hmmmm.....
vilket skulle i princip innebära (om jag fattar / räknar rätt) att i två av mina nuvarande kar inte ha
någon sorts process alls med den cirkulationen jag har.....
vilket i sin tur skulle innebära att nititen skulle komma som ett brev på posten....
men det gör den inte....iaf mår fiskar bra och tetras dropptest visar noll....
alltså måste jag ha en process någon annanstans,,,,
enda stället det skulle vara på är i gruset.....
vilket i sin tur skulle innebära att man aldrig behöver ett filter...bara cirk...
hmmm.........jag tvivlar lite.....
.
Filter, akvarier och bakterier.
Först måste vi känna till en del fakta. Vissa av dessa ”vet vi” bara och vissa kan man kanske läsa sig till men här är några.
Bakterier är små och ofta många.
I ett väl fungerande akvarium förbrukar bakterier mycket mer syre en vad fiskarna gör.
Bakterier finns inte bara i filtret. Dom finns över allt i akvariet. Ofta fungerar filtret som en ”bakteriefabrik”.
Olika bakterier trivs på olika ställen och kräver olika förhållanden. I ett väl fungerande och balanserat akvarium finns rätt bakterier på rätt ställe.
När man i dagligt tal pratar om ”nyttobakterier” tänker man främst på Nitrifikationsbakterier exempelvis
Nitrosomonas som omvandlar Kväve i form av Ammonium till Nitrit och
Nitrobacter som omvandlar Nitrit till Nitrat. Båda dessa använder syre i stora mängder. Därför hittar man dessa där syrenivåerna är höga och det finns tillräckligt med näring i form av Kväve av rätt sort.
För att trygga optimal syretillgång har man i ett modärnt akvarium filter och cirkulationspumpar som omsätter vattenvolymen många gånger per timme. Vad man ofta tycks glömma bort är att dessa bakterier inte gillar för hög hastighet på vattnet! De skulle nog föredra att allt var lugnt och syre och kväve blev serverat i alla fall.
Det är allmänt vedertaget att dessa bakterier inte gillar eller klarar en flödeshastighet över 30 cm/minut. Vid värden över det drabbas man av så kallad ”wash-out”, vilket betyder att en mängd bakterier far ut ur filtret. Detta är nödvändigtvis inte fel då dessa bakterier på det viset distribueras ut i resten av akvariet där de fortsätter sitt arbete. Man kan ofta se detta i ett akvarium om man riktar utblåset mot en glasruta eller bakgrund. Då bildas ofta en ring av alger och/eller cyanobakterier som klarar högre vattenhastighet och konkurrerar med bakterierna om näringen.
Sedan tar vi det här med olika substrat och filtermetoder…. om någon är intresserad.
Som du ser har du helt rätt i det du skriver