Filterfunderingar

#1 - 17 december 2009 23:34
Har ett Fluval innerfilter (ngt underdimensinerat, pga akvariebyte i komb. med ansträngd ekonomi...) i mitt 222 l kar. Det har en vanlig rätt liten och ynklig skumfilterpatron.

Är det någon vits att slänga den o fylla kammaren med typ makaroner, lavasten eller nåt annat med mer boyta på? Eller blir karet igenslammat då? Eller är det meningslöst för att jag ändå måste skölja ur det för ofta eftersom det är så litet eller vad...?

Upplys mig kära akvarister!:D

(Och ja, jag vet att ytterfilter är överlägset allt jag kan stoppa i akvariet, men jag kan inte köpa det nu.)
#2 - 18 december 2009 20:43
fluval har väl ganska små filterkammare så om det är en fluval 4+ du har kanske du kan fundera på att byta ut hela botten mot en stor skumpatron på en stump elrör för maximal filtervolym.
Personligen vill jag alltid ha minst 6-10ggr volymen i cirkulation så varför inte sälja ditt fluval och köpa en rejäl (noname) pump på ebay för samma pengar, sen på med ett elrör och lite filtermatta :)
#3 - 18 december 2009 22:59
Jag har tänkt tanken faktiskt, men tänkte att det blir så j-a fult...:p

Inte för att plasthöljet är så vansinnigt snyggt det heller men....

Jag får fundera lite. (Vet vad jag vill köpa nytt om jag plötsligt hittar 1300 kr i en jackficka eller så.)

Törs man köpa beg. pumpar alltså?
#4 - 19 december 2009 09:13
Om en sån modifiering blir ful är det för att filtermattan inte skurits jämnt ;)
har själv ett sånt filter och tycker det ser minst lika bra ut som orginal höljet, gäller bara att vara stadig med kniven och ha en bra vass kniv.
Varför skulle du köpa en begagnad pump? jag förslår att kolla på e-bay där 99% av alla pumpar som säljs är nya och ofta säljs med väldigt få mellanhänder från nån asiatisk fabrik så du får en ny pump av okänt märke riktigt billigt.
#5 - 19 december 2009 19:23
Tja, kanske tar och omvärderar det där med vad som är snyggt och inte.:p

Jaha, jag tänker automatiskt beg. när någon säger e-bay eller Tradera el likn platser, men det säljs ju massor av fabriksnya grejer där, det har du ju rätt i!

Någon som har erfarenhet av Fluvals U-serie förresten? "Hittade" den just. Bra? Dålig?
#6 - 19 december 2009 19:44
Förklara vänligen för mig vad det där "en stor skumpatron på en stump elrör för maximal filtervolym" innebär?

Vill gärna maximera min filtervolym om det är möjligt, och utseendet spelar mindre roll eftersom min pump sitter dold bakom inredningen.
#7 - 19 december 2009 21:07
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75
En bit ner där ser du skiss på hur det kan se ut, skissen visar nästan obefintligt filter dock, tänk dig en filterklump lika tjock som pumpen istället.
Bilagor:
#8 - 20 december 2009 10:42
danne0301 skrev:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75

En bit ner där ser du skiss på hur det kan se ut, skissen visar nästan obefintligt filter dock, tänk dig en filterklump lika tjock som pumpen istället.

- Man tar alltså en bit filtermaterial o penetrerar den med ett borrat silrör?
Är det så enkelt? Inget ytterhölje eller liknande?

Jag har ganska bra utrymme avsatt i bakgrunden för pumpen, vilket då skulle innebära att jag kan ta ett rejält stort filtermaterial sålänge det får plats i utrymmet alltså?
#9 - 20 december 2009 10:46
precis så ja
#10 - 20 december 2009 13:09
perfetto skrev:
- Man tar alltså en bit filtermaterial o penetrerar den med ett borrat silrör?

Är det så enkelt? Inget ytterhölje eller liknande?

Jag har ganska bra utrymme avsatt i bakgrunden för pumpen, vilket då skulle innebära att jag kan ta ett rejält stort filtermaterial sålänge det får plats i utrymmet alltså?

nån cm rent runt hela filtermaterialet bara för maximalt flöde :)
#11 - 20 december 2009 16:01
Fuzzop skrev:
nån cm rent runt hela filtermaterialet bara för maximalt flöde

- Nu är jag väl lite glöggrumlad igen, men hur menar du med någon centimeter runt filtermaterialet nu? Menar du fritt utrymme på någon cm mellan filtret och omgivande väggar?
#12 - 20 december 2009 18:58
perfetto skrev:
- Nu är jag väl lite glöggrumlad igen, men hur menar du med någon centimeter runt filtermaterialet nu? Menar du fritt utrymme på någon cm mellan filtret och omgivande väggar?

