Filterkammare

#1 - 18 mars 2005 06:24
Jag ska bygga ett plywoodakvarium på ca 600 l och har några frågor.

Räcker det med en filterkammare?

Jag vill dölja filterkammaren för insyn, kan man dölja den helt med en frigolitbakgrund och göra t ex 2 st ganska stora insug (5 cm i diameter)?
#2 - 18 mars 2005 07:41
Räcker det med en filterkammare?

Om den är tillräckligt stor...Ja

Jag vill dölja filterkammaren för insyn, kan man dölja den helt med en frigolitbakgrund och göra t ex 2 st ganska stora insug (5 cm i diameter)?

Om filtermaterialet ligger kloss på insuget utnyttjar du bara en mycket liten del av filtermaterialet. Men om du har fritt vatten mellan insuget och filtermaterialet sprider sig vattnet jämt över materialet och allt utnyttjas.
MVH
Magnus
#3 - 18 mars 2005 17:15
Jag har tänkt göra filterkammaren ungefär 20 cm * 20 cm * höjden på akvariet.

Mellanrummet mellan filtermattan och bakgrunden blir nog ca 3 cm, kan det vara nog?
HazelCR
#4 - 26 september 2005 10:37
Jag sitter och kikar på lite gamla trådar om filterkammare och är nyfiken på om det fungerade bra för dig. Hur tjock matta använder du?
#5 - 26 september 2005 10:39
klipp mattan i kuber/småbitar så får du större area för filtrationen o därmed åt nyttobakterierna
#6 - 26 september 2005 12:43
[QUOTE=rolfhenning]Jag har tänkt göra filterkammaren ungefär 20 cm * 20 cm * höjden på akvariet.

Mellanrummet mellan filtermattan och bakgrunden blir nog ca 3 cm, kan det vara nog?[/QUOTE]

Det låter rätt okey. 20*20*60 = 24 liter. Gissade på att det är ca 60cm i höjd.
HazelCR
#7 - 26 september 2005 13:03
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=rolfhenning]Jag har tänkt göra filterkammaren ungefär 20 cm * 20 cm * höjden på akvariet.

Mellanrummet mellan filtermattan och bakgrunden blir nog ca 3 cm, kan det vara nog?[/QUOTE]

Det låter rätt okey. 20*20*60 = 24 liter. Gissade på att det är ca 60cm i höjd.[/QUOTE]

Jamen rätt okey ...., går det att få till det ännu bättre?
Om enbart 3 cm matta används till väggar, så blir det mycket tomrum iaf. Är det någon nytta med tomrummet? Lite ska det ju vara för att vattnet skall passera i hela mattan. Men går det att förbättra t.ex genom att verkligen försöka packa in mycket matta eller annat filtermaterial eller blir det bara sämre genomströmning?
Jag frågar därför att jag inte vet och att jag har nyligen köpt ett akvarium med ett filterhörn, onödigt stor, tror jag.
#8 - 26 september 2005 13:19
Utnyttja så mycket utrymme det bara går. Blir ju inte sämre om du har för stor filterkammare.
HazelCR
#9 - 26 september 2005 14:20
Det är så att jag köpt på mig ett akvarium, där jag tycker att filterkammaren är väl stor, ca 30x30 cm och sedan 60 cm högt. Lite båge på filtermattan, men det blir förmodligen över 40 liter som tas bort från akvariet. Mycke tomrum blir de´.
#10 - 26 september 2005 16:14
[QUOTE=HazelCR]Det är så att jag köpt på mig ett akvarium, där jag tycker att filterkammaren är väl stor, ca 30x30 cm och sedan 60 cm högt. Lite båge på filtermattan, men det blir förmodligen över 40 liter som tas bort från akvariet. Mycke tomrum blir de´.[/QUOTE]

Du kan inte omorganisera så att du får ner volymen på kammaren lite? Hur ser det ut? har du bild?
#11 - 26 september 2005 16:34
jag har en filterbox i mitt akvarium.. måtten är 30*30*60 då.. och till de har jag 10cm tjock filter matta och det blev rätt så bra men snåla inte med utrymmet i själva boxen.. för de blir du nog bara förbannad på sen.. men sen märkte ja en liten nackdel i själva boxen sen.. vattnet står ju helt still på ytan.. o vattnet i boxen va inte mysig.. men de går o lösa med ett litet ytterfilter med fin filtermatta elle liknande
HazelCR
#12 - 26 september 2005 16:47
[QUOTE=JaXxS]jag har en filterbox i mitt akvarium.. måtten är 30*30*60 då.. och till de har jag 10cm tjock filter matta och det blev rätt så bra men snåla inte med utrymmet i själva boxen.. för de blir du nog bara förbannad på sen.. men sen märkte ja en liten nackdel i själva boxen sen.. vattnet står ju helt still på ytan.. o vattnet i boxen va inte mysig.. men de går o lösa med ett litet ytterfilter med fin filtermatta elle liknande[/QUOTE]

Killen jag köpte akvariet av använde ett innerfilter för att hålla rent inne i kammaren förutom en cirkulationspump. Han var nöjd med konstruktionen. Jag funderar mest på om den måste vara så stor och synas så mycket. Mycket blått blir det.

