Mm, kikar jag på mitt droppfilter så går det rackarns fort upptill (tänk bäck) medans vattnet sedan sprider ut sig och mer droppar ut mot kanterna. Jag kallar även droppfilter för forsfilter, för de funkar bättre med grymt flöde. Din variant med ränna är också kul, finns en variant på det i en bok jag har, fast till akvarium. Ett lågt/djupt akvarium är monterat ovanpå/bakom ett annat kar, vattnet leds genom detta i S-form. Växter och sten ligger i rännan.
Blanda luft och vatten är en höjdare. Allt jag testat i den vägen klår normala vattendränkta filter. Har inte lekt särdeles med trumfilter/roterande filter, men det verkar både effektivt och kul. Overkill för långt de flesta akvarium, men det är kul att testa lite saker.
Biofilm - där finns det väl ett bra gäng varianter. Har en artikel någonstans där biofilmen beskrivs i detalj, med analys av vad den innehåller. För saltburkar visserligen, men "beteendet" hos en biofilm bör funka rätt lika sett i relation till nitrifierarna. Den lite tjockare innehåller iaf rätt mycket mer än nitrifierarna och dessa kan ha svårt att klara sig där. De kvävs ibland av allt annat. Även "Dynamic aquaria" innehåller massor kring biofilm, alger etc, men då mest kopplat till algae-turf. Inte kommit till test av sådana än, men de lockar!!
Helt enig i att det inte är några monokulturer med bakterier. Det finns ett rätt bra gäng bakterier enbart inom nitrifierarna, från olika släkten dessutom.
Hoppas det bidde bra med generatorn!!
Hilsen,
/P
Jag TROR att orsaken till att exempelvis filterkuber/biobollar fungerar bättre än mattor är att vi inte forcerar vattnet genom dessa som vi gör om vi har en hel filtermatta som täcker hela arean på filtret. På grund av tryckskillnader, etc. Så får vi ett ganska lugnt flöde i själva filtermediet medan vattnet kan rusa fram vid sidan och runt om. Visst, man eldar lite för kråkorna men ofta vill man ju generera ett rejält flöde i akvariet för cirkulation så man löser båda sakerna med samma pump.
Vatten i luft och luft i vatten. Enligt min erfarenhet fungerar det första bättre än det senare. Men jag är duktigt otålig på att få hem lite filtermatta och testa.
Vad har du i ditt droppfilter? Har du hela vatten volymen passerande genom filtersubstratet typ matta? Eller har du bollar eller kuber? De jag lekt med körs med lavasten och det tillåter en hel del luft och vatten att kila förbi. Ofta är dessa felkonstruerade och det är för lite luftcirkulation. Men det är en annan femma.
Roterande lamellfilter tycks vara duktigt effektiva och enligt tester skall dessa vara de mest effektiva. Jag skall eventuellt bygga att wet/dry filter som jag tror blir lika effektivt. Åter igen vatten i luft.
Vi har just sålt ett ganska modernt reningsverk av typen ”sequential batch” men det är lite speciellt då vi i princip bara plockar bort kolet som kommer i form av socker från en karamellfabrik. Vi får faktiskt sätta till kväve och fosfor för att få det att fungera. Detta verk fungerar med luft i vatten och aktivt slam. Lite som JBF men slammet fungerar som sittplats för bakterierna. Men det går åt enorma kvantiteter el för att driva fläktarna! Troligtvis vore det bättre att pumpa vatten till ett droppfilter men det blir sådana enorma mängder slam vid oxideringen så det täpps igen på 0 tid.
Biofilm: Man kan nog likna det med monsterfilmer! Det produceras en stor mängd och det ena krittret är ruskigare än det andra. Jag brukar försöka skilja på film och massa. Som film räknar jag ett mycket tunt lager kanske bara en eller ett par bakterier tjockt. Massan blir betydligt tjockare och består ofta av en hel massa jox inklusive slam och alger. Ungefär som det som bildas på ett hamburger mattenfilter efter ett tag.
På tal om lamellfilter. Jag funderar på hur det skulle funka med luftbubblor. Satt och funderade lite runt det vid frukostkaffet i dag.
Generatorn funkar kalas men just nu kör vi på bensin. Ingen biomassa till gas plantan (totalt kaos här, värre än vanligt) och konverteringskitet till biogas kommer inte förens runt den 17de.