Filterlösning till temporärt akvarium

#1 - 28 augusti 2014 17:49
Jag har två Pseudotropheus Demasonis i mitt akvarium som är betydligt mindre än de andra och har blivit något åtgångna med nafsade fenor etc. Min tanke är att plocka upp dessa och placera de i ett temporärt akvarium och låta de äta upp sig och sedan försöka återintroducera dem i gruppen, vilket blir en utmaning i sig.

Jag tänker mig en 45 liter "SAMLA" från IKEA och använda pumphuvudet från ett JUWEL BioFlow mini, själva huset är sönder men pumphuvudet fungerar. För att göra ett primitivt och enkelt filter kan jag bara köra ner insuget i en bit blå filtermatta med lämpligt ppm värde?

EK
#2 - 29 augusti 2014 16:48
Allvarligt, inte någon? Är det för ämnet inte är SA eller växtakvarium?

EK
#3 - 29 augusti 2014 17:09
Samla funkar.
När jag körde det temporärt i några veckor använde jag luftdrivet filter. Enkelt och billigt och känns stabilare än trasigt pumphuvud och blåmatta... :confused:
#4 - 29 augusti 2014 17:37
Jag tänkte använda vad jag har hemma, pumphuvudet är inte sönder utan kan fungera som cirkulationspump, jag är ute efter att få någon form av filter också.

EK
#5 - 29 augusti 2014 18:43
Du lär sätta på ett filterrör på pumphuvudet som du sticker in i filtermattan, annars blir det ineffektivt.
#6 - 29 augusti 2014 19:40
Ja, jag tänkte i de banorna, fungerar ett vanligt PVC rör i lämplig dimension?

EK

Annons