Gimbo, jag kan plåta och lägga ut på min zoon, men tänk dig en kvartscirkel med radien 30 cm med centrum i ett bakre hörn, då får du drygt 40 liter.
Ingen plåtning ikväll dock. Hockey Brynäs mot Leksand på TV hägrar.
#13 - 26 september 2005 16:54
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=JaXxS]jag har en filterbox i mitt akvarium.. måtten är 30*30*60 då.. och till de har jag 10cm tjock filter matta och det blev rätt så bra men snåla inte med utrymmet i själva boxen.. för de blir du nog bara förbannad på sen.. men sen märkte ja en liten nackdel i själva boxen sen.. vattnet står ju helt still på ytan.. o vattnet i boxen va inte mysig.. men de går o lösa med ett litet ytterfilter med fin filtermatta elle liknande[/QUOTE]

Killen jag köpte akvariet av använde ett innerfilter för att hålla rent inne i kammaren förutom en cirkulationspump. Han var nöjd med konstruktionen. Jag funderar mest på om den måste vara så stor och synas så mycket. Mycket blått blir det.

Gimbo, jag kan plåta och lägga ut på min zoon, men tänk dig en kvartscirkel med radien 30 cm med centrum i ett bakre hörn, då får du drygt 40 liter.
Ingen plåtning ikväll dock. Hockey Brynäs mot Leksand på TV hägrar.[/QUOTE]

Jodå, jag förstår hur det ser ut.
En annan tanke som slog mig var. Kan du inte ta bort kammaren helt och köra ett ytterfilter i stället?
HazelCR
#14 - 26 september 2005 18:33
Jo, det är klart att jag kan. Det är ju så jag brukar ha det. Ett ytterfilter plus ett innerfilter till Malawi.
#15 - 26 september 2005 20:04
[QUOTE=HazelCR]Jo, det är klart att jag kan. Det är ju så jag brukar ha det. Ett ytterfilter plus ett innerfilter till Malawi.[/QUOTE]

För det ser inte riktigt snyggt ut estetiskt med en blå filterkammare. Det är i så fall om man döljer den.
#16 - 26 september 2005 20:08
min har ja döljt med ett mörk hörn plus ett stenrös framför.. mitt akvarium är 2m långt så ja har kunnat göra så.. dels för boxen o sen för ja gillar rovmalar.. o dom gillar ju lite mörker så. om ni vill kan ja lägga upp lite bilder..

[QUOTE=HazelCR][QUOTE=JaXxS]jag har en filterbox i mitt akvarium.. måtten är 30*30*60 då.. och till de har jag 10cm tjock filter matta och det blev rätt så bra men snåla inte med utrymmet i själva boxen.. för de blir du nog bara förbannad på sen.. men sen märkte ja en liten nackdel i själva boxen sen.. vattnet står ju helt still på ytan.. o vattnet i boxen va inte mysig.. men de går o lösa med ett litet ytterfilter med fin filtermatta elle liknande[/QUOTE]

Ingen plåtning ikväll dock. Hockey Brynäs mot Leksand på TV hägrar.[/QUOTE]
#17 - 26 september 2005 20:15
[QUOTE=JaXxS]min har ja döljt med ett mörk hörn plus ett stenrös framför.. mitt akvarium är 2m långt så ja har kunnat göra så.. dels för boxen o sen för ja gillar rovmalar.. o dom gillar ju lite mörker så. om ni vill kan ja lägga upp lite bilder..

Ingen plåtning ikväll dock. Hockey Brynäs mot Leksand på TV hägrar.[/QUOTE][/QUOTE]

Klart man vill se bilder. Det är alltid helskoj!
#18 - 26 september 2005 20:58
hära är lite bilder på min filterbox.. har dock möblerat om sen de här togs

[QUOTE=Gimbo][QUOTE=JaXxS]min har ja döljt med ett mörk hörn plus ett stenrös framför.. mitt akvarium är 2m långt så ja har kunnat göra så.. dels för boxen o sen för ja gillar rovmalar.. o dom gillar ju lite mörker så. om ni vill kan ja lägga upp lite bilder..

Ingen plåtning ikväll dock. Hockey Brynäs mot Leksand på TV hägrar.[/QUOTE][/QUOTE]

Klart man vill se bilder. Det är alltid helskoj![/QUOTE]
#19 - 26 september 2005 21:08
Ser bra ut. Den försvinner hanska lätt i den stora volymen.
#20 - 26 september 2005 21:16
[QUOTE=Gimbo]Ser bra ut. Den försvinner hanska lätt i den stora volymen.[/QUOTE]
mm precis.. sen är min heltäckande lysramp inte klar än så.. med den så blir de ännu mörkare där så de kommer synas ännu mindre sen

Annons