Filtermassa utan forcerat genomflöde?

#1 - 8 juni 2011 08:29
När jag byggt min filtrering till 720-karet, har jag mycket ledig plats bakom bakgrunden där jag skulle kunna komplettera med filtermassa om jag vill.
Frågan är - hur mycket nytta gör filtermassan och bakteriekulturen däri om det inte finns någon pump som drar eller forcerar vattnet genom den?

Det blir ett naturligt genomflöde i karet iom den huvudsakliga filtreringen med pump förstås, men ingen specifik cirkulation just för den filtermassan i så fall.
#2 - 8 juni 2011 08:48
skulle nog inte tro det funkar så bra men inte omöjligt att det kan fungera

skulle nog slänga ner en
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4251&cat=288&page=1
mitt i filtermaterialet nånstans och sen vp-rör/slang upp till ytnivå som utblås
#3 - 8 juni 2011 09:15
Om utrymmet är 'dött', dvs inte i kontakt med resten av vattenmassan i akvariet, gör filtermassan varken till eller ifrån. Om du har satt nån ventil i bakgrunden så vatten kan strömma igenom, då är Uffelpuffs lösning en bra idé. Du vill ha nån form av vattenflöde genom filtermassan, för passiv diffusion är så ineffektivt att utan pump kommer bara filtermassan i omedelbar närhet till ventilen att göra nån nytta.
#4 - 8 juni 2011 09:26
Tackar för input. Någon ytterligare pump är inte aktuell.

Jo det är tänkt någon nätförsedd öppning i båda ändar av bakgrunden så att inte vattnet står stilla där bakom. Frågan är då om den "naturliga" vattenrörelse som blir i karet av min Eheim Compact+ 3000 är tillräcklig för att syresätta den extra biomassan.
#5 - 8 juni 2011 14:44
Om du du har filtermaterialet fritt flytande i akvariet JA! filtermaterial bakom en stillastående BTN NEJ! Vattnet bakom en BTN utan pump betecknar jag som stillastående! Att ha en pump bakom som bara recirkulerar bakom BTN måste ju vara tämligen meningslöst eftersom den inte får kontakt med det övriga vattnet där biomassan finns, då kan man nog göra nå roligare för pengarna;)
#6 - 8 juni 2011 16:45
åheim skrev:
Om du du har filtermaterialet fritt flytande i akvariet JA! filtermaterial bakom en stillastående BTN NEJ! Vattnet bakom en BTN utan pump betecknar jag som stillastående! Att ha en pump bakom som bara recirkulerar bakom BTN måste ju vara tämligen meningslöst eftersom den inte får kontakt med det övriga vattnet där biomassan finns, då kan man nog göra nå roligare för pengarna;)

- Nu är det iof ingen BTN-bakgrund (jag bygger bakgrunder för en hundradel av det priset), men det kan ju kvitta i sammanhanget : )

Som jag skrev kommer vattnet bakom bakgrunden ha kontakt med övrigt vatten via nätförsedda hål i båda "ändar", och det blir alltså någon slags cirkulation även där bakom - gissar jag? Frågan är om det räcker, eller om det kan påverka vattenkvalitén negativt om flödet inte är tillräckligt?
#7 - 8 juni 2011 17:07
Jag tror inte alls på att ha filtermaterial bakom bakgrunden utan att ha någon cirkulation (nej, jag tror inte att det räcker med två hål utan pump).

Får man fråga varför du inte vill sätta en pump bakom bakgrunden? Är det bara kostnaden? Varför vill du ha filtersystem i karet när du har en massa utrymme bakom bakgrunden?
#8 - 8 juni 2011 20:30
Nasso skrev:
Jag tror inte alls på att ha filtermaterial bakom bakgrunden utan att ha någon cirkulation (nej, jag tror inte att det räcker med två hål utan pump).

Får man fråga varför du inte vill sätta en pump bakom bakgrunden? Är det bara kostnaden? Varför vill du ha filtersystem i karet när du har en massa utrymme bakom bakgrunden?

