Hejhej!
Just nu har jag ett litet akvarium som bara står tomt (det är egentligen inte mitt, men har haft hand om det ett tag så kanske kan få ta över det helt), och det är ju tråkigt. Det är ett litet sexkantigt akvarium på kanske 30 liter eller nåt.
Jag funderar på att starta upp något litet projekt i detta nu under sommaren om det blir så att jag tar över det helt och vill givetvis ha lite experthjälp ;)
Just nu står karet igång men som sagt utan fisk och inredning. Dock har det inte rengjorts sedan det bodde fisk i det så det är rätt smutsigt och en snabb koll på filtret säger mig att detta borde få en rejäl omgång innan några nya invånare bör få flytta in.
Nu till mitt problem:
Jag vet egentligen ingenting om filter och filtermassa! Jag har luskat fram att det som finns i filtret just nu är tre olika typer av material. Först är det en liten lucka med någonting som ser ut som makaroner. Sedan kommer en lite större lucka med filtervadd (väldigt igenkläggad) och tillsist en liten lucka igen med biobollar (tror det var 3 st). Själva filtret är inbyggt i akvariet kan man säga med en pump som drar upp vattnet och genom filtret och sen rinner det ner som en litet vattenfall i karet igen.
Vad bör göras om det ska kunna husera någon fisk igen? Byter man ut allt filtermaterial helt eller räcker det att rengöra ordentligt? Är kombinationen av material rätt?
Och givetvis:
Vad ska karet husera? Vad tycker ni? :P