Vad är det för filtermaterial? Biobollar & makaroner är inte komprimerbara, så jag antar det är vadd eller blå filtermatta?
Komprimerar du filtermaterialet får du lika många men mindre porer och därför 1) kraftigt tryckfall & drastiskt sänkt flöde, och 2) filtret sätter igen mycket snabbare.
Sen, om du nu har insuget bakom bakgrunden så har du ju flöde genom bakgrunden, då är det inte stillastående.
- Det är grovporig blå filtermassa (den "klassiska"). Ja jag räknar med att flödesmängden per tidsenhet blir lägre, men frågan är hur mycket? Det är en hyfsad diameter på röret och det befinner sig en hel del vatten i arbete i röret. Jag tänkte prova flödet genom att spola vatten genom innan jag monterar det i tanken. Att det skulle "sätta igen" är jag inte orolig för. Har aldrig haft något filter som satt igen faktiskt. I det här fallet är det dessutom ett finmaskigt nät i änden på röret framför filtermassan, så det blir en filtrering av skräp redan där.
Insuget är bakom bakgrunden ja men direkt in i röret, så själva "suget" in från akvarievolymen blir direkt in i rör/filtermassa, och vattenvolymen ovan röret blir väl bara indirekt påverkat tack vare den cirkulation som bildas av pumpens strilrör.