Filtermaterial

#1 - 13 juni 2003 12:54
Hej, jag skulle vilja ha lite kommentarer om förbättringar i mitt ytterfilter. Det ser ut som följande.

<hr noshade size="1">
Makaroner Makaroner

Makaroner Filtervadd

Filtervadd Filtervadd
<hr noshade size="1">

Jag har även testat med blå filtermatta i botten men tyckte det var alldeles för oeffektivt. Jag har hört att man inte ska använda filtervadd i ytterfilter eftersom det sätter igen så snabbt. Jag funderar på att skaffa biobollar. Filtret är ett fluval 304, hur mycket biobollar behövs? Karet är på 375 liter och innehåller 4 st jaguarciklider (som snart blir två) två sebraciklider och en ancistrus.

Var kan man beställa biobollar? vill helst ha de bästa man kan få tag
på.

Alla förslag till hur jag kan förbättra mitt filter godtages väldigt gärna.

MVH Martin
#2 - 15 juni 2003 12:47
Hej!

Vad tycker du fungerar dåligt med filtermatta?
Den blåa grovporiga filtermattan är bäst för bakterierna men den är inget finfilter. Biobollar är ännu grövre och tar inga partiklar alls.

Jag har funderat lite i ämnet och här är mina tankar:

http://zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=79438

Jag har ingen egen erfarenhet av ytterfilter, men jag kan kanske bidra med nåt.

Urban

#3 - 15 juni 2003 13:35
Som förfilter så tycker jag det med räcker filtermattan som följer med i fluvalfiltrena. I alla facken något biologiskt filtermaterial tex ehfisubstrat eller biobollar.
Vill du använda biobollar så ska visst Dupla minikaskade( finns på akvarielagret)vara bra. Annars så har jag för mig att PWSS har någon variant av biobollar, hur bra dom är vet jag dock inte.
I mina Eheim ytterfilter har jag längst ned i filtret keramikrör(3-4cm) sedan en bit filtermatta(3-5 cm grovporig) och sedan resterande utymme ehfisubstrat.
I mina fluval filter (204)har jag varken keramikrör eller något annat utan bara filtermattan som följer med som förfilter, resterande fack är fyllda med en blandning av ehfisubstrat o lavakross.

Hälsningar-Stefan L.
#4 - 15 juni 2003 13:44
Jo jag tycker precis som du Stefan. Förfiltret fungerar kanon. Så därför tänkte jag att jag skulle ha lite mer biologisk filtrering. Jag har även ett fluval 4+ innerfilter i karet så jag tror att det är nog med mekanisk filtrering.

Hur mycket biobollar behövs för att fylla ett fack i ett fluval 304?

MVH Martin
#5 - 15 juni 2003 14:12
"Eheim Substrat pro 1 l

Nyhet !!!!!! Det bästa för ditt ytterfilter !!"

Sådär skriver flodströms, någon som har testat det?

MVH Martin

#6 - 15 juni 2003 14:44
Hur mycket det behövs vet jag inte, försök att uppskatta.

Ehfisubstrat pro har jag själv inte provat men det ska visst vara precis samma material som ehfisubstrat men slipade och jämnare korn som därmed ska ge en bättre genomströmning genom filtret och i och med detta ett effektivare filter.
http://shop.akvarielagret.se/

Hälsningar-Stefan L.
#7 - 18 juni 2003 11:54
En liten tanke bara.
Jag vet att biobollar fungerar ypperligt, men borde inte engångsskedar fungera någorlunda? De har en massa vinklar och vrår år dessutom billiga samt har livsmedelklass på plasten.

Ok, det behövs ett större filter men har man plats så.....

Ps har själv ett filter med 90 liter biobollar och är toppen nöjd, men gillar inte prislappen på dem. Med tanke på hållbarheten är det dock ekonomiskt.
#8 - 18 juni 2003 17:03
Jo du kan använda plastskedar, men det är ju inte i närheten av biobollarna.
#9 - 19 juni 2003 00:39
Ehfifix (grönt, grovt trassel) eller något liknande) är också utmärkt som filtermatrial.
#10 - 19 juni 2003 11:51
Ehfisubstrat är bra, kör själv detta.

Mina ytterfilter, filtermatta grov blå i botten, sen har jag makaroner och efter det så kör jag med mycket ehfisubstrat.

Innan har jag haft en 60l. tunna som jag körde som ett vanligt ytterfilter, men här satte jag en 10l. hink i botten som vattnet kom in i först sen anv. jag vanligt akvarie grus typ råda 1-3mm 45l.
Detta drev jag med Eheims vet ej vad den heter pumpar 2000-2500l/h. Helt klart det bästa filter jag har haft, lite jobbigt med anslutningar osv. när det blir strömavbrott. Efter några år så blev det sprickor vid anslutningen i locket så det började läcka, därför slutade jag med det.

Mvh/Henrik
#11 - 20 augusti 2003 17:31
Hej har någon prövat snäckskal
#12 - 20 augusti 2003 21:06
appropå ingeting, någon som har en länk till fluval´s hemsida?
thx !
#13 - 21 augusti 2003 00:12
Vad består ehfisubstrat av?
#14 - 21 augusti 2003 07:14
Ursprungligen skickat av heljis

appropå ingeting, någon som har en länk till fluval´s hemsida?

thx !

verkar som om det är hagen som står bakom dom?
www.hagen.com
#15 - 21 augusti 2003 07:55
Det står sintrat glas poå kartongen, 450 m2/liter

Annons