Filterkammare till ett 375 liters

#1 - 12 januari 2011 16:06
Som rubriken lyder så ska jag bygga en filterkammare till mitt 375 liters malawi akvarium (150*50*50).

Den tänkta konstruktionen är enligt följande:
En glasskiva (med dimensionen: H =50 L= 40 och tjocklek=?) kommer fästas parallellt med ena kortsidan av akvariet. I kammaren kommer två pumphuvuden placeras (ligga löst) mot baksidan(kortsidan av kammaren) och framför skall filtermaterial placeras. Ett finmaskigt nät skall fungera som en skiljevägg mellan pumparna och filtermaterialet( detta för att förhindra att filtermattan inte sugs mot pumparna).
Tanken är att distansen mellan pumparna och filtret innebär att hela filtermassan utnyttjas (på så vis slippa rör genom filtret).

Den totala tänkta pumpflödet kommer landa på cirka 1800 liter/h.

[LIST=1]
[*]Vad tror ni är en rimlig distans mellan pump och filtermaterial?
[*]Med den givna flödet hur pass långt in bör glasskivan placeras, sådan att filtret hinner med pumparna?
[*]längden på glasskivan är tänkt att vara 40 cm, låter det rimligt?
[*]Gärna en kommentar kring lösningen och vad ni anser om den!?[:o]

Tusen tack på förhand:) // Johan
[/LIST]
#2 - 12 januari 2011 16:11
förstår inte riktigt hur det skulle se ut i slutändan.

men jag undrar lite över ditt val av filtermatrial.

jag har haft flera, har ett nu, egentillverkade filterkammare med pumpskalle i toppen.

i dessa har jag haft filtermatta, och inte i närheten av att mattn skulle sugas in i pumpen......

.
#3 - 12 januari 2011 16:17
Jag skall försöka rita en bild över tankegången men vet du en bra sida man ladda upp dem på?
#4 - 12 januari 2011 16:20
http://imageshack.us/

finns flera stycken därute.....
#5 - 12 januari 2011 16:59
Jag håller med Kensa, oroa dig inte för att mattan skall sugas in!
Får jag föreslå en annan lösning som fungerar klockrent med Malawi. Omvänt bottenfilter! Då kör du en pumpskalle för cirkulation och en ned i botten. På insugen till pumpskallarna sätter du en bit filtermatta som enkelt kan göras rent. Detta tar betydligt mindre plats i ditt akvarium och fungerar utomordentligt.
Här har du vad jag postade i en tråd här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144071&highlight=omv%E4nt+bottenfilter
Du kan också kolla hur jag gjorde i mitt Nano:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143852&highlight=omv%E4nt+bottenfilter
Här ser du Broddans lösning enligt mitt förslag:
http://www.redbee.se/showthread.php/3104-Omv%C3%A4nt-bottenfilter
En mycket bra lösning enligt din ide hittar du här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140605&page=4
#6 - 12 januari 2011 17:05
1)http://img687.imageshack.us/i/filterakvarium.png/
Vy från ovan

2)http://img692.imageshack.us/i/filter2.png/
sidovy

Konstruktionen är öppen upptill och framifrån.

Sådär, det beskriver min tankegång lite mer kanske. Inga konstverk dock:)
I övrigt så hade jag tänkt att använda mig av blå filtermatta.
Men vad beträffar skiljeväggen så kanske den rentav är onödig, bara man tar någon cm större, än brädden X (se bild 1), på filtermattan så det pressas fast.
#7 - 12 januari 2011 17:19
Läser med spänning och tack för tips!:)
Det är mycket man skall sätta sig in och man blir helt snurrig:p. Trodde mig vara nära en lösning..men om ni har tagit er en titt på bilderna och kanske förstår hur jag tänker, vad tycker ni då?
#8 - 12 januari 2011 17:21
johpohan skrev:
1)http://img687.imageshack.us/i/filterakvarium.png/

Vy från ovan

2)http://img692.imageshack.us/i/filter2.png/

sidovy

Konstruktionen är öppen upptill och framifrån.

Sådär, det beskriver min tankegång lite mer kanske. Inga konstverk dock:)

I övrigt så hade jag tänkt att använda mig av blå filtermatta.