- Nej det är inte kostnaden, utan mer därför att jag kommer ha närmare 90 liter filtermassa redan och behöver egentligen inte mer.
Karets cirkulation/filtrering ska ske via en 3000 l/tim - Eheim så anledningen är främst att jag funderade på att fylla ut tomrummet bakom bakgrunden bara. Om det då dessutom skulle ha en biomassa som bidrog ytterligare till rening så är det bara bra.
#9 - 8 juni 2011 20:56
Men varför placerar du inte lite av de 90 literna bakom bakgrunden och köper två mindre pumpar istället för en stor? Finns väl ingen anledning att ha en massa filtermassa i karet som tar upp plats, volym och syns när man kan dölja den bakom bakgrunden?
Det är väl bättre att ha ledigt utrymme i karet än att ha det bakom bakgrunden? :)
#10 - 8 juni 2011 21:03
perfetto skrev:
- Nej det är inte kostnaden, utan mer därför att jag kommer ha närmare 90 liter filtermassa redan och behöver egentligen inte mer.

Karets cirkulation/filtrering ska ske via en 3000 l/tim - Eheim så anledningen är främst att jag funderade på att fylla ut tomrummet bakom bakgrunden bara. Om det då dessutom skulle ha en biomassa som bidrog ytterligare till rening så är det bara bra.
Om du nu ska ha en annan filterlösning (sump/ytterfilter) så bör du lämna bakgrunden tom men sätta insuget bakom bakgrunden så att inte vattnet står still där bakom!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 juni 2011 21:05
perfetto skrev:

Om inte vattnet cirkulera genom filtermaterialet så gör det knappast någon nytta alls. det finns t.o.m. en risk att skit fastnar där och eftersom det är en extremt syrefattig zon kan det bildas produkter som gör vattnet giftigt.
Så om du inte vill ha cirkulation genom filtermaterialet - så avstå från filtermaterial
#12 - 9 juni 2011 08:04
Nasso skrev:
Men varför placerar du inte lite av de 90 literna bakom bakgrunden och köper två mindre pumpar istället för en stor? Finns väl ingen anledning att ha en massa filtermassa i karet som tar upp plats, volym och syns när man kan dölja den bakom bakgrunden?

Det är väl bättre att ha ledigt utrymme i karet än att ha det bakom bakgrunden? :)

- Lättare att förklara med en skiss kanske : ) http://laddauppbilder.se/?di=10130760616411

Filtreringen består av ett 2 meters plaströr med en diameter på 110 mm. Detta är fyllt med grovkornig filtermassa och ska ligga placerat någon decimeter från botten bak och nedtill i akvariet. Framför röret ska en tunn bakgrund sättas för att dölja det. Ytan ovan röret blir alltså 110 mm "djup", 2 meter lång, och knappt 600 mm hög.

Det är det tomma utrymmet jag funderade på att fylla med filtermassa bara för att jag råkar ha sådant över. Det blir en mindre cirkulation där bakom bakgrunden som rimligen åstadkommes av den totala vattenrörelsen i karet.
#13 - 9 juni 2011 08:05
åheim skrev:
Om du nu ska ha en annan filterlösning (sump/ytterfilter) så bör du lämna bakgrunden tom men sätta insuget bakom bakgrunden så att inte vattnet står still där bakom!

- Ja insuget blir bakom bakgrunden. Hela filtersystemet ligger dolt bakom bakgrunden.
#14 - 9 juni 2011 08:07
Om inte vattnet cirkulera genom filtermaterialet så gör det knappast någon nytta alls. det finns t.o.m. en risk att skit fastnar där och eftersom det är en extremt syrefattig zon kan det bildas produkter som gör vattnet giftigt.

Så om du inte vill ha cirkulation genom filtermaterialet - så avstå från filtermaterial

- Ja, det var ungefär så jag tänkte. Kanske blir för dålig cirkulation där. Synd bara att inte utnyttja nästan 90 liter fritt utrymme...*snyft*
#15 - 9 juni 2011 10:03
Är det bara jag som regerar på volymräkningen? Om jag inte misstolkar vad du säger så ska du ha ETT rör på 2m och diameter på 110mm.

Volym på rör/cylinder ges av PI*r^2*h. Räknar allt i cm och delar på 1000 så får jag det till ca 18 L.

Kan vara att jag har missförstått att du ska ha flera rör men ett rör 110mm á 2m blir iaf 18L.
#16 - 9 juni 2011 10:13
Bangen skrev:
Är det bara jag som regerar på volymräkningen? Om jag inte misstolkar vad du säger så ska du ha ETT rör på 2m och diameter på 110mm.

