Filterkvalitet

#1 - 28 augusti 2008 20:10
Måste köpa nytt innerfilter till mitt akvarium på ca 112 liter. Har läst och läst (mycket på detta forum :)) och lär mig massor varje gång. Men jag är ändå osäker på vad jag ska välja för filter. När man kollar hemsidor och liknande kan beskrivningarna kännas ganska knapphänta och väldigt lika, oavsett märker och med stora prisskillnader. Vet att många frågat innan, men undrar ändå om någon har erfarenheter, eller tips på vad som skulle passa. För närvarande lever där två slöjstjärtar, tre black molly, tre ancistrus 17 guppy samt några smarta guppy och mollyyngel som lyckats överleva slöjstjärtarna. Funderar också på att ge bort några guppy och införskaffa siamesiska algätare. (Några tips på hur många för att de ska må bra :)) Hade mycket problem i början, men nu mår alla bra och allt funkar (så när som på filtert då) därför är jag lite extra försiktig med förändringar.

Tack på förhand.
Nyblivet akvarietokig.
#2 - 28 augusti 2008 20:56
Köp ett ytterfilter istället, tetra-tex är billigt och bra.
#3 - 28 augusti 2008 21:09
Slöjstjärtarna växer och blir stora och skitar ner en hel del och det tilltar med storleken på fisken. Ta hänsyn till det när du bestämmer vilket filter. Själv föredrar jag ytterfilter, dels tar de mindre plats i akvariet och så har de lite större kapacitet.
Stimfisk brukar hållas från 6 st och uppåt.
Vill inte rekommendera någon storlek på filter då jag inte har någon erfarenhet själv av slöjisar.
#4 - 28 augusti 2008 21:26
Wiloboken skrev:
Måste köpa nytt innerfilter till mitt akvarium på ca 112 liter. Har läst och läst (mycket på detta forum :)) och lär mig massor varje gång. Men jag är ändå osäker på vad jag ska välja för filter. När man kollar hemsidor och liknande kan beskrivningarna kännas ganska knapphänta och väldigt lika, oavsett märker och med stora prisskillnader. Vet att många frågat innan, men undrar ändå om någon har erfarenheter, eller tips på vad som skulle passa. För närvarande lever där två slöjstjärtar, tre black molly, tre ancistrus 17 guppy samt några smarta guppy och mollyyngel som lyckats överleva slöjstjärtarna. Funderar också på att ge bort några guppy och införskaffa siamesiska algätare. (Några tips på hur många för att de ska må bra :)) Hade mycket problem i början, men nu mår alla bra och allt funkar (så när som på filtert då) därför är jag lite extra försiktig med förändringar.

Tack på förhand.

Nyblivet akvarietokig.
tjacka det här och du kommer bli nöjd;)
http://www.pwss.se/product.php?productid=3577&cat=305&page=1
#5 - 28 augusti 2008 21:50
Host host,om du kan leva med ett filter som inte är riktigt sovrumstyst så titta på det här.
Bra filtrerings kapacitet för liten peng...
http://www.pwss.se/product.php?productid=3332&cat=598&page=1
#6 - 28 augusti 2008 22:20
Annars kan du meka i hop ett värsting filter själv som gaffle gjort. Den stoppade inte för lite grus i maskineriet =)
#7 - 28 augusti 2008 22:35
Att skruva ihop ett eget ytterfilter är kanske inte det första jag skulle rekommendera någon att utsätta sina fiskar för och det blir inte speciellt billigt heller.( filterkanister från en begagnad Eheim 1018 som kostade 100:-, Eheim universal 1250 ytterligare 800:-, rörböj och förlängning typ 75:-, ppi10 filtermatta 129:- )

Det viktiga är att (förutsatt att det är fyllt med medium grov filtermatta) cirkulationen är anpassad dels efter storleken på ditt akvarium, storleken på filtermassan samt hur mycket det matas, med din fisklast skulle jag köra på runt 1200l/t och med ett strilrör eller dubbla riktade utblås typ fx5 .
#8 - 28 augusti 2008 23:01
Gaffel skrev:
Att skruva ihop ett eget ytterfilter är kanske inte det första jag skulle rekommendera någon att utsätta sina fiskar för och det blir inte speciellt billigt heller.( filterkanister från en begagnad Eheim 1018 som kostade 100:-, Eheim universal 1250 ytterligare 800:-, rörböj och förlängning typ 75:-, ppi10 filtermatta 129:- )

Det viktiga är att (förutsatt att det är fyllt med medium grov filtermatta) cirkulationen är anpassad dels efter storleken på ditt akvarium, storleken på filtermassan samt hur mycket det matas, med din fisklast skulle jag köra på runt 1200l/t och med ett strilrör eller dubbla riktade utblås typ fx5 .

Nää inte billigt och inte helt lätt men cirkulation på vattnet blev det.
Nä tanke jag var ute för att väcka var att det går att fixa ett filter själv. :D
Med tanke på hur mycket 2-4 år gamla slöjstjärtar trycker ur sig under en dag så bör det finnas kapacitet i filtret.
#9 - 29 augusti 2008 07:31
Filterkvaltiet

Tack för alla svar. Har själv också funderat på ytterfilter, men hur sjukt det än låter så har jag mindre plats utanför akvariet än inuti. Killen jag köpte det av hade byggt egen bakgrund och samtidigt gjort en "ficka" till pumpen. Jag har alltså inte någon egentlig nytta av just det utrymmet i akvariet. Men svaren är tankeväckande, även om jag nog inte känner mig redo att bygga något själv. Jag får fortsätta att fundera och leta så hittar jag säkert något bra som passar både akvariet och plånboken. :)

Vill också säga att jag gillar Zoopet starkt. Här finns mycket kunskap att inhämta för en novis.

Never give up.
Wiloboken
#10 - 29 augusti 2008 07:44
Vill du satsa på innerfilter så tycker jag aquael är väldigt prisvärt http://www.pwss.se/product.php?productid=580&cat=618&page=1 och du kan utöka filtervolymen flera gånger om genom att skära till ex 10x10x15cm filtermatta http://www.pwss.se/product.php?productid=556&cat=888&page=1 och trä på insugsröret och strunta i kåpan som omsluter filterpatronen! då får du ett filter som klarar att biologiskt rena ditt vatten:) (du bhöver inte köpa hela mattan jag hänvisade till utan de skär till önskad storlek på akvariebutiken ca:40-50kr för den biten)
#11 - 29 augusti 2008 08:42
tycker genrellt att man skall läsa mer om arternas krav på kar, sällskap och vatten.
då kommer man nog fram till att blandningen i detta kar inte är optmalt......
#12 - 29 augusti 2008 08:51
Kensa skrev:
tycker genrellt att man skall läsa mer om arternas krav på kar, sällskap och vatten.

då kommer man nog fram till att blandningen i detta kar inte är optmalt......
tyvärr är nog inte många kar hemma hos gemene man särskilt optimalt befolkade med fisk men i detta fall är det väl ingen katastrof men jag tycker absolut inte att siamesiska algätare ska införskaffas till detta 112 liters, de blir så pass stora och väldigt snabba simmare och bör ha mycket yta att sträcka ut sig på!
(skalare ska tex ha minst 275L:D)

Annons