Men vad beträffar skiljeväggen så kanske den rentav är onödig, bara man tar någon cm större, än brädden X (se bild 1), på filtermattan så det pressas fast.
Ja ok! jag skulle nog köra en glasskiva hela vägen med borrade hål för 2 raster och sen silicona dit smala lister som stoppar mattorna från att flytta sig (jag skulle välja att köra 2st 10cm grov matta ppi 10 och fylla med biobollar före mattorna sen dölja hela filtret med solfilm!
Kolla det här karet, det filtret ser kanon ut!
" target="_blank">

måste bara visa en riktigt cool burk, Fan va jag gillar riktiga biotopkar o det är sju resor snyggare än vilken BTN som helst!!:p:p:p
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
Bilagor:
#9 - 12 januari 2011 17:28
Jag är fortfarande inte helt klar över hur du tänkt! Kanske lite trögfattad här![:o]
johpohan skrev:

Vad tror ni är en rimlig distans mellan pump och filtermaterial?

I princip 0 om du inte har mattan dikt mot insuget.
Med den givna flödet hur pass långt in bör glasskivan placeras, sådan att filtret hinner med pumparna?

Det du måste räkna på är flödet per cm2 genom filtermattan.
längden på glasskivan är tänkt att vara 40 cm, låter det rimligt?
Gärna en kommentar kring lösningen och vad ni anser om den!?[:o]

Samma som ovan.
Har du funderat på ett Hamburger filter? Det kan knapt bli enklare!
Skall du ha båda pumpskallarna i filtret? Vilken typ har du tänkt använda?
#10 - 12 januari 2011 17:33
åheim skrev:
Ja ok! jag skulle nog köra en glasskiva hela vägen med borrade hål för 2 raster och sen silicona dit smala lister som stoppar mattorna från att flytta sig (jag skulle välja att köra 2st 10cm grov matta ppi 10 och fylla med biobollar före mattorna sen dölja hela filtret med solfilm!

Kolla det här karet, det filtret ser kanon ut!
" target="_blank">

Smala lister i stället för nät låter klokt! Jag gillar inte fillterkammare som går mot framrutan. Men det är tycke och smak!
#11 - 12 januari 2011 17:38
bossep skrev:
Jag gillar inte fillterkammare som går mot framrutan. Men det är tycke och smak!
Nää jag förstår att många kan tycka så men jag tycker att om man täcker den delen med solfilm så att det blir en box som liksom inte hör till karet riktigt utan blir bara en täckt gavel så gillar jag lösningen!
#12 - 12 januari 2011 17:45
Jag gillar den här ideen!
http://www.janrigter.nl/mattenfilter/mat07_en.gif
Mattan går hela vägen från botten och upp till över ytan.
Det är bara att räkna ut hor stor kurva du behöver. Jag kan hjäpa dig om du vill.
#13 - 12 januari 2011 17:50
bossep skrev:

Det är bara att räkna ut hor stor kurva du behöver. Jag kan hjäpa dig om du vill.

Med andra ord den varianten många butiker kör i de flesta karen. Billiga, effektiva, lättmodifierade och lättservade!
#14 - 12 januari 2011 17:55
bossep skrev:

hamburgerfilter ju....

.
#15 - 12 januari 2011 17:58
Med andra ord den varianten många butiker kör i de flesta karen. Billiga, effektiva, lättmodifierade och lättservade!
och helt... helt... underbara:)
#16 - 12 januari 2011 18:00
Egentligen förstår jag inte varför man köper innerfilter när dessa varianter finns. Lathet lär det inte vara då det i längden är jobbigare så det måste vara att man som modern människa är helt handlingsförlamad när det gäller att göra saker själv.
#17 - 12 januari 2011 18:08
ok....nu kan jag inte hålla mig längre....

man tager 4 st glasrutor, gärna 3mm glas, en av dom med borrat hål.
till ett kar som är 50 högt är det lagom med 36-37 cm långa.
bredd jämt 10 cm (förklaring nedan)
dessa silikonar man ihop så att de blir ett rektangulärt "rör"
eventuellt behöver man staga upp med 4 st små små rostfria vinklar i valda hörn
sedan tager man svart silikon, och brer ut på 2 sidor, och doppar i torr lämplig sand,
ex engelsk sjösten 2mm, rådasand, svart akvariegrus, eller vad man tycker är snyggt.
sedan tager man bilen / bussen / benen till akvariebutiken och köper en filtermatta,
de brukar ha färdiga i 10x10 cm, en sådan brukar vara 50 cm lång.
ta hem den skär av 4 st bitar som blir 5cm var.
tryck ner en i kammaren, eftersom glaset är 10cm, och du har limmat "omlott",
så "kläms" mattan lagom på plats, tryck ner längst ner, sedan tager du och rånar
frugan eller liknande på oanvända hårrullar av plast, kokar dom lite, klipp ner till
kanske 1 cm längder, lägg ett lager på mattan, sedan mer rullar, ny matta, etc etc,
tills du har 4 mattor, ner med pump, koppla på slang för utblås genom det där
förborrade hålet......klart....nästan iaf....