Helt precis, ska du ha den bakom en bakgrund så ha mellanrum så det inte blir snabbt igensatt sen kan du kasta ner klippta filterkuber eller biobollar innan för mera rening.
#13 - 21 december 2009 09:03
VAR kan man köpa sådant filter/filtermassa någonstans?
Jag har kollat på Bauhaus, deras byggavdelning och deras trädgårdsavdelning där de har bl.a material för utomhusdammar. De har inget sånt här.
Bilagor:
#14 - 21 december 2009 09:24
välsorterade djuraffärer borde ha detta hemma så man kan köpa en lagom stor bit annars får du kolla nätbutikerna som denna

http://www.pwss.nu/product.php?productid=553&cat=888&page=1

men den mattan är onödigt stor så möjligen om du vill kunna klippa bitar att lägga bakom bakgrunden oxå så räcker den till det med.
#15 - 21 december 2009 13:23
Jag ska ner till Guldfisken Zoo här om några timmar, då jag såg på deras hemsida att de har ett bra urval av filter till vettiga priser.

Men min undran är - hur kommer det sig att inte alla väljer att köpa ett vettigt pumphuvud o göra sina egna filter med mycket större filtermassa och därmed rimligen effektivare rening av vattnet? Jag menar..varför nöja sig med de små filtren i ett färdigt, komplett innefilter om man kan få ett så mycket större och billigare? Har jag missat nåt på vägen här? : )
#16 - 21 december 2009 13:35
är väl inte alla som känner sig bekväma att hantera en borrmaskin eller som tycker det är värt besväret att leta reda på alla delar och föredrar färdiga lösningar som funkar hyggligt framför en stunds eget knåpande med bättre resultat.
inte alla pumphuvud heller som ett el-rör passar direkt på och då känns det för krångligt att få ihop för många :)

sen finns det en del färdiga filter där filtermaterialet faktiskt är ganska välanpassat efter pumpen och som är så pass billiga att ett eget bygge känns onödigt
#17 - 21 december 2009 13:39
Sen är det inte alla som vet att lösningen med ett egenhändigt tillverkat filter finns. Det är ju trots allt långt ifrån alla som äger ett akvarium som har koll på zoopet eller andra liknande forum.
#18 - 22 december 2009 07:30
Yoink skrev:
Sen är det inte alla som vet att lösningen med ett egenhändigt tillverkat filter finns. Det är ju trots allt långt ifrån alla som äger ett akvarium som har koll på zoopet eller andra liknande forum.

- Naturligtvis, men jag tänkte nu på de som frekventerar Zoopet då. Det är ju ändå bara de som kan läsa vad jag skriver här : )
#19 - 22 december 2009 13:01
Igår var jag o införskaffade en STOR filtermattebit. Den är 10 cm tjock och jag tänkte bygga en pump med sådär 8 liters filtervolym av den (vad som får plats i utrymmet för pumpen inbyggd i bakgrunden).
Finns intresse här så lägger jag ut bilder på tillvägagångssättet.
#20 - 22 december 2009 14:22
Kapar tråden lite...

Hur bra är Juwels filter? Tycker att det är rätt mycket volym i de jämfört med andra filtertyper.
#21 - 22 december 2009 14:23
perfetto skrev:

Ja gör det. Intresse finns! :)
#22 - 22 december 2009 14:49
perfetto skrev:
Igår var jag o införskaffade en STOR filtermattebit. Den är 10 cm tjock och jag tänkte bygga en pump med sådär 8 liters filtervolym av den (vad som får plats i utrymmet för pumpen inbyggd i bakgrunden).

jo fixa lite bilder och gör gärna en uppföljning efter nån månad när du sett det igång ett tag :)
#23 - 22 december 2009 18:00
perfetto skrev:

hur kommer det sig att inte alla väljer att köpa ett vettigt pumphuvud o göra sina egna filter med mycket större filtermassa och därmed rimligen effektivare rening av vattnet? Jag menar..varför nöja sig med de små filtren i ett färdigt, komplett innefilter om man kan få ett så mycket större och billigare? Har jag missat nåt på vägen här? : )
Ja det är en gåta för mig med:d men jag antar att många inte har en aning om möjligheterna:)

Annons