Filterfråga!

#1 - 10 januari 2003 17:54
Har köpt ett akvariekit med alla tillbehör och då ett Brio Project 2 innerfilter. Misstänker starkt att det här inte är något proffsfilter och går nu i tankar att köpa nåt värre. Skulle ni som lite mer erfarna akvarister göra det, och i så fall har ni nåt tips!?! Jag har ett 105 liters och lite för mycket partiklar i vattnet för att det ska vara kul att titta på! ...Och JA! jag gör delvattenbyten med slamsug varje vecka!
Har även ett 12 liters med en kampfisk som jag skulle vilja ha lite tips om filter och värme eftersom det är så pass litet (ca 30x20cm)

Jättegla´ för tips och tack för ett riktigt bra forum och sida!

Tackar på förhand!!!
///MATTIAS
#2 - 10 januari 2003 18:29
Vet inte hur det filtret är, men det borde stå på hur stor kapacitet det är på, l/h. Vad har du för fiskar, hur många? Vad använder du för filter matrial, är det "rent"? Det ska ju inte vara kliniskt men heller inte igensatt. Vilka mått har du anget? Ange gärna höjden och längden. Här är en som kan funka.
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2

MSP
#3 - 10 januari 2003 19:11
Jag tycker du ska prova på Eheim 2210 i akvariet på 105L
och i det lilla så kan du prova med ett billifilter som du driver med en luftpump, vilket gör att det inte blir så strömt i akvariet.
Borde inte lampan ge nog med värme i ett så litet akvariet. annars finns det små värmare som är på 25W.

//Jonas
#4 - 10 januari 2003 19:15
Jo, du har nog rätt Jonas. Det tänkte jag aldrig på. Om det inte är en skål?

MSP
#5 - 10 januari 2003 21:37
Det finns fyrkantiga billifilter eller runda som man kan sätta fast i mitten av en kupa med sand stenar runt en fot. sedan kan man lägga lite stenar och övrig inredning runt så ser det inte så farligt fult ut. Finns även luftslangar som ser ut som vattenpest. Alltså en plastväxt med en luftslang inuti.

//Jonas
#6 - 10 januari 2003 21:50
Det var en ganska rolig lösning. Vet du var de har sådana "växter"?

MSP
#7 - 10 januari 2003 22:51
Mycken tack för bra tips!!!
#8 - 11 januari 2003 08:57
Jag vet inte vart man kan få tag på dem har endast sett dem i akvarier.
Fråga din lokala akvariehandel.

//Jonas

Annons