köp nu två rejäla algmagneter, limma fast på två sidor av kammaren,
sedan har du dessa som upphängningsanordning,

eftersom du köpte 50 cm matta, och har kvar 30 cm, så gör du en till
i andra ändan av karet......

summa sumarum,,,,två innerfilter med 4 liters filtermatta, vilket
är 1% av vattenvolymen....vilket är helt OK....samt att du har
det liksidigt i varje hörna.....och de har ju samma sand som botten....eller hur..!?

.
#18 - 12 januari 2011 18:22
Hej,
Räknade lite på ditt filter och kom som jag misstänkte fram till att filterytan blir alldeles för liten i förhållande till pumpkapaciteten för att biologiskt filter vilket jag tror du vill ha.
I så fall skall du köra mellan 400 och 800 l/tim genom filtret och resten enbart för cirkulation.
Du kan nog öka flödet lite om du använder exempelvis biobollar eller skumkuber men då fungerar din filtermatta bara som mekaniskt filter.
Jag skull göra så här: En filtermatta som är 50X35 ungefär och innanför den en pump på runt 600 l/tim.
Sedan en pump som ger resten av det flöde du vill ha 1 200 l/tim med matta endast för mekanisk filtrering.
#19 - 12 januari 2011 18:38
Bosse: menar du att nitrifieringen mår dåligt av högt flöde genom mattan och inte funkar biologiskt?
#20 - 12 januari 2011 18:44
#21 - 12 januari 2011 19:01
#22 - 12 januari 2011 19:06
Totalt OT men Bossep, nu kommer jag se dig som Tony the Tiger....

#23 - 12 januari 2011 19:08
åheim skrev:
Bosse: menar du att nitrifieringen mår dåligt av högt flöde genom mattan och inte funkar biologiskt?

Ja, bakterierna får svårt att klamra sig fast över 10 cm/min i pluggflöde som man får genom en filtermatta. En fristående kub eller cylinder är faktiskt bäst i det här fallet då maximerar man ytan. Varför fungerar då biobollar och skum kuber? Jo mycket av vattnet rusar förbi dessa. Samma gäller för fluidized filter men dessa är duktigt mer effektiva pga. den stora filterytan. Det hela är 2 helt olika koncept!
#24 - 12 januari 2011 19:09
Totalt OT men Bossep, nu kommer jag se dig som Tony the Tiger....

Skrattar men fattar inte vad du menar (torr och halvsenil gubbe!)
#25 - 12 januari 2011 19:14
bossep skrev:
Ja, bakterierna får svårt att klamra sig fast över 10 cm/min i pluggflöde som man får genom en filtermatta. En fristående kub eller cylinder är faktiskt bäst i det här fallet då maximerar man ytan. Varför fungerar då biobollar och skum kuber? Jo mycket av vattnet rusar förbi dessa. Samma gäller för fluidized filter men dessa är duktigt mer effektiva pga. den stora filterytan. Det hela är 2 helt olika koncept!

Intressant då jag efter vad jag läst nästan börjat tro att det är en total myt. Dock så lär filtermattkuber ha fördelen att är flödet för stort längst ut är det ett lagom flöde lite längre in.
bossep skrev:
Skrattar men fattar inte vad du menar (torr och halvsenil gubbe!)

"Det är grejt!"
Lyssna på Tonys slutfras i alla reklamer. ;)
#26 - 12 januari 2011 19:20
Hej,

Räknade lite på ditt filter och kom som jag misstänkte fram till att filterytan blir alldeles för liten i förhållande till pumpkapaciteten för att biologiskt filter vilket jag tror du vill ha.

I så fall skall du köra mellan 400 och 800 l/tim genom filtret och resten enbart för cirkulation.

Du kan nog öka flödet lite om du använder exempelvis biobollar eller skumkuber men då fungerar din filtermatta bara som mekaniskt filter.

Jag skull göra så här: En filtermatta som är 50X35 ungefär och innanför den en pump på runt 600 l/tim.

