Filtergegga

#1 - 16 oktober 2005 10:43
Hejsan :)

Är snart pg att sätta igång mitt 530 och har en liten fråga..

Hur länge överlever bakterierna efter man vridit ur filtert över torven ?

Kan det stå en tid utan vatten medans man väntar in växter eller måste man fixa allt på en gg ?

MVH Jimmy
#2 - 16 oktober 2005 11:37
Filterbakterie dör utan syresatt rinnande vatten !!

Alltså är inte karet igång el. pumpen då typ så kolar bakterierna av.
#3 - 16 oktober 2005 15:06
Varför vänta in växter?? Det är väl bara att köra igång karet och stoppa i växterna när de kommer?
MVH
Magnus
Bilagor:
#4 - 16 oktober 2005 17:47
[QUOTE=Tropfrog]Varför vänta in växter?? Det är väl bara att köra igång karet och stoppa i växterna när de kommer?
MVH
Magnus[/QUOTE]

Hmm har faktiskt inte tänkt alls på det ..
Har fått för mig att man ska börja med att plantera tjockt med växter från början för att undvika problem..

Som det är så behöver jag rengöra ca 20 säckar flourite vilket ska vara ett rent helvete,, och det hadde verkligen underlättat att få det i karet då det tar en jäkla plats i min lilla lägenhet.
Kan iofs rengöra det o stoppa ner det i tunnor så länge så sliper jag det jobbet när det är dax för att fixa till karet me växter..

MVH Jimmy
#5 - 16 oktober 2005 17:55
Bara hälla i allt grus i akvariet och göra rent det där??
En slang i och en ur sen bara köra så o röra om i gruset
tills det är skapligt rent
#6 - 16 oktober 2005 20:20
[QUOTE=Krulle]Bara hälla i allt grus i akvariet och göra rent det där??
En slang i och en ur sen bara köra så o röra om i gruset
tills det är skapligt rent[/QUOTE]

140 kg ?

Flourite skall vara extremt skitigt så den chansen tar jag inte och jag skall ha torv samt jord i bottnen så det är nog ingen god ide alls.

MVH Jimmy
#7 - 16 oktober 2005 20:29
Jag skulle rigga akvariumet med filter och ca 20% vatten från början.

Inte för mycket vatten för att underlätta plantering när växterna kommer. Men vatten så att filter kan behålla bakterierna samt att de kommer i ut i vattnet och kan etablera sig i botten och likande.

Annons