Volym på rör/cylinder ges av PI*r^2*h. Räknar allt i cm och delar på 1000 så får jag det till ca 18 L.

Kan vara att jag har missförstått att du ska ha flera rör men ett rör 110mm á 2m blir iaf 18L.

Det är ytan OVANFÖR röret han pratar om.
#17 - 9 juni 2011 10:30
Stefan det är inte det jag reagerade på utan att det låter som att han har räknat ut att röret i sig har en volym på 90L, iaf som jag tolkar det.
Om man kollar på hans skiss samt citatet under så ser det ut som att han ska fylla röret med filtermatta, och räknat ut att han på så sätt har 90L filtermassa. Eftersom det är en så stor skillnad på det verkliga liter antalet och det han har sagt så ville jag bara dubbelkolla. Kanske lite OT men kan vara viktigt ändå

perfetto skrev:
- Lättare att förklara med en skiss kanske : ) http://laddauppbilder.se/?di=10130760616411

perfetto skrev:

EDIT: stavfel etc.
#18 - 9 juni 2011 10:40
Mja, det är inte helt enkelt detta. Pratar vi om nåt grovt material som vatten lätt flödar igenom, typ makaroner, så är det inte några direkta risker, det kanske inte tillför så mycket annat än mer yta för bakterier men det är ju alltid något. Handlar det däremot om tätare material typ filtermatta eller sand så är det lurigare. Utan cirkulation så kommer det att bli syrebrist i materialet men eftersom utbytet med omgivningen blir litet så blir inte varken risken eller nyttan särskilt stor.

Med hygglig cirkulation så blir ju det hela som ett vanligt ytterfilter, knöligare att göra rent kanske men annars samma sak.

Med en något mindre men rätt avvägd cirkulation så blir det lagom syrebrist i materialet för att kvävereducerade denitrifikationsbakterier skall kolonisera det. Det är ofta något som är önskvärt i akvarier, överskott på nitrat exporteras då som oskadlig kvävgas ut ur akvariet. Med undantag för växtakvarier med stor tillväxt i förhållande till belastningen så vill man bli av med nitraten. Det användas filter på många håll som bygger på den här principen men det är alltså känsligt att styra dem.

Men problemet är att om cirkulationen blir något mindre så trivs inte de önskvärda denitrifikationsbakterierna utan i stället kommer svavelvätebakterier och lite annat elände att ta över. Det vill man inte ha. Definitivt inte, i synnerhet inte med svag cirkulation som kan föra ut svavelväte i akvariet. Det kan bli katastrofalt.

Så för det första, se om du har nånting bakom bakgrunden till att du kan röja där om det behövs. Testa praktiskt att det fungerar, det är rakt inte lätt att stå framför ett stort akvarium och nå ner bakom bakgrunden. Använd sen gärna ett grovt material som det lätt blir cirkulation igenom. Med ett finare material där det kan bli syrebrist så kan du stå på avgrundens rand, det innebär inte att du skall låta bli men du skall vara medveten om att det du bygger likaväl kan bli en giftproduktionsanläggning som nåt nyttigt.
#19 - 9 juni 2011 10:44
OK, kollade aldrig på skissen....90 liter i röret är åt h-----e felräknat så det är nog inte fel att nyttja utrymmet ovanför också ;)
#20 - 9 juni 2011 10:46
Bangen skrev:

- Det är alltså 90 liter filtermassa inpressat i röret som i sig har 18-19 liters volym. Antalet porer/bakterieyta lär ju bli detsamma oavsett hur stor den massan är till ytan.
#21 - 9 juni 2011 10:47
perfetto skrev:

Så han verkar räknat ut att det ska vara 90L filtermassa i röret.
Men ändå säger han:
perfetto skrev:
- Synd bara att inte utnyttja nästan 90 liter fritt utrymme...

Kan vara att han blandar ihop saker kanske??
#22 - 9 juni 2011 10:55
ecco skrev:
Så han verkar räknat ut att det ska vara 90L filtermassa i röret.

Men ändå säger han:

Kan vara att han blandar ihop saker kanske??

- Hahaha...håller med om att det låter vimsigt. Nä, men 90 liters filtermassa ihoppressat i röret som har en volym på 18 liter. Samma antal porer och bakterieyta i mindre volym alltså.