Sedan en pump som ger resten av det flöde du vill ha 1 200 l/t

Ok! Men som jag förstått det så borde filtrets kapacitet öka/cm^2. Nu vet jag dock inte vilket flöde som är det maximala/cm^2 för ett biologiskt filter. Men låt säga att man använder dubbla filtermattor(med tjockleken 10) som ger följande: 2*10*50=1000cm^2 och fördelar pumpens flöde/cm^2 enligt följande: 1800/1000=1.8 l/h och cm^2. Nu kan jag vara helt ute och cykla med min ekvation:p

Annars låter inte ditt förslag helt tokigt heller för den delen:)

ang. hamburgerfilter, blir inte dessa svårare att gömma? Jag tänkte nämligen göra en egen bakgrund som jag döljer filterkammaren med.
#27 - 12 januari 2011 19:21
Nu ser jag att jag skriver på tok för långsamt:)
#28 - 12 januari 2011 19:28
bossep skrev:

hmmmm.....

vilket skulle i princip innebära (om jag fattar / räknar rätt) att i två av mina nuvarande kar inte ha
någon sorts process alls med den cirkulationen jag har.....

vilket i sin tur skulle innebära att nititen skulle komma som ett brev på posten....

men det gör den inte....iaf mår fiskar bra och tetras dropptest visar noll....

alltså måste jag ha en process någon annanstans,,,,

enda stället det skulle vara på är i gruset.....

vilket i sin tur skulle innebära att man aldrig behöver ett filter...bara cirk...

hmmm.........jag tvivlar lite.....

.
#29 - 12 januari 2011 19:38
johpohan skrev:
Ok! Men som jag förstått det så borde filtrets kapacitet öka/cm^2. Nu vet jag dock inte vilket flöde som är det maximala/cm^2 för ett biologiskt filter. Men låt säga att man använder dubbla filtermattor(med tjockleken 10) som ger följande: 2*10*50=1000cm^2 och fördelar pumpens flöde/cm^2 enligt följande: 1800/1000=1.8 l/h och cm^2. Nu kan jag vara helt ute och cykla med min ekvation:p

Annars låter inte ditt förslag helt tokigt heller för den delen:)

Ja du är nog ute och cyklar lite! Det här är inte helt lätt och man tänker ofta lite fel. Detta är också orsaken till att detta med filter hela tiden utvecklas i nya banor.
Var du gick fel var bland cm2 och cm3. Det första är yta och det andra är volym. När man räknar flödes hastighet är det volym och yta som gäller. Större volym genom samma yta = ökad hastighet och tvärs om.
Enligt alla kloka gubbar inom filter teknik säger man att bakterierna klarar upp till 30 cm/min sedan letar dom på något mindre stormigt ställe. Jag brukar räkna med 5 -10 cm/min då hastigheten kommer att öka inne i mitt filtersubstrat eftersom kanalerna blir mindre och substratet tar plats.
Tjockleken HAR betydelse men det är normalt de första 1 – 2 cm i en matta som är effektivt sedan går syre nivåerna ned för mycket.
ang. hamburgerfilter, blir inte dessa svårare att gömma? Jag tänkte nämligen göra en egen bakgrund som jag döljer filterkammaren med.
Det är därför jag HATAR den blå skrikiga färgen! Det blir snabbt ett mörkare lager på dom men i alla fall.
Men man kan ju alltid gömma dom bakom slimline eler dyligt men då blir det andra problem. ett annat problem är rengöring. dom väger en hel del när dom är fulla med vatten.
#30 - 12 januari 2011 19:41
Den finns att köpa i svart. ;)
#31 - 12 januari 2011 19:49
Kensa skrev:
hmmmm.....

vilket skulle i princip innebära (om jag fattar / räknar rätt) att i två av mina nuvarande kar inte ha

vilket i sin tur skulle innebära att nititen skulle komma som ett brev på posten....

vilket i sin tur skulle innebära att man aldrig behöver ett filter...bara cirk...

.

Jag håller med dig en del här! Varför fungerar moderna hög-hastighetsfilter! Jag kör för att testa 5 ggr akvarievolymen genom botten och det fungerar fint. Men jag tror det hade fungerat bättre eller lika bra med 2 ggr. Gillar för övrigt att du I fråga sätter vad jag skriver! På det viset måste man tänka till och man lär sig något!
Återkommer ….
#32 - 12 januari 2011 20:31
Hehe misstänkte det:) Men det lutar åt att fundera lite till innan jag bestämmer mig! Jag får tacka så mycket för samtliga svar och dess engagemang, uppskattas mycket! Kommer återkomma längre fram, dyker säkert upp fler frågor då! Men nu ska jag läsa på och begrunda:d
//Johan
#33 - 12 januari 2011 20:55
Kensa skrev:
hmmmm.....

