Filterfråga

#1 - 13 januari 2009 03:11
Ska man koppla en luftpump eller pumphuvud till detta filter ?

http://www.zoopalatset.com/cataloge/product_info.php?cPath=24_25_30&products_id=70

Mvh

/Markus
#2 - 13 januari 2009 05:38
En luftpump och slangen från denna sätter du i det lilla klena röret.
#3 - 13 januari 2009 11:21
Då måste man koppla en jäkligt kraftig luftpump för att det ska bli bra sug eller?
#4 - 13 januari 2009 11:37
Den ska inte suga utan blåsa, och av vaccumet som blir i det lite större röret då luftbubblan rör sig uppåt dras vatten med genom filterkuddarna.
Hoppas att du hängde med där;)...
#5 - 14 januari 2009 00:48
det var jag som var hemma hos herr liljeros och skrev.."sug/drag/ osv osv"

Måste det inte vara en ganska kraftigt luftpump? på c:a hur måga liter?
#6 - 14 januari 2009 02:35
Satsa på en tyst eheim, kostar lite mer men du har ställbar kapacitet samt en uthärdlig ljudnivå..

Köpte en stellar S 20 som drev mig till tillräckligt vansinne för att borra hål i väggen till sovrumet där grabbens räk och snäckburk står mitt i natten och dra 6 meter CO2 slang till vardagsrummet där jag hängde den lilla hysteriska stellar pumpen inne i möbeln till papegojträsket, sen kunde man somna..

Eheim 100
Eheim 200
Bilagor:
#7 - 14 januari 2009 03:27
Gaffel skrev:
Satsa på en tyst eheim, kostar lite mer men du har ställbar kapacitet samt en uthärdlig ljudnivå..

Köpte en stellar S 20 som drev mig till tillräckligt vansinne för att borra hål i väggen till sovrumet där grabbens räk och snäckburk står mitt i natten och dra 6 meter CO2 slang till vardagsrummet där jag hängde den lilla hysteriska stellar pumpen inne i möbeln till papegojträsket, sen kunde man somna..

Eheim 100

Eheim 200

Efter att ha gått igenom en hel del pumpar och akvarietillbehör så blir det oftast Eheim numera... :)

Tack för tipset ska kika på det där..Skulle vara intressant att prova ett sånt där filter i ett kommande projekt.
#8 - 14 januari 2009 12:56
Trodde verkligen att den typen av filter och luftpumpar hörde till historien . Kommer ihåg sådana filter från tiden som nybliven akvarieägare för 35-år sedan :).
#9 - 14 januari 2009 15:40
Tro inte att allt gammalt tillhör det förgångna eller att all ny teknik är överlägsen.
#10 - 14 januari 2009 16:28
Men det är ju Schego pumpar det ska vara.
Guest
#11 - 14 januari 2009 16:45
Kan man inte sätta en powerhead på "utblåset" ?
#12 - 14 januari 2009 18:02
Gaffel skrev:
Tro inte att allt gammalt tillhör det förgångna eller att all ny teknik är överlägsen.

Det finns alltid undantag naturligtvis. I ett yngelkar skulle kanske ett sådant filter vara vettigt. Men mitt minne från användandet av sådana filter är att det var svårt att få upp skummgummipatronerna utan att den mesta skiten åkte tilbaka i akvariet. När det kom motordrivna filter med filtermaterialet i en kammare så kändes det ändå som utvecklingen tog ett steg frammåt.
#13 - 14 januari 2009 18:12
luftpump kan vara väldigt användbar tex i "min" butik har dem hamugerfilter i ca. 50 kar som drivs av 1 riktigt kraftig luftpump och det är en väldigt billig och bra lösning men för ett himla oväsen så det är ingen lösning som man vill ha hemma i vardagsrummet[:o]
#14 - 14 januari 2009 18:13
Narii skrev:
Kan man inte sätta en powerhead på "utblåset" ?
klart du kan;)
Guest
#15 - 14 januari 2009 18:21
åheim skrev:
klart du kan;)

ok.
#16 - 15 januari 2009 01:56
För 30 år sen mådde fiskarna lika bra som idag. (Vad jag har hört av pålitliga personer)

Att det kommer nytt har ju delvis att göra med att folk vill tjäna mer pengar...allting heter ju Super mega deluxe 5000x dual-core nuförtiden. bara namnet är ju värt en extra tusing får vissa människor.
#17 - 15 januari 2009 06:05
Markus1984 skrev:
För 30 år sen mådde fiskarna lika bra som idag. (Vad jag har hört av pålitliga personer)

Att det kommer nytt har ju delvis att göra med att folk vill tjäna mer pengar...allting heter ju Super mega deluxe 5000x dual-core nuförtiden. bara namnet är ju värt en extra tusing får vissa människor.

För 30-år sen fanns fiskar som Blå Gurami, Tigerbarb och Sebrafiskar utbudet var alltså ganska begränsat. Skalare sågs då som en ganska avancerad fisk att hålla. Men Sebrafiskarna mådde nog ganska bra precis som du säger.
#18 - 15 januari 2009 08:29
Markus1984 skrev:
Ska man koppla en luftpump eller pumphuvud till detta filter ?

http://www.zoopalatset.com/cataloge/product_info.php?cPath=24_25_30&products_id=70

Mvh

/Markus

ett sådant är helt perfekt då vi har långvariga strömavbrott, vi kopplar det till en batteridriven luftpump å det drar till sig mycket skit å sätter fart på vattenytan som kanske är det viktigaste vid strömavbrott. hade akvarium för 30 år sen å då var det mest filter med vadd å luftpump vad jag minns å det blev klart å rent å fiskarna mådde bra
#19 - 15 januari 2009 11:10
Ähh.. förr trodde men att det var bra med gammalt gulnat akvarievatten och man bytte bara nån gång per år och då nästan allt vatten! sen visste man inte vikten av ett biologiskt filtermaterial utan körde med vadd som bara tar bort partiklar med inte biologiskt renar vattnet! men vi kämpar ofta med filterproblem ännu idag tack vare att många använder endast ett litet innerfilter och sen stoppar i för många fiskar och matar hejdlöst! men vi har kommit en bra bit sen 70-talet;)
#20 - 15 januari 2009 13:59
ja jag menar inte att jag har sånt nu utan bara att det fungerar faktiskt under strömlöshet å då är det väl bättre än ingenting iallafall? ytan får ju cirkulation på vattnet
#21 - 15 januari 2009 16:30
Om man ska hålla speciella fiskar som tex inte vill ha strömt vatten alls borde detta fungera bra.

Finns massor med bra saker från förr som bojkottats för att tillverkarna och återförsäljarna vill ha mer cash.
#22 - 15 januari 2009 16:40
Nja, jag tror inte det är där skon klämmer, utan dessa svampfilter finns fortfarande kvar i grossistledet men de köps inte hem i lika stor skala längre av affärerna.
Dels så för luftpumpen ett fasligt oväsen om man jämför med ett inner eller ytterfilter, och dels är det inget som är "på modet" längre.
Klart att affären tjänar mer på ett innerfilter för 300:- mot ett svampfilter för en hundring, men jämför man båda dessa är ett innerfilter mer effektivt och fångar upp mulm och annan skit bättre så valet är inte så svårt.
Sedan finns det tillfälle som ett svampfilter är oslagbart, men då är man inne på lite mer specialakvarium:).
#23 - 15 januari 2009 17:11
ja det är förträffligt som jag skrev innan vid strömlöshet bla om ni missade det

Annons