De 90 liter utanför röret är vad som blir tomt ovanför röret när det läggs på botten. Alltså från röret och upp till karets kant. Hoppas det benade ut lite av förvirringen.
#23 - 9 juni 2011 11:03
Okej, då har du iaf koll på att röret bara är 18L, om det går att pressa i 90L filtermassa till 18 har jag inte nån koll på så det skickar jag över till någon mer insatt i ämnet. Det kändes bara som att du hade tagit 110mm som radie istället för diameter vid uträkningen, så ville bara dubbelkolla så att det inte så var fallet. :)
#24 - 9 juni 2011 11:20
perfetto skrev:
- Det är alltså 90 liter filtermassa inpressat i röret som i sig har 18-19 liters volym. Antalet porer/bakterieyta lär ju bli detsamma oavsett hur stor den massan är till ytan.

Vad är det för filtermaterial? Biobollar & makaroner är inte komprimerbara, så jag antar det är vadd eller blå filtermatta?

Komprimerar du filtermaterialet får du lika många men mindre porer och därför 1) kraftigt tryckfall & drastiskt sänkt flöde, och 2) filtret sätter igen mycket snabbare.

Sen, om du nu har insuget bakom bakgrunden så har du ju flöde genom bakgrunden, då är det inte stillastående.
#25 - 9 juni 2011 11:42
Azur skrev:
Vad är det för filtermaterial? Biobollar & makaroner är inte komprimerbara, så jag antar det är vadd eller blå filtermatta?

Komprimerar du filtermaterialet får du lika många men mindre porer och därför 1) kraftigt tryckfall & drastiskt sänkt flöde, och 2) filtret sätter igen mycket snabbare.

Sen, om du nu har insuget bakom bakgrunden så har du ju flöde genom bakgrunden, då är det inte stillastående.

- Det är grovporig blå filtermassa (den "klassiska"). Ja jag räknar med att flödesmängden per tidsenhet blir lägre, men frågan är hur mycket? Det är en hyfsad diameter på röret och det befinner sig en hel del vatten i arbete i röret. Jag tänkte prova flödet genom att spola vatten genom innan jag monterar det i tanken. Att det skulle "sätta igen" är jag inte orolig för. Har aldrig haft något filter som satt igen faktiskt. I det här fallet är det dessutom ett finmaskigt nät i änden på röret framför filtermassan, så det blir en filtrering av skräp redan där.

Insuget är bakom bakgrunden ja men direkt in i röret, så själva "suget" in från akvarievolymen blir direkt in i rör/filtermassa, och vattenvolymen ovan röret blir väl bara indirekt påverkat tack vare den cirkulation som bildas av pumpens strilrör.
#26 - 9 juni 2011 11:53
perfetto skrev:
- Det är grovporig blå filtermassa (den "klassiska"). Ja jag räknar med att flödesmängden per tidsenhet blir lägre, men frågan är hur mycket? Det är en hyfsad diameter på röret och det befinner sig en hel del vatten i arbete i röret. Jag tänkte prova flödet genom att spola vatten genom innan jag monterar det i tanken. Att det skulle "sätta igen" är jag inte orolig för. Har aldrig haft något filter som satt igen faktiskt. I det här fallet är det dessutom ett finmaskigt nät i änden på röret framför filtermassan, så det blir en filtrering av skräp redan där.

Insuget är bakom bakgrunden ja men direkt in i röret, så själva "suget" in från akvarievolymen blir direkt in i rör/filtermassa, och vattenvolymen ovan röret blir väl bara indirekt påverkat tack vare den cirkulation som bildas av pumpens strilrör.

Jag tycker du ska skippa röret och bara köra filtermatta bakom bakgrunden...
#27 - 9 juni 2011 12:05
stefanr72 skrev:
Jag tycker du ska skippa röret och bara köra filtermatta bakom bakgrunden...

- Om man gör så blir det inte vattenflödet lika riktat genom filtermassan eftersom det i möjligaste mån väljer den väg som bjuder minst motstånd...alltså över och vid sidan av filtermassan om det finns något utrymme där.

Genom att tvinga vattnet genom röret, kommer allt vatten passera genom filtermassan.
#28 - 9 juni 2011 12:13
perfetto skrev:
- Om man gör så blir det inte vattenflödet lika riktat genom filtermassan eftersom det i möjligaste mån väljer den väg som bjuder minst motstånd...alltså över och vid sidan av filtermassan om det finns något utrymme där.

