Filterfrågor

#1 - 10 maj 2007 21:24
Jag har ett 375 liters med ett Fluval 303 filter.
Fråga 1: Om jag ska få filtret att funka måste det tömmas helt på vatten, sen öppna avg kran sen ing kran, då fylls filtret med vatten och när det är fullt kan jag starta det. Sen skaka utav helvete för att få ut all luft som e kvar.
Men hur gör jag då när jag ska rengöra / byta vadden i filtret, har hört att man sabbar bakteriefloran om filtret är avstängt. Dör bakterierna när man tömmer filtret på vatten eller stannar bakterierna kvar i de 2 andra "kassetterna" i filtret ?
Jag kan inte öppna filtret, stänga det igen och starta det.

Fråga 2: Det verkar vara väldigt strömt i vattnet , ska kranarna på ingående/utgående vara helt öppna ? :confused:
#2 - 11 maj 2007 05:30
1. bakterierna dör inte på direkten, långt ifrån(dock aldrig testat, men två-tre timmars strömavbrott har jag klarat av) har dock aldrig fått problem efter att ha tömt mitt filter på geggamojja.
sålänge filtermaterialet inte torkar ut så klarar sig nog bakterierna ett bra tag.
#3 - 11 maj 2007 05:31
Hej.
Fluval 303 är den gamla modellen tror jag.
För att tömma filtret på luft så öppna ing kran först o sen utgående.
Men starta inte motorn.
Se till att utblåset är över vatten ytan.
Finns det luft kvar i filtret när du stoppar i kontakten så lär det skramla lite innan filtret tryckt undan all luft.
Du kommer inte på den korta tid att sabba någon bakterie flora när du ska rengöra filtermassan.(inte som påverkar akvariet i nämnvärd grad).
Rengör dock bara det som sitter som förfilter.
Tror att du kan testa dig fram.
Om du tycker att det är strömt så testa att strypa ing/utg men kolla risk finns att du får in för mycket vatten och pumpen inte hinner med.
Eller också så testar du att ha fullt öppet på utg och stryper ing.
#4 - 11 maj 2007 06:49
en sak jag märkt med mitt eheim 2213 är att man inte ska skaka lös luft när den väl börjat pumpa vatten, impellern verkar inte klara att flytta på alltför mycket luft åt gången, och man måste dra ur kontakten för att luften ska kunna smita förbi impellern. bättre då att låta den vara när den väl kommit igång så blir det fart på den efter ett tag.
#5 - 11 maj 2007 22:05
filterfrågor

Tackar, får helt enkelt pröva mig fram
#6 - 12 maj 2007 20:31
OBS!!! Stryp aldrig en magnetrotorpump på sugsidan alltid på trycksidam. Felaktig strypning gör att pumpen kaviterar och slits/fördärvas onödigt fort.

När du tvättar ditt filter så stänger du bägge kranarna, kopplar bort filtret och gör det du skall, tömmer utblåsslangen tills det inte kommer mer vatten, kopplar dit filtret, öppnar insugsventilen, väntar, stoppar i kontakten.
MVH
Magnus
#7 - 13 maj 2007 11:19
tack för tipset,
skall testa i kväll, dags att byta vatten ändå.
#8 - 13 maj 2007 19:38
Tvätta aldrig filter sammtidigt som vattenbyte. Tvätta aldrig filter regelbundet, tvätta vid behov.
MVH
Magnus

Annons