.

Filter, akvarier och bakterier.
Först måste vi känna till en del fakta. Vissa av dessa ”vet vi” bara och vissa kan man kanske läsa sig till men här är några.
Bakterier är små och ofta många.
I ett väl fungerande akvarium förbrukar bakterier mycket mer syre en vad fiskarna gör.
Bakterier finns inte bara i filtret. Dom finns över allt i akvariet. Ofta fungerar filtret som en ”bakteriefabrik”.
Olika bakterier trivs på olika ställen och kräver olika förhållanden. I ett väl fungerande och balanserat akvarium finns rätt bakterier på rätt ställe.
När man i dagligt tal pratar om ”nyttobakterier” tänker man främst på Nitrifikationsbakterier exempelvis Nitrosomonas som omvandlar Kväve i form av Ammonium till Nitrit och Nitrobacter som omvandlar Nitrit till Nitrat. Båda dessa använder syre i stora mängder. Därför hittar man dessa där syrenivåerna är höga och det finns tillräckligt med näring i form av Kväve av rätt sort.
För att trygga optimal syretillgång har man i ett modärnt akvarium filter och cirkulationspumpar som omsätter vattenvolymen många gånger per timme. Vad man ofta tycks glömma bort är att dessa bakterier inte gillar för hög hastighet på vattnet! De skulle nog föredra att allt var lugnt och syre och kväve blev serverat i alla fall.
Det är allmänt vedertaget att dessa bakterier inte gillar eller klarar en flödeshastighet över 30 cm/minut. Vid värden över det drabbas man av så kallad ”wash-out”, vilket betyder att en mängd bakterier far ut ur filtret. Detta är nödvändigtvis inte fel då dessa bakterier på det viset distribueras ut i resten av akvariet där de fortsätter sitt arbete. Man kan ofta se detta i ett akvarium om man riktar utblåset mot en glasruta eller bakgrund. Då bildas ofta en ring av alger och/eller cyanobakterier som klarar högre vattenhastighet och konkurrerar med bakterierna om näringen.

Sedan tar vi det här med olika substrat och filtermetoder…. om någon är intresserad.

Som du ser har du helt rätt i det du skriver
#34 - 12 januari 2011 21:05
Den finns att köpa i svart. ;)

Ock en del köper kvadratmeter med blått och har kuber av det i stället för fisk i akvariet!
Smaken är som baken, delad!:D
#35 - 12 januari 2011 21:12
Aj, den piken stack till rejält. ;)
Det är faktiskt bara en kvar och för att få upp den måste jag flytta på en sten. :p
#36 - 12 januari 2011 21:18
Aj, den piken stack till rejält. ;)

Det är faktiskt bara en kvar och för att få upp den måste jag flytta på en sten. :p

GAPSKRATTAR! tur det inte är jag som är magsjuk! Men det funkade ju!
#37 - 12 januari 2011 21:20

"Det är grejt!"

Lyssna på Tonys slutfras i alla reklamer. ;)

Ohhh, tittade bara, hade Pink Floyd i örona!
#38 - 12 januari 2011 22:28
bossep skrev:
Ja jag ville bara få bekräftat hur du tänker och jag har läst om detta på en sida av "Dietrich" nånting... där fanns också formler för att räkna ut vilken cirkulation till den mängd och yta av filtermaterial man hade! Hittade sidan och jag vet inte vem som skrivit den men Jan Rigter har översatt den iallafall: http://www.janrigter.nl/mattenfilter/ Det som förbryllar mig är att filtergurun Lasse har en helt annan inställning, han förespråkar en jävla skjuts genom mattan så att gammal biofilm spolas bort och endast en fräsch och tunn biofilm återstår, vem ska jag tro på, tro på, tro på när, när tro på när att är så här....:(;)
#39 - 12 januari 2011 22:59
"Dagar har blivit till år
fast tiden står still i cellens mörka vrå
sitter här för att förstå
att min ideologi är helt fel väg att gå

