Filterfråga

#1 - 29 april 2004 20:18
Hej har beställt ett nytt 540l kar idag [:D].
Så nu till frågan hur stor filtervolym har ni i era 540l kar. Jag har byggt ett innerfilter på 12l. Bör jag ha ett större?
#2 - 29 april 2004 22:12
Själv har jag satt pumphuvuden på filtermattor och nyttjar hela akvariet som "filterbehållare", men det är jag det. Vet inte om det blir effektivare med en hemsnickrad filterbehållare, fast 12L volym låter väldigt bra. Det viktigaste (som jag ser det) är att vattnet omsätts minst tre gånger den totala vattenvolymen av akvariet per timme (gärna 5 ggr/timme om man har stora syrekrävande fiskar), och att det är en fördel att ha flera pumpar än en stor, så man inte riskerar att akvariets enda pump slammar igen då man inte är hemma och snabbt kan rätta till det hela.
#3 - 29 april 2004 22:21
I mitt 540l har jag 15l innerfilter + 6.6l ytterfilter, så du kanske behöver lite mer.
#4 - 30 april 2004 07:14
Bästa lösningen för att få maximal filtermassa är att klämma fast typ blå filtermatta mellan front och bak ruta som når lite över vatten ytan och sedan sätta ett pumphuvud på insidan av filtermattan.
#5 - 30 april 2004 14:01
Jag har ett pumphuvud som pumpar 1600l/h till filter.
Men jag ska göra ett till filter, de som Jorgen tipsade om.
För övrigt så ska jag ha jordätare i karet så ett stort filtervolym är ju ett plus.

Annons