Filterfråga

#1 - 5 mars 2009 11:55
Jag har en cirkulationspump från [COLOR=#800080]Aquarium Systems [/COLOR]tror den heter Maxi-Jet PH 600. Till det har jag ett filter som är rätt sunkigt. Plasten är sprucken och gammalt. Vad ska jag köpa om jag ska ha ett nytt filter på pumpen? Vilka passar? Har kollat i djuraffärer men hittar inget som verkar passa. Eller ska jag köpa en helt nytt system?

Jag ska ha det till ett 115l akvarium med mycke växter och lite fisk. Vilken fisk vet jag dock inte än.

MVH
Micke
#2 - 5 mars 2009 12:05
halloj! du kan köpa vanligt elektrikerrör som kapar till 20cm sen borrar massa hål i den, täpper till botten och trär på en filtermatta typ 10 x 10 x 20cm! om röret inte passar på insuget så värmer änden på röret med en cigarett tändare och pressar på den bara och filtermattan klipper eller skär ett kryss ner i mattan så du kan få ner röret i den!

Vill du ha en snyggare lösning rekommederar jag en fluval U3 som jag anser är ett av det bästa innerfiltren på marknaden!
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-3-p-7213?osCsid=b050efd66a75832011bfbe68548c366e
#3 - 5 mars 2009 13:48
åheims lösning med ett elektrikerrör är den bästa lösningen, om röret passar väldigt dåligt kan en vanlig plastslang i lagom diameter användas, sen kan man köpa filtermaterial till en aquael fan3+ och dom är svarta så gör du inte röret längre än nödvändigt och trär på en svart filtermatta blir det riktigt snyggt ;)

Annons