Genom att tvinga vattnet genom röret, kommer allt vatten passera genom filtermassan.

Men ska du pressa ihop mattan till 1/5 volym så får du inte heller ut maximal filtereffekt, tro mig.
#29 - 9 juni 2011 12:49
stefanr72 skrev:
Men ska du pressa ihop mattan till 1/5 volym så får du inte heller ut maximal filtereffekt, tro mig.

- Nej jag har tänkt som du där, men jag ska som sagt först o främst kontrollera flödet genom att spola igenom. 3000 liter/timma är 50 liter/minut och det är alltså vad pumpen maximalt klarar av. Häller jag en 20-liters hink med vatten genom röret, så ska det helst passera på sådär 15-20 sekunder för att jag ska vara nöjd. Om filtret klarar det, är det ett optimalt flöde som matchar pumpeffekten.
#30 - 9 juni 2011 14:00
perfetto skrev:
- Nej jag har tänkt som du där, men jag ska som sagt först o främst kontrollera flödet genom att spola igenom. 3000 liter/timma är 50 liter/minut och det är alltså vad pumpen maximalt klarar av. Häller jag en 20-liters hink med vatten genom röret, så ska det helst passera på sådär 15-20 sekunder för att jag ska vara nöjd. Om filtret klarar det, är det ett optimalt flöde som matchar pumpeffekten.

Vad du gör är att tillverka 18 liter finporig filtermassa. Finporig har större filterarea än grovporig, per liter filter, men det finns goda skäl till att använda grovporig.
Ingen bra idé som jag ser det.

Tobbe
#31 - 9 juni 2011 14:05
Tobbe R skrev:
Vad du gör är att tillverka 18 liter finporig filtermassa. Finporig har större filterarea än grovporig, per liter filter, men det finns goda skäl till att använda grovporig.

Ingen bra idé som jag ser det.

Tobbe

- Det blir plattare porer ja, men samma yta för bakterierna totalt. Det som minskar är väl i så fall "bara" genomströmmningsvolymen per tid?
#32 - 9 juni 2011 14:19
En av ppi 10mattans stora fördelar är ju just att det blir hög genomströmning=bra nedbrytning.
#33 - 9 juni 2011 14:22
stefanr72 skrev:
En av ppi 10mattans stora fördelar är ju just att det blir hög genomströmning=bra nedbrytning.

- Japp, det vet jag. Vi får se hur bra genomströmmning det blir med packad filtermassa. "Provkör" nog i badkaret redan ikväll : )
#34 - 9 juni 2011 21:08
Det borde bli tämligen tvärstopp i röret ganska snabbt om du pressat i 90L filtermatta i den lilla volymen som röret har! Effektiviteten i mattan (ppi 10) ligger just i att den inte sätter igen på grund av grovheten!
#35 - 10 juni 2011 06:51
åheim skrev:
Det borde bli tämligen tvärstopp i röret ganska snabbt om du pressat i 90L filtermatta i den lilla volymen som röret har! Effektiviteten i mattan (ppi 10) ligger just i att den inte sätter igen på grund av grovheten!

- Det blev inte tvärstopp, men å andra sidan var det svårt att hälla med hink utan att det rann över på sidorna också. Måste köras i karet för att se det på ett rättvist sätt.

Jag tänkte att jag först kör pumpen utan filter i en viss vattennivå, och sedan kopplar på filterröret. Då kan jag jämföra utblåsstrålens kraft/höjd. Borde visa om pumpen inte försörjs tillräckligt med vatten i så fall.
#36 - 10 juni 2011 12:35
men.....då har du ju tryckt ihop massan så det är risk för nollflöde......

man skall inte trycka ihop filtermatrial så mycket......

.
#37 - 10 juni 2011 12:54
Kensa skrev:
men.....då har du ju tryckt ihop massan så det är risk för nollflöde......

man skall inte trycka ihop filtermatrial så mycket......

.

- Jag har ju redan provat att hälla genom filtret och det är inte nollflöde. Men som sagt - det visar sig om flödet är bra eller inte.
Just nu kan jag inte göra något eftersom jag inte har något kar att provköra i ännu. Glasleverantörerna verkar inte ha den bästa organisationen tyvärr.

Annons