Filterkammare

#1 - 11 januari 2005 12:21
Någon som vet hur man bygger en filterkammare??
Kanske nån bra sida med bygginstruktioner och om hur det är tänkt att det ska fungera.. Filtermaterial etc.
/Per
#3 - 11 januari 2005 13:15
Och med det menar du??
Hittar inget som talar om hur en filterkammare ska byggas eller hur det praktiskt fungerar.
/Per
#4 - 12 januari 2005 08:04
Hittade en halvbra instruktion här http://www.zaphi.com/aqua/artiklar/filterkammare.htm
Men jag fattar inte det där med hur slang och pump ansluts, och hur vattnet är tänkt att gå genom akvariet. Någon som kan förklara??
/Per
#5 - 12 januari 2005 08:24
Här ser du en filterkammare i akvariet längst ned
http://www.zaphi.com/aqua/bilder/galleri/lokal_01.jpg

I framkant på kammaren har han blå filtermatta och bakom finns en cirkulationspump, Powerhead exempelvis. Från utblåset på pumpen fäster du ett rör som går igenom filtermattan (du gör alltså ett hål i mattan). Zaphi använde ett grönt rör som syns på bilden. Hoppas du förstår hur jag menar.
#6 - 12 januari 2005 08:29
meningen är då att utrymmet bakom filtret sätter man då pumpen och drar en slang från utblåset genom filtret ut i akvariet, och allt vatten som ska pumpas åker igenom filtret ???
/Per
#7 - 12 januari 2005 09:57
Just så.
#8 - 22 januari 2005 18:29
[QUOTE=Henreb]Här ser du en filterkammare i akvariet längst ned

I framkant på kammaren har han blå filtermatta och bakom finns en cirkulationspump, Powerhead exempelvis. Från utblåset på pumpen fäster du ett rör som går igenom filtermattan (du gör alltså ett hål i mattan). Zaphi använde ett grönt rör som syns på bilden. Hoppas du förstår hur jag menar.[/QUOTE]
Halvbra? Det var oförskämt ;-)
HazelCR
#9 - 26 september 2005 10:55
[QUOTE=Zaphi][QUOTE=Henreb]Här ser du en filterkammare i akvariet längst ned

I framkant på kammaren har han blå filtermatta och bakom finns en cirkulationspump, Powerhead exempelvis. Från utblåset på pumpen fäster du ett rör som går igenom filtermattan (du gör alltså ett hål i mattan). Zaphi använde ett grönt rör som syns på bilden. Hoppas du förstår hur jag menar.[/QUOTE]
Halvbra? Det var oförskämt ;-)[/QUOTE]

Halvbra kanske därför att det finns fler frågor att ställa, än vad din sida ger svar på. :)
Hur tjock matta är lagom?
Hur stor skall filterkammaren vara, i förhållande till akvariet?
Vinner man något genom att kombinera ppi-matta och t.ex. biobollar?
Om det blir väl blått i akvariet, hur skall man tackla det?
Är det någon ide att försöka ha någon kräfta eller räka boende i filterkammaren?
Till sist, ni som har filterkammare, är ni nöjda?
#10 - 26 september 2005 11:10
Jag var inte alls nöjd med min filterkammare så jag har bytt nu men det beror ju på vad man har i akvariet i övrigt.
Jag rekomenderar det inte om man har tänkt att ha mycket växter/växtakvarium för då slammar det igen på en vecka..
HazelCR
#11 - 26 september 2005 11:13
Jag kör med malawi, så några mängder med växter är det inte fråga om.
Det är många som startar trådar om filterhörn eller filterkammare, men få som trådar slutar med någon reflektion om det fungerade bra eller dåligt.
#12 - 26 september 2005 19:19
Hej!

Du ska ha minst 2 liter filtermatta per 100 liter vattenvolym, gärna mer. Sen behöver du inte ha mer plats bakom än pumpen får plats.

Du vinner nog inte så mycket på att kombinera med biobollar pga vattnet kanske inte strömmar genom dom.

5 cm tjock matta brukar vara lagom, jämför även med min litersrekomendation.

Det blir blått! men den brukar bli brun ganska snabbt, fast det syns tydligt vad det är ändå.

En kille planterade växter i mattan direkt, nåt gräsliknande, jag har glömt vem.

Räkor eller inte, du kan ha filterkammaren som en liten avdelare om du tycker det är kul, men se till att räkorna inte sugs in i pumpen.

Urban
HazelCR
#13 - 27 september 2005 03:23
8,5 liter filtermatta, 3 cm tjock, till ett 540 plus ett innerfilter inuti filterkammaren förutom cirkulationspumpen, så har akvariet fungerat. Det kommer i närheten av 2 liter per 100 liter.
(Tidigare använde han en 3 cm matta till, men av någon anledning skippade han den.)

Biobollarn flyter iaf de jag har. Det är ett problem i sig. Min fundering är om filtret skulle fungera bättre om jag kunde få till en biobollsvägg, en boll tjock, på insidan av filtermattan.

På något sätt får jag försöka dölja allt det blå, men det blir nog med vallisnerior.

Räkor eller kräftor har jag ingen pejl på alls. Vilka skulle kunna leva och föröka sig och må gott i en ca 40 liters filterkammare med malawivatten?
#14 - 27 september 2005 05:00
Har haft problem när det är dags att rengöra filtermattan i akvariet, det blir ju otroligt mycket grums som kommer ut i akvariet om man försöker att lyfta upp den. Har försökt att slamsuga rent filtermattan i akvariet först med dåligt resultat = mycket skit i akvariet. Har nu en ful 2252:a i burken, inte snyggt men effektivt.
#15 - 27 september 2005 05:07
[QUOTE=HazelCR]
På något sätt får jag försöka dölja allt det blå, men det blir nog med vallisnerior.[/QUOTE]
...eller som jag gjorde, kolla här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=76285&gid=239365
#16 - 27 september 2005 20:48
Hej!

"det blir ju otroligt mycket grums som kommer ut i akvariet om man försöker att lyfta upp den."

ett välkänt fenomen även för oss som har innerfilter. Nån kom med lösningen att smyga på en plastpåse på filtret innan man lyfter det ur karet. går kanske att hitta på nåt liknande till en filtermatta?

Biobollar?
det får vara riktigt hög kvalitet på biobollarna om dom ska kunna konkurera med ppi10 matta som bra biologiskt filter. man får upp i duplas minikaskad, typ. för ca 200 kr per liter.

jag skrev en liten utredning om filtermassa för ett tag sen om pris/effekt:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=79442

Urban
#17 - 27 september 2005 20:50
Hej!

hanks lösning är ju lysande!

Urban
HazelCR
#18 - 28 september 2005 03:48
Jag gillar också Hanks lösning. Tyvärr för min del måste jag isåfall riva ut den befintliga filterkammaren och bygga helt nytt. Jag har bestämt mig för att testa filterkammaren som finns, sedan får vi se om jag tänker om.

Hank: Det blir inga skithögar kvar intill filterglaset eller så, letar sig allt eller iaf tillräckligt mycket till filtermassan?

Komplettera med biobollar är bara en undring som kommer sig av att den befintliga filterkammaren är så stor med mycket tomrum och sedan har jag mer än 10 liter biobollar liggande, men de är av den enklare billigare sorten.

Tack för alla svar. Nu har jag fått förslag, så att jag kan experimentera själv utan att göra alltför stora missstag, hoppas jag. /Gunnar

Annons