lättare att rengöra filtret med dom?
#7 - 8 januari 2005 18:32
Det är en grej man sätter på slangen (man kapar slangarna och sätter den mellan ändarna).
Kranarna kan man reglera flödet med, man stryper på retursidan för att minska flödet.
Stänger man kranarna helt kan man dela dem utan att vattnet rinner ur akvariet, sedan är det bara att kånka iväg med filtret till var man nu skall vara när man gör rent det utan att man behöver ta ut slangarna ur karet.
När man skall starta filtret igen fyller man det med vatten innan man kopplar ihop slangarna och det är bara att sätta igång det.
#8 - 8 januari 2005 20:15
Ok det låter smidigt, får nog köpa det.

Annons