TRO RÄTT, TRO FEL"
#40 - 12 januari 2011 23:38
åheim skrev:
Ja jag ville bara få bekräftat hur du tänker och jag har läst om detta på en sida av "Dietrich" nånting... där fanns också formler för att räkna ut vilken cirkulation till den mängd och yta av filtermaterial man hade! Hittade sidan och jag vet inte vem som skrivit den men Jan Rigter har översatt den iallafall: http://www.janrigter.nl/mattenfilter/ Det som förbryllar mig är att filtergurun Lasse har en helt annan inställning, han förespråkar en jävla skjuts genom mattan så att gammal biofilm spolas bort och endast en fräsch och tunn biofilm återstår, vem ska jag tro på, tro på, tro på när, när tro på när att är så här....:(;)

Om du lyssnar på vad diverse Gurus som Lasse och Patrik så tror jag att det viktigaste är hela systemet inte att man stirrar sig blind på bara en del.

Mina siffror baserar sig mest på stora aeroba och anaeroba filter och råkar överensstämma med länken du hänvisar till viken är mycket bra tycker jag. Det skiljer sig lite inom detta då inom mitt fält återcirkulering är en lyx man kan bara köra vattnet rätt igenom och då skall man vara rädd om den bakterieflora man har. Detta gäller förståss avloppsrening av olika slag. Dricksvatten rening blir ofta ganska likt ett akvarium men man har inte lyxen att kunna byta vatten eftersom man då arbetar med det vatten som akvarister byter med! Så jag kan naturligt vis vara helt ute och cykla!

Exempelvis kanske man skall ifrågasätta hur bra biologiska filter mattorna är! Som jag tror Lasse säger så täpper gamla döda bakterier till för yngre friska och då måste de gamla bort. Detta får man hjälp med om man inte har linjärt flöde, som i till exempel ett mattenfilter. Därför kan biobollar, kuber och fluidized bed vara mycket bättre. Eftersom man river bort gammal biofilm hela tiden.

Om man nu av olika anledningar vill ha linjärt flöde tycker jag att man skall ha 2 typer av filtermatta. En finporig som man gör ren ofta som mekaniskt filter som man gör ren ofta. Sedan ett grovporigt som biofilter. Då slipper man en massa mulm som tillsammans med döda bakterier bildar filterkaka. Gör man så får man ofta en fin grå biofilm och de döda bakterierna spolas ofta bort med även en låg hastighet på vattnet.

"Dagar har blivit till år

fast tiden står still i cellens mörka vrå

sitter här för att förstå

att min ideologi är helt fel väg att gå

TRO RÄTT, TRO FEL"

Eller ju mer man tror att man vet, ju mer vet man att man inte vet!
#41 - 12 januari 2011 23:44
Intressant, läsning som vanligt och jag suger upp allt som en tvättsvamp. :)

Haha, låttexten är mer symboliserande för dem som sitter i ett hörn och gråter om de blir motbevisade. Det är ett par...
#42 - 13 januari 2011 14:56
Jaha ni era J-klar som ifråga sätter vad jag skriver, skratt
Nu har jag haft en relativt sömnlös natt över hur man förklarar linjära flöden och statiska filter!
Varför det fungerar med ett helsikes blås i fluidized bed osv. Nu skall jag till tandläkaren och hoppas att något smyger sig in i skallen medan man sitter i stolen och är bedövad!

Ärligt sagt TACK för ifrågasättandet det är det som driver saker framåt!

Återkommer
#43 - 14 januari 2011 19:51
Nu har jag tänkt lite och pysslat med lite annat och då hoppade en tanke in i mitt huvud.

Har du sätt Patriks JBF? Patrik är en klurig man och kan massor om filtrering och han kom upp med konceptet av en händelse. Jag är helt med på att nitrifieringsbakterier kan tillgodogöra sig atmosfäriskt syre. Det är därför droppfilter är så effektiva. JBF kan liknas vid ett sådant fast i vatten.

Detta kanske inte är så bra om man är rädd om CO2 i exempelvis ett växtakvarium men luftbubblorna borde fungera bra som ”air stripper” av ammoniak i exempelvis ett växt löst akvarium med högt Ph.

I ditt fall kunde det kanske se ut så här. En burk med filtermatta som ger mekanisk filtrering och eventuellt lite nedbrytning av proteiner. Vilken du skall kunna göra rent enkelt. Sedan en kammare med grova filtermattsbitar och en luftsten under. Sedan en kammare med pumpskallen i. Vill du jag skall rita upp det?

Annons