Filterfråga vid sjukdom

#1 - 26 september 2011 13:10
Med risk för att skriva i fel forum, undrar jag om någon kan hjälpa mig med en filterfråga. Jag behandlar mitt akvarium för vita pricksjukan med Easy Life´s Anti Spot. I bruksanvisningen stod det att man ska "ta bort aktivt kol, syntetiskt harts och eventuella andra absorberande material ur filtret". Problemet är, pinsamt nog, att jag inte vet vad som är vad i filtret. Det är ett Quick Filter (Extra Large),och på kartongen står det 2 Bluesponge, 2 Carbonsponge & Lifesponge B. Min fråga är då; ska jag ta ut alla filter under behandlingen, eller ska något sitta kvar, eller ska rent utav alla sitta kvar?? Antar att detta är en dum fråga för erfarna akvarister, men som nybörjare måste jag ju fråga, annars lär jag mig inget!
#2 - 26 september 2011 16:11
carbon är kol, så den ska du ta bort, en lifesponge har jag inte en susning om vad det är..

det kolet gör är att det binder upp skadliga ämnen typ gifter, kemikalier och medicin-rester.. jag tyceker personligen att det är slöseri att köra med kol då det måste bytas ut var 4-6e vecka, annars kan det släppa ifrån sig det som sugits upp istället.. visst, skulle jag spilla en flaska klorin skulle jag ju tacka alla gudar man nu kan tänkas tro på om jag hade några liter aktivt kol till hands men annars nej..

bluesponge känns som att det ska motsvara filtermatta? lifesponge borde då rimligtvis vara någon form av mekanisk filtrering?

well.. nevermind.. ut med kolet och mata sparsamt.. upp med tempen till 30 grader men se till att fiskarna får tillräckligt med syre.. som nybörjare kan jag tänka mig att angreppet gick rätt långt innan du upptäckte det så det kanske kan vara vettigt att salta mot infektioner beroende på vilka fiskar du har? 1dl salt per 100L vatten..
#3 - 26 september 2011 16:25
Hej och tack för ditt svar!
Jag hade tur och upptäckte det snabbt, så vad jag kan se är bara en fisk angripen (än så länge). Jag tror (med betoning på tror) att Lifesponge B är någon slags keramisk svamp, men de blåa motsvarar säkert en filtermatta som du sa. De sitter överst i filtret och "tar" större delen av skräpet. Undrar bara om de andra svamparna (förutom kolet) ska räknas till "absorberande material"?
För övrigt har jag höjt tempen och matar väldigt sparsamt :)
#4 - 26 september 2011 16:34
mm, det borde ju stämma bra..

ta du bort kolet så ska det bli bra! tar du bort resten tar du också bort nyttobakterierna som bryter ner de skadliga ämnena i ditt kar (bla ruttnande mat och avföring) och då får du problem med vattenkvaliteten och det är det sista en försvagad fisk behöver.. medicinen kan i vissa fall försvaga bakteriebeståndet i filtret men bättre med lite bakterier